Direktlänk till inlägg 15 augusti 2009

Djupa böjsenan? Gaffelbandet?

Av Dressage - 15 augusti 2009 12:19

Aramis har stått med back on track hela natten, tog av dessa på morgonen och han kändes då varm i båda framben (förmodligen pga back on track). Bakbenen hade inte back on track, de kändes torra och fina. Släppte ut Aramis i något mindre hage med regntäcke på och utan skydd på benen. Gick ut och kände på frambenen efter någon timmes hagvistelse och ökad värme kunde konstateras vid djupa böjsenan på vänster fram (det ben jag tyckte mig se sporadisk reaktion på igår). Ska nog försöka bandagera med något liknande zincaband, skritt för hand på hårt underlag ett par dagar så får vi se hur han känns då. Ber en stilla bön att det inte är något allvarligt som hänt :-S

 
 
Caroline

Caroline

15 augusti 2009 13:53

Usch.. Hoppas att det inte är något allvarligt! Tokiga hästar som ska gå och dra med sig hela staket på samma gång =/ Been there done that! Krya på sig kram till Grå!

http://superselma.bloggsida.se

 
sofi

sofi

15 augusti 2009 14:51

Det är hemskt när man tycker att hästen är lite ojämn i rörelserna. Man tittar och granskar tills man blir knäpp. Hoppas att Armais är ok.

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

 
Natalja

Natalja

15 augusti 2009 14:57

Men Oj! Stackars Aramis!
Tror till och med lugna Latin hade fått spunk om skördetröskan hade kommit så nära och det inte fanns någonstans att komma utan den.
Zincaband låter bra. Är han halt?
Det är ju svårt att veta vad man ska göra. Allt beror på vad det är för skada. Jag hade nog hållt honom i en mindre hage och inte varken ridit eller promenerat ett par dagar för att avvakta om han blir bättre/sämre.
Håller tummarna att han är bra snart igen! Kram kram kram

http://latin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Aramis

15 augusti 2009 16:02

Caroline: Usch ja visst är det hemskt! De är otroliga på att skada sig de där hästarna :-/ Tack snälla för dina värmande ord! Kram

Sofi: Jag vet - man tittar och tittar och tittar! Blir helt snurrig, tycker snart allt och alla är halta :-/ Tack för dina ord!

Natalja: Tack snälla du! Återkommer med haltrapport... Hoppas innerligt att det är något snabbt övergående. Visst är det lurigt det där med senor, finns ju några att välja på. Han är i liten hage nu och står med kylbandage. Kram kram

 
Matilda

Matilda

15 augusti 2009 16:08

Hoppas att Aramis blir bättre i benen snart och att det inte utvecklar sig till ngn senskada :S

Min häst har blödning på djupa böjsenans förstärkningsband och håller nu på att krya på sig. När jag märkte svullnaden på senan så kylde jag benet med kallt vatten 10-15 min 2ggr om dagen för att förhindra större skada (visste inte då att det var en senskada) och sedan körde jag lindor på natten. Dock så tror jag Zincaband är bättre att ha på...

Håller tummar och tår för att det inte är något allvarligt.

/Matilda

http://mawilda.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Aramis

15 augusti 2009 20:40

Matilda: Nej men huana mig!! Hoppas att din häst blir frisk snart. De är ju bara för känsliga de där djuren. Var din häst halt? Aramis är ju inte halt, dock lite varm. Jag väntar och ser. Tack snälla för dina råd och tips!

 
Matilda

Matilda

15 augusti 2009 21:19

Jodå Hallon är på bättringsvägen nu, skrittar 15 min varannan dag ; ) Nej, hon var inte halt och det är ju det som är det luriga :S Hon reagerade inte heller när jag klämde och kände utan det var bara svullet och varmt..

Om han inte blir bättre till veckan så skulle jag ha bokat tid hos veterinären för ultraljudsundersökning av senan/gaffelbandet, för att förhindra större skada och få det åtgärdat så snart som möjligt.

Lycka till och hoppas svullnaden ger sig!
Kram

http://mawilda.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna m Lancio

16 augusti 2009 10:02

Det var ju inte bra... Om han fortfarande är varm vid senan imorgon (måndag) så hade jag nog åkt in till klinik och kollat så det inte är något.

 
Ingen bild

Aramis

16 augusti 2009 20:31

Nej så tyyypiskt!! Får hit duktiga hovslagaren imorgon, får låta honom kolla på benet... Återstår att se vad som sker :-/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards