Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009

Veterinär konsulterad

Av Dressage - 18 augusti 2009 09:57

Jag ville gärna ha en veterinärs ord om Aramis - checka av så att jag är på rätt spår - därför ringde jag upp Ingrid Olsson i morse. Hon hade precis samma åsikt som jag (läs hovslagaren); alltså att ha Ararmis stilla i ett par veckor, att skritta honom för hand på asfalt, byt zinkabandage om 5-6 dagar och lägg nytt och två-tre veckor efter skadetillfället ska han ultraljudas för att konstatera hur skadan läker. Min plan blir då att omkring den 1-2 september låta ultraljuda skadan - vi ber en stilla bön att han är läkt då och att jag kan sätta igång honom så smått och kanske till och med vara med i kvalet den 20 september i Billdal! Det är sista chansen :-o

När man äger två hästar och en är kaputt så kan man ju alltid ta ut den andra hästen på en liten runda :o) Så blev fallet igår! Eftersom Rigoletto är för laddad för att bara skritta omkring på (vissa dagar) så fick det bli lite travarbete. Det var roligt (och litet!!!) att sitta på Rigoletto igen :) Han har inte hälften så lång hals som Aramis ju... Rigoletto busade som vanligt, slog bakut ett antal gånger, stannade och körde sin specialare; att precis som en gunghäst lyfta fram och lyfta bak om vartannat :) Är man inte beredd och stoppar honom så blir dessa högre och högre och högre... Mot slutet blev han lugn och fin och kunde till och med trava rakt fram utan att konstra :) Ha ha! Nedan en foto på honom innan ridturen!

 
 
Marit

Marit

18 augusti 2009 10:17

Vad trist att Aramis gjort sig illa, men bra att du konsulterat veterinär. Låter som en vettig plan! Håller tummarna för er !! Kram

http://dressyrwelsh.zoomin.se

 
Ingen bild

Anna m Lancio

18 augusti 2009 10:30

Tycker det låter som ett vettigt upplägg. Och de tappar ju inte så mycket som man tror så jag tror du kommer fixa kvalet i Billdal om allt läker som det ska. Jag håller tummarna.

 
Ingen bild

Aramis

18 augusti 2009 12:20

Marit: Tack snälla! Ja visst är det väl typiskt :-/ Dessa hästar! Reviderad plan innebär dock boxvila! Tror det blir bra! Kramkram

Anna: Nej nu kan vi bara hålla tummarna! Tack för dina peppande ord! Återkommer!!

 
Therre

Therre

18 augusti 2009 15:04

Klokt beslut att kontakta vetrinär också tycker jag. Nu hoppas jag på att ni hinner vara igång till kvalet som du skrev, håller tummen som vanligt :)
Herr R verkar vara en riktigt busig herre, hur gammal är han egentligen? På beskrivning verkar han ju vara typ 4-5 i sinnet men kanske en annan ålder kroppsmässigt :)
Hur som helst så är de gamla de bästa, dom är för härliga och herr R har ju även fått en himla härlig utstrålning på bilderna iaf.
Kram och lycka till med herr A nu.

http://therre.bloggagratis.se

 
Jessica

Jessica

18 augusti 2009 15:11

Då belv det väldigt lika det upplägg som jag hade för Totte. Som sagt så blev han helt bra och visade aldrig något där igen (han är idag en pigg 22-åring och rids fortfarande). Så förhoppningsvis kan du lägga detta bakom er när läktiden är avklarad och han är igång igen! Hoppas på det!! Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ida

Ida

18 augusti 2009 19:57

Lycka till vännen! Håller alla tummar att allt går bra. Vet hur frustrerad du är just nu! Usch...
Pussa plätte från mig! Han är för go´ den lilla skogschampinjonen!

http://zinmyheart.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Aramis

18 augusti 2009 21:27

Therre: Tack snälla för dina vänliga ord! Rigolettobus är faktiskt 15 år!! Kan man absolut inte tro :) Tokig som en unghäst precis som du skriver! Han är full av utstrålning den där gossen :-) Och tyvärr vet han om att han är snygg också ;o) Det är han aldrig sen med att visa! Kram och tack!

Jessica: Tack för dina positiva nyheter! Puh - hoppas att det är precis samma för Aramis som med Totte! Ställde faktiskt Aramis på box så han får läka i stillhet, han är lite för vaken för att stå ute :o) Kram kram

Ida: Tack tack!! Hoppas också så! Det här är en del av hästägaskapet... buhuuu :-/ Plätte är pussad :o) Mest hela dagen! Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards