Alla inlägg den 16 augusti 2009

Av Dressage - 16 augusti 2009 23:32

Idag har det blåst något kopiöst! Nästan så att Aramis blåste iväg från sin lilla hage... Det blev tyvärr därför ingen kvällspromenad, den skulle säkerligen inte blivit under ordnade förhållanden och då valde jag att ta det säkra före det osäkra. När Aramis kom in tog jag av arnikabandaget och lät honom stå utan linda någon timme, på detta följde isbandage - vilket höll; ja så länge isen var kall :o) Sedan fick han stå utan ett tag till och nu på kvällen har han försetts med B o T på båda fram. Jag blir minsann inte klok på hur hans ben känns. Om jag lyfter upp båda frambenen (nej inte samtidigt, ha ha) och palperar djupa böjsenan, ytliga böjsenan och griffelbandet så reagerar han exakt lika mycket på båda två; han rycker till. Aramis är extremt känslig individ och att han reagerar så här ser jag inte som något oroväckande. När jag så känner på baksidan av knäet ner mot djupa och ytliga böjsenan är där en viss temperaturhöjning strax under knäet. Det kan inte röra sig om särskilt många tiondelars skillnad på de båda benen. Om man vidare diskuterar svullnad så är jag väldigt tveksam till hur jag ska svara. Precis på insidan av skenbenet, strax under knäet, kan jag möjligen känna en minimal svullnad som jag faktiskt inte ens vet om det är en svullnad för jag tycker egentligen att det känns som en ven... Nåja - det var det! Nu vet ni precis hur statusen är :o) Återkommer naturligtvis imorgon för mer information - då från hovslagaren! Nattinatt så länge :o) 

Av Dressage - 16 augusti 2009 12:04

I morse var Aramis ben torra och fina, en minimal värmehöjning över djupa böjsenan i vänster framben känns - det är allt. Ja, om det nu är något allvarligt med det eller ej - det vete gudarna... Stallade upp honom i stallgången och klämde, kände och hade mig, nej - jag kan inte känna att han varken ömmar eller att senprna känns "konstiga" när han har benet böjt. Dränkte in bomull i arnika och vatten och lindade honom omsorgsfullt, stödbandage på ben två. Täcke på - för att inte bli kall i vinden och så 10 minuters skritt för hand på lagom mjukt/hårt underlag. Blir skritt för hand på asfalt i eftermiddag/kväll också. Imorgon kommer äntligen hovslagaren och jag tänkte faktiskt be honom kolla benet, han jobbar på en känd klinik hos en mycket duktig veterinär och har varit med ett tag :o) Han har nog sett det mesta den mannen, så jag tänkte att han får uttala sig om det hela. Sedan blir det lättare att jämföra båda frambenen när han har skor båda fram. Men - ingen ridning fram till imorgon i alla fall. Och skulle det vara minsta tveksamhet så stryker jag mig till helgens kval och satsar på kvalet i Billdal istället. Uppdatering följer snart! Ha en skön söndag!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards