Alla inlägg den 29 juni 2011

Av Dressage - 29 juni 2011 12:09

Jag läste i Emelie Brolins blogg för en tid sedan om ytter- vs innertygeln och dilemmat dessa tyglar för med sig. Jag har, precis som de flesta andra ryttare, en grav tendens att fastna i innerhanden och får ständigt ha detta i åtanke då jag rider. Samtidigt blir jag lite fundersam när jag hör att man ska ha stödet på yttertygeln - det är förvisso korrekt att man ska ha ett stöd på yttertygeln; MEN! Man ska även ha ett stöd på innertygeln; målet är ju att ha lika stöd på båda tyglar. Ofta hör jag ryttare som absolut aldrig skulle kunna tänka sig att ta i innertygeln och för mig låter detta som ridning á la 1980-talet i Sverige. Då red vi hästarna helt och hållet på yttertygeln medan innertygeln egentligen inte hade någon större funktion.


Hur resonerar just du kring ytter- och innertygeln och dess olika funktion? Tänker du på ett särskilt sätt när du rider? Hur brukar du göra och vad är dina svagheter när det kommer till tyglarna?


   




Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards