Direktlänk till inlägg 13 augusti 2009

Dagens hoppass

Av Dressage - 13 augusti 2009 20:39

Efter att ha konstaterat att jag inte hade några bommar hemma fick jag helt sonika börja leta efter ting som skulle kunna agera bommar! Jag fann ypperliga häststaketstolpar i plast, något för korta - men det fick gå! Byggde upp två hinder i hagen, ett kryss (hiskeligt lågt) och ett koppel (även detta hiskeligt lågt). Gjorde i ordning Aramisen för ett pass och ledde ut honom i hagen. Underlaget var perfekt i svikt, kanske något, något gropigt på sina håll. Skrittade fram 15-20 minuter, arbetade med lite bakdelsvändningar och formen i stort. Hände ett par gånger att han missförstår bakdelsvändningen och bara står still och kommer varken fram eller bak eller åt sidan. Bara lätta på handen, rida fram och börja på nytt. Fick dock in flera riktigt bra vändningar. Sedan kom travarbetet, kändes fin från början. Eldig och laddad - som vanligt - var herrn :o) Matte var inte med på en bil som kom körandes förbi banan och tappade balansen lite när Aramis kastade sig iväg av rädsla. Det är ingen häst man sover på :o) Arbetade med att få igenom honom i sidorna, lite lite stel är han. Galopparbetet kändes fint, låg på bra, kunde korta och länga fint. Körde ett par travlängningar också - svarade fint, kanske blir aningens låg - orkar inte riktigt hålla ihop sin långa kropp än. Sedan tog hoppningen vid (om vi nu kan kalla det hoppning). Första hindret rev han med buller och brak... Var precis som att han inte fattade att där stod ett hinder... Sedan tog det verkligen fart. Har aldrig känt sådant sug i honom vid hoppning, han verkligen tog tag i hinderna och kastade sig över :) Det var bara att hålla i hatten - han är nästan uppe och tangerar Rigolettos fantastiska hoppteknik anfall-attack-tekniken :) Tur att Aramis inte tagit efter Rigolettos beundransvärda bockserier som följer på varje hinder... då hade jag nog legat i diket i en hög nu :) Hoppningen gick verkligen kalas och för en gångs skull kändes det som att Aramis tyckte det var KUL att hoppa! Får vi göra om :) Efter hoppningen blev det arbete med enkla byten, tyckte jag att han satte riktigt bra faktiskt. Några gånger fattade han fel galopp, men han är så tapper och försöker hela tiden! Lade sedan ner honom och förfriskade traven lite - oj vad han var rörlig! Han frustade och längde halsen medan han seglade fram i sin finaste trav :)

 
 
Jessica

Jessica

13 augusti 2009 21:49

Låter som ett roligt pass! =) Vad PIGG han ser ut på ögonen på första bilden!! =) Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Natalja

Natalja

13 augusti 2009 21:59

Wiii, va skoj att hoppa lite : )
Det brukar vara kanon att skutta lite om dom är stela någonstans! Undra när jag vågar mig på hoppning igen... ?
kram kram

http://latin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna m Lancio

13 augusti 2009 22:05

Shit vad du är modig som HOPPAR! :-) Lancio får ju också hoppa ibland men då är det med AnnaMaria på ryggen som även är den som tar ut honom i skogen, jag står över sådana övningar... Det är bra för våra dressyrpållar att de får lite omväxlingar i vardagen...

 
Ingen bild

Aramis

14 augusti 2009 10:24

Jessica: Ja det var verkligen ROLIGT :) Bara hålla i sig som gällde *fniss* Det gick undan :) Vaken ung hingst på bilden :)Kram kram

Natalja: Hi hi! Ja det tyckte han, så länge det är på den acceptabla höjden :) Ska bli spännande se om stelheten försvunnit idag! Kram kram

Anna: Hi hi :) Vet dock knappt om det gick att kalla hoppning :-o Hinderna mätte ungefär 50 - 60 cm över havet :) Knappt LD för shettisar :) Jag har ett proffs som jag kastar upp på ryggen ibland, men Aramis verkar inte uppskatta den höjden som hon uppskattar så därför kan lika gärna jag kuska runt med honom på Lätt Ö-höjd :)

 
Sofi

Sofi

14 augusti 2009 16:20

Så klart! Hoppning är ju skoj! =)

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards