Direktlänk till inlägg 14 augusti 2009

JÄMMER OCH ELÄNDE!!!

Av Dressage - 14 augusti 2009 17:41

Att det alltid ska vara något som händer med dessa synnerligen lättskrämda och lättskadade djur! Satt i lugnan ro inne i huset när jag hörde att skördetröskorna satte igång ute på åkern, nästa tanke var: hästarna är ute i hagen som löper parallellt med åkern, tanken därpå var: HJÄLP! Det är ju inga små maskiner, som ni vet, och hagen som löper utmed åkern är lång och smal och ger ingen möjlighet för hästarna att komma "bort" från staketet. Rusade ut i hagen för att konstatera att skördetröskan redan kört förbi det första varvet (det varv som då också gick närmst hagen) och de stod lugnt båda två och sov. Tröskan var på väg mot sitt andra varv förbi hagen och jag valde att stanna kvar ute hos hästarna för att övervaka situationen. När tröskan var tio meter från hagen satte Aramis av i ett rasande tempo, bort från tröskan - men naturligtvis skulle han inte undkomma att möta den. Han stod förstenad längst ner i hagen medan tröskan mullrande närmade sig i ett rasande tempo. Jag kallade på Aramis för att få honom upp till mig, han vände på klacken och satte fart mot mig - har ni sett hästarna på Täby galopp? Det här var inte i närheten av det tempot - det var ungefär 200 gånger snabbare. Med blixtens hastighet kastar sig Aramis handlöst över staketet in till Rigolettos hage - och som den hoppare han inte är - missbedömer han läget och hamnar mellan översta och nedre linan, fortsätter sin luftfärd in till Rigoletto (som för övrigt storögt följer hela spektaklet). Staketen lossnar, pinnar flyger, armeringsjärn från väggarna lossnar, Aramis fortsätter i en båge och landar några meter in i Rigolettos hage på båda framknäna. Tar sig upp direkt och svävar iväg i någon passageliknande trav. Jag försökte mest se så att alla ben var med och inte alltför instabila. Han verkade hel, men lär nog få en ordentlig sträckning i samtliga muskler efter detta. Fort som attan fick jag in honom i stallet i alla fall. Tusan att de aldrig bara kan vara helt stilla och lugna :-/ 

 
 
sofi

sofi

14 augusti 2009 18:28

Usch. Hoppas att allt gick bra. Ibland är jag verkligen glad över att jag har min häst på en bondgård. de blir vana vid kor och alla konstiga, stora maskiner.

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

 
Jessica

Jessica

14 augusti 2009 19:10

Hua, det lät inte roligt! Vilken mardröm att stå och se allt hända!! Tur ändå att han går på alla ben, håller tummarna för att han inte blev alltför mörbultad utan ser ok ut även i morgon! Kramar!!

http://dromdansaren.blogg.se

 
Therre

Therre

14 augusti 2009 20:43

Men gud vad otäckt! Hoppas allt gick bra med herr A. Och du själv hämtat dig från chocken.
Må gott!

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Aramis

14 augusti 2009 21:51

Sofi: Jag ber en stilla bön för att han är fit for fight snarast!! Aramis står ju också på en bondgård! Det är ju det som är det märkliga, det åker maskiner dagarna i ända... (fast sommarbostaden är ju en ren hästbostad... han har kanske glömt maskinerna)

Jessica: Ja det var verkligen inget jag önskar någon! Hoppas innerligt att inget av elak karaktär har skett honom :-/ Kram kram

Therre: Jättehemskt var det! Tack snälla för dina ord! Återkommer imorgon! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards