Direktlänk till inlägg 6 april 2009

Bushäst och full gas

Av Dressage - 6 april 2009 19:22

Hade egentligen lurat på att longera idag, men när jag kom upp till stallet och möttes av Aramis så blev jag banne mig så sugen på ett ridpass! Sagt och gjort. Ryktade, masserade ryggen, lindade alla fyra ben med vita lindor (!) sadlade och ledde ut Aramis till paddocken och hoppade upp. Hade det varit tävling i vem som skrittar snabbast så hade han varit överlägsen vinnare. Tror han var väldigt glad komma igång igen :) När vi skrittat ett tag på utebanan och konstaterat att denna var för dammig och för djup gav vi oss in i ridhuset istället. Jag fortsatte skritta (20 minuter) men började efter 10 minuter samla ihop honom. Han föröskte sträcka ut sin hals för att säga mig "snälla matte - vi kan väl bara latja runt idag" - men idag börjar allvaret igen - det har jag berättat för honom :) När han var framskrittad ordentligt satte jag igång honom i trav - JISSES AMALIA vad han klev på idag! Jag hade nästan inte en chans att hålla honom. Han travade som om han skulle med tåget :) Fick hela tiden tala lugnande med honom, försöka förmå honom att dämpa tempot, hitta takt och balans, men det var förgäves. Lade in några skrittpauser och fattade galopp. Eftersom han låg på så - så fick han ligga på lite mer :) Gasade upp rejält på ena långsidan och mina tårar rann utmed kinderna av vinddraget, ha ha :) Han fick in sisådär 2-3 galoppsprång per långsida! När han galopperat två varv travade jag ner honom i en låg form och sedan skrittade vi ut en kort runda. Turbohästen fick sedan komma in i stallet, bli ryktad, ompysslad, täckad och masserad på ryggen. Pussade grå mule farväl och begav mig av hemåt!

 
 
Ingen bild

Caroline

6 april 2009 21:42

Hej! Vad roligt att det gick så bra och att han var så positiv till arbete efter vilan! Stora runda steg - me like. Han är jättefin din grå. Kram kram!

 
Ingen bild

E-M

6 april 2009 21:55

Hej!
Har inte tittat in här på ett par dagar..
Oj vad vackert med alla blommorna,just nu snöar det här uppe.Jag fotade Frej idag ute ...tanken är att du ska få se hur det ser ut här uppe.Ska försöka lägga in det när jag varit o duschat av mig stalldoften.Jag vill verkligen inte bo här just nu.
Tänkte länka din nät-tidning på vårt dressyrforum om det är okej?
Kram Eva-Marie

 
Jessica

Jessica

6 april 2009 21:55

Haha, de här orden känner jag verkligen igen mig i: "försöka förmå honom att dämpa tempot, hitta takt och balans, men det var förgäves". Så har jag det nästan varje dag! Haha! Jaja, det börjar gå åt rätt håll i alla fall... =D

Kul att ni är igång igen! =)

http://dromdansaren.blogg.se

 
Natalja

Natalja

6 april 2009 22:02

Hi hi, tror att din Pojk har lite vårkänslor!
Min sa också "snälla matte - vi kan väl bara latja runt idag" men tji fick han!! Han fick jobba på ordentligt ; )

Kram kram

http://latin.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

6 april 2009 22:51

Caroline: TACK :) Så kul att du tycker han är fin - man blir så glad :) Vad har nu du för en pålle?
Kram
_____________________

Eva Marie: Nu har jag läst hela din superintressanta återgivning av den härliga helgen! Förstår verkligen att du hade trevligt. Så underbart att det gick så fint när Mads red! Visst är det roligt att se sin häst bli riden av proffs? Man ser verkligen vilka fina hästar man har :) SJÄLVKLART får du länka till min nättidning - den får ni alla göra så mycket reklam för som ni bara kan :)
Kram
___________________

Jessica: Ja jisses - idag var det verkligen eld i baken på kraken :) Hi hi! Men jag har en herre som är av det lite tröttare slaget och amalia så skönt det är med energi :)
Det är härligt vara igång igen :) även om vila också kan vara behövligt :)
Kram
___________________

Natalja: Hi hi :) Kan nog sannerligen ligga något i den du säger! Han har väl glömt vad han gick igenom i december :-S jämmer och elände (eller snarare förträngt) Hi hi :) Ska bli spännande läsa hur ert pass gick!
Kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

6 april 2009 22:54

ps. jag har en bild på Caroline och henns söta lilla New Forest sto, Pepsika

http://latin.bloggagratis.se/2009/01/29/1336886-besok-fran-skane/

 
solstrålen

solstrålen

7 april 2009 07:53

hihi, buspojken=) Ska förresten "låna" din tränare onsdag-torsdag. Ska till min klubbkompis Emelie Brolin och träna=) ska bli skojjigt (hopppas jag;-)

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?ar

 
Johanna

Johanna

7 april 2009 09:18

*haha* Vilken härlig och livsglad kille du verkar ha! :-) Han är jättefin på bilden tycker jag. Var på en jättebra clinic i helgen och det var just TAKTEN dom betonade om och om igen. Helst att hästarna går i ett lågt tempo men med jämn takt och i balans. Bara så du vet... *haha* Bloggen uppdaterad förresten!

http://medryttare.bloggspace.se

 
Aramis

Aramis

7 april 2009 13:49

Tack för fin bild Natalja :) Kram
_____________________

Solstrålen: Ja men visst är det härligt med bushästar :) Åhh så spännande med Mattias! Du måste rapportera snart snart hur det gått! Nyfiken! Kommer att gå super :) Kram kram
_____________________

Johanna: Tack snälla :) Blir så glad av så fina ord! Ja visst är det takt och takt och åter takt som är sååå viktig. Vi är mer för fart och fläkt vi :) Hi hi! Ska genast in och läsa på bloggen :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Caroline

8 april 2009 12:33

Hej. Tack! Ja, hon är en riktig pärla =) Kram

 
Aramis

Aramis

8 april 2009 14:56

Ja hon såg så supergo ut :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards