Alla inlägg den 14 augusti 2009

Av Dressage - 14 augusti 2009 21:41

Just nu står den grå inbäddad och vadderad i back on track i hopp om att detta ska hjälpa läka de eventuella skador som han kan ha ådragit sig. Tog ut och linade honom, blev inte mer klok för det. Såg å ena sidan bra ut, såg å andra sidan lite knackig ut vissa steg. Inte vet jag om knackigheten berodde på slirigt underlag, tappsko eller helt enkelt allmänt mörbultad efter historiens största plattfall. Spanade in märkena i marken efter hans hovar :-o De var säkert fyra meter efter staketet - han har alltså flugit x antal meter i luften innan han nådde mark. Han kanske skulle bli längdhoppare? Nu behöver jag hästsveriges råd! Vila? Skritta? Longera? Promenera? Sjukhage? Motion? Jag har mina egna små funderingar (vill inte skriva och påverka) skulle bli jätteglad för just din åsikt! Nu blir det lite depp här till en film :o(

Av Dressage - 14 augusti 2009 17:41

Att det alltid ska vara något som händer med dessa synnerligen lättskrämda och lättskadade djur! Satt i lugnan ro inne i huset när jag hörde att skördetröskorna satte igång ute på åkern, nästa tanke var: hästarna är ute i hagen som löper parallellt med åkern, tanken därpå var: HJÄLP! Det är ju inga små maskiner, som ni vet, och hagen som löper utmed åkern är lång och smal och ger ingen möjlighet för hästarna att komma "bort" från staketet. Rusade ut i hagen för att konstatera att skördetröskan redan kört förbi det första varvet (det varv som då också gick närmst hagen) och de stod lugnt båda två och sov. Tröskan var på väg mot sitt andra varv förbi hagen och jag valde att stanna kvar ute hos hästarna för att övervaka situationen. När tröskan var tio meter från hagen satte Aramis av i ett rasande tempo, bort från tröskan - men naturligtvis skulle han inte undkomma att möta den. Han stod förstenad längst ner i hagen medan tröskan mullrande närmade sig i ett rasande tempo. Jag kallade på Aramis för att få honom upp till mig, han vände på klacken och satte fart mot mig - har ni sett hästarna på Täby galopp? Det här var inte i närheten av det tempot - det var ungefär 200 gånger snabbare. Med blixtens hastighet kastar sig Aramis handlöst över staketet in till Rigolettos hage - och som den hoppare han inte är - missbedömer han läget och hamnar mellan översta och nedre linan, fortsätter sin luftfärd in till Rigoletto (som för övrigt storögt följer hela spektaklet). Staketen lossnar, pinnar flyger, armeringsjärn från väggarna lossnar, Aramis fortsätter i en båge och landar några meter in i Rigolettos hage på båda framknäna. Tar sig upp direkt och svävar iväg i någon passageliknande trav. Jag försökte mest se så att alla ben var med och inte alltför instabila. Han verkade hel, men lär nog få en ordentlig sträckning i samtliga muskler efter detta. Fort som attan fick jag in honom i stallet i alla fall. Tusan att de aldrig bara kan vara helt stilla och lugna :-/ 

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards