Alla inlägg under april 2009

Av Dressage - 18 april 2009 14:09

Eftersom alla pratar om våren så måste jag ju bara haka på och berätta hur underbart härligt det är i Lund idag! Har nyss varit ute en sväng på stan och jag höll på att dö av värmeslag i väst :-o Kalasväder! Stallet vid 16 idag.

Av Dressage - 17 april 2009 21:17

Så här långt har våren kommit i Lund:

Och så här såg det ut när Aramis skoddes:


Aramis stallkamrat Samuraj, söt som få:

Av Dressage - 17 april 2009 18:01

Idag har jag bott i stallet nästan hela dagen! Anlände vid 12-tiden och kom hem nu, sex timmar senare! Började med att Passierrepresentant kom ut och tittade länge och väl på både häst och sadel. Det var mycket som sades den tid han var där - många faktiskt väldigt kloka och tänkvärda saker. Bland annat berättades för mig att "det är inte lätt att stå i ett katolskt stall när man är protestant". Drog hela tiden paralleller till religion - intressant koppling måste jag säga. Det här med sadlar blir gärna en fanatisk tanke, fastnar man för ett märke så förespråkas detta blint och det blir svårt för mig som Passiersadelägare att inte bli påverkad i ett stall där de flesta rider i Amerigo. Dessa sadelkonstruktörer har två skilda ideologier; därmed inte sagt att den ena eller andra sadeln är rätt eller fel - det finns sadlar till alla hästar. Hur som helst så hade vi jättetrevligt jag och Herr Passierman och det slutade med att han tog med sadeln, den ska nu i raketfart skickas ner till Passier och där kollas över i stoppningen igen - och dessutom göras vidare i koppjärnet. Den var på tok för smal för Aramis som breddat sig 1,5 cm. sedan sist! Av denna anledning har sadeln legat i bakvikt, jag har hamnat för långt bak och därför har Aramis blivit öm på ryggen där den bakre delen av sadeln ligger. Allt får sin förklaring! Nu ska alltså sadeln breddas och därmed passa Aramis bättre - då kommer den att ligga horisontellt på hans rygg!

Efter sadelutprovningen var färdig en och en halv timme senare gav jag mig ut på en ridtur med snällaste A som lät mig låna hennes fina dressyrsadel. Meningen var att jag skulle prova sadeln och se om jag kan rida i den nu när min egen sadel är iväg, men A:s sadel var nog lite för smal den också. Mitt under uteritten hoppade Aramis till och kvar blev sadeln :) Jag halkade på sniskan och Aramis for ut i en åker och undrade vad matte gjorde :) Jag lyckades trampa rätt sadeln - men den är nog inte optimal. Dock ooooerhört skön! Avslutade dagens pass med några varv på utebanan. Aramis hostade till en gång, tog det lugnt. Traven kändes lite trippig i början, men efter ett par varv kändes han sååå fin :o) Fick fint stöd i högertygeln och han hittade takt och balans fint. Avslutade genast. Sedan bar det raka vägen in i stallet där hovslagaren väntade. Pust! Nu ska jag hålla helg här :)

Av Dressage - 17 april 2009 10:56

mitt senaste klipp! Denna förträffligt snygga tekanna köpte jag på Höganäs Keramik (Outlet) i Höganäs. Den hade kostat 450 kronor men jag fick den för 135 kronor! Det kallar jag klipp :-D

Av Dressage - 16 april 2009 22:00

Attsingen vad det blåste idag - men jag hade bestämt mig för att rida ut en lång härlig runda i skritt så så fick det bli! Vi gav oss ut på en asfaltrunda som Aramis aldrig tidigare sett. Gick kanonbra, dock skrittade han i 190 :-o Småtaktade minsann hela rundan (var ute i 45 minuter). Han är så otroligt vaken, går hela tiden med höjt huvud och spetsade öron - och tempot tror jag att han håller för att han är så ini vassens nyfiken och spänd på vad som tittar fram bakom nästa krök :) Mot slutet av rundan samlade jag ihop honom, fick ett fint stöd på högertygeln. Allra sista biten kändes han riktigt, riktigt fin. Jag blev så sugen på att känna lite på traven så jag skrittade ner på banan. Aramis var lite spänd, lite trippig och låg på lite för mycket. Eftersom jag inte tycker om utebanan (och det var träning i ridhuset) lät jag det helt enkelt bero. Han hostade ett par gånger och jag tror minsann att han är lite förkyld. Snorade när vi kom in i stallet. Han hostade ju häromdagen också, så vi tar det lite piano några dagar. Imorgon är det hovslagardags! Dessutom kommer Passier ut, klockan 11.30 - ska bli synnerligen intressant höra vad de säger. Senaste tiden har nämligen Aramis reagerat väldigt när man borstar över sadelstaden, speciellt i bakre delen. Hoppas få rätsida på den här sadelcirkusen nu :( Nattinatti!

Av Dressage - 16 april 2009 15:57

...kommer att finnas på plats vid konstutställningen på Falsterbo Horseshow!

Av Dressage - 16 april 2009 15:48

Efter att sadelmakaren i Flyinge tittat på min sadel och skrivit ett utlåtande om den så sände jag iväg ett brev till affären där jag köpte min Passiersadel, brevet innehöll dels min utsaga men även sadelmakarens utlåtande. Och häromdagen blev jag uppringd av Passier som på fredag lovat att komma och ta sig en titt på sadel och häst. Passier har också lovat att skynda på eventuell (gratis) omstoppning denna omgång! Premieras! Skam den som ger sig :)

Av Dressage - 16 april 2009 09:50

Visst är Lund vackert? I synnerhet domkyrkan. Denna bild tog jag i vintras någon gång då frosten täckte kyrkans tak och den klarblå himlen stod i vacker kontrast till de vackra gråstenarna!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards