Direktlänk till inlägg 16 augusti 2009

Status: oförändrat

Av Dressage - 16 augusti 2009 23:32

Idag har det blåst något kopiöst! Nästan så att Aramis blåste iväg från sin lilla hage... Det blev tyvärr därför ingen kvällspromenad, den skulle säkerligen inte blivit under ordnade förhållanden och då valde jag att ta det säkra före det osäkra. När Aramis kom in tog jag av arnikabandaget och lät honom stå utan linda någon timme, på detta följde isbandage - vilket höll; ja så länge isen var kall :o) Sedan fick han stå utan ett tag till och nu på kvällen har han försetts med B o T på båda fram. Jag blir minsann inte klok på hur hans ben känns. Om jag lyfter upp båda frambenen (nej inte samtidigt, ha ha) och palperar djupa böjsenan, ytliga böjsenan och griffelbandet så reagerar han exakt lika mycket på båda två; han rycker till. Aramis är extremt känslig individ och att han reagerar så här ser jag inte som något oroväckande. När jag så känner på baksidan av knäet ner mot djupa och ytliga böjsenan är där en viss temperaturhöjning strax under knäet. Det kan inte röra sig om särskilt många tiondelars skillnad på de båda benen. Om man vidare diskuterar svullnad så är jag väldigt tveksam till hur jag ska svara. Precis på insidan av skenbenet, strax under knäet, kan jag möjligen känna en minimal svullnad som jag faktiskt inte ens vet om det är en svullnad för jag tycker egentligen att det känns som en ven... Nåja - det var det! Nu vet ni precis hur statusen är :o) Återkommer naturligtvis imorgon för mer information - då från hovslagaren! Nattinatt så länge :o) 

 
 
Jessica

Jessica

17 augusti 2009 08:33

Hm, det förra inlägget lät mer optimistiskt då han varken reagerade eller kändes konstig. Får se i dag vad hovis säger. Kan trösta med att även om det är någon sorts skada på senan så måste det inte vara jätteallvarligt. Min Totte blev halt, svullen och varm i en sena en gång. Det visade sig vara en överansträngning i fästet till djupa böjsenan. Han stod på box med zincabandage (hela tiden, det togs ej av förutom vid ett tillfälle då det byttes) två veckor. Efter dessa veckor var han helt fräsch och visade aldrig något där igen. Så oroa inte ihjäl dig! Och om hovis är osäker, kolla med en veterinär så slipper du vara osäker på hur du ska göra! Lider med dig och hoppas att det inte är något allvarligt! (Haha, märker du att jag följer utvecklingen, tror jag kommenterat alla dina inlägg om det här! Vill verkligen att allt ska vara bra!) Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Therre

Therre

17 augusti 2009 15:50

Låter inte roligt det här. Hade en gammal häst som blev halt och svullen på senan, körde stenhårt med arnika varje dag och de dagar jag trodde jag kunde hoppa över så blev det mer svullet. Arnika är det bästa när man vill ha värmande liniment.

Har tyvärr inga tankar ang om allt du skriver är bra eller dåligt. Tycker du ska kontakta vetrinär om hovslagaren inte kan säga några kloka ord till dig hur du ska göra.
Jag håller tummen att han snart är helt återställd igen :) Kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Aramis

17 augusti 2009 17:44

Jessica: Åh tack snälla! Du anar inte så glad jag är för ditt engagemang :) Det låter som att Aramis har något liknande! Vi håller tummarna! Kram kram

Therre: Tack snälla för dina åsikter! Nu blir det zinkabandage här så ser vi hur han ser ut framåt helgen! Kram :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards