Direktlänk till inlägg 29 juni 2011

Inner vs ytter

Av Dressage - 29 juni 2011 12:09

Jag läste i Emelie Brolins blogg för en tid sedan om ytter- vs innertygeln och dilemmat dessa tyglar för med sig. Jag har, precis som de flesta andra ryttare, en grav tendens att fastna i innerhanden och får ständigt ha detta i åtanke då jag rider. Samtidigt blir jag lite fundersam när jag hör att man ska ha stödet på yttertygeln - det är förvisso korrekt att man ska ha ett stöd på yttertygeln; MEN! Man ska även ha ett stöd på innertygeln; målet är ju att ha lika stöd på båda tyglar. Ofta hör jag ryttare som absolut aldrig skulle kunna tänka sig att ta i innertygeln och för mig låter detta som ridning á la 1980-talet i Sverige. Då red vi hästarna helt och hållet på yttertygeln medan innertygeln egentligen inte hade någon större funktion.


Hur resonerar just du kring ytter- och innertygeln och dess olika funktion? Tänker du på ett särskilt sätt när du rider? Hur brukar du göra och vad är dina svagheter när det kommer till tyglarna?


   




 
 
Camilla

Camilla

29 juni 2011 12:58

Spännande inlägg, ska bli roligt att läsa svaren :)

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Ingen bild

Dagge

29 juni 2011 13:31

Jag rider helt efter diagonala principer. Eller snarare försöker rida enligt det systemet. Det aktiva diagonala paret är inner skänkel som ger energi till yttertygel + ytter tygel som fångar upp energin via halvhalter. Det passiva diagonala paret är ytter skänkel som passivt håller om hästen (och ser till att energin inte ramlar ut där) + inner tygel som inte har någon annan funktion än att passivt se till att nacken är på plats samt ge signaler till ställning. Jämn kontakt skall finnas i båda tyglarna.

Handen skall ALDRIG gå bakåt utan alltid ha en framåtverkande tendens. Det här har jag jätteproblem med.

Dessutom skall även skänkeln alltid komma före handen ... det har jag oxo jätteproblem med. Jag börjar gärna styra t.ex med innertygel.

Det är otroligt svårt att få till det här ... och vara konsekvent. Men jag jobbar febrilt på det :-D.

 
mia

mia

29 juni 2011 22:41

Intressant inlägg. Läser med stort intresse, Dagges kommentar, av den enkla anledningen att vi delar samma filosofi. Önskar dig stort Grattis! till er fantastiska framgång! Jätteroligt att läsa dina inlägg och tankar och funderingar , så, keep going!

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

29 juni 2011 23:41

Jag håller helt med dig Liv! Ett jämnt stöd på båda. För min del har jag svårare med att hålla det stödet på yttertygeln i vänstervarvet, är någon slags koordinationsmiss i min skapelse:)

http://tudeluu.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

2 juli 2011 10:58

Camilla: Ja det är alltid roligt med lite olika synpunkter och åsikter :o)

Dagge: Klokt inlägg (som vanligt när det kommer från dig)! Jag kan bara hålla med om allt du skriver. Mitt superdilemma nummer ett är att jag fastnar i innerhanden. Jag får ALLTID tänka på att inte fastna och vips så mycket bättre allt blir. En annan svårighet är att fastna i tygeltagen - jag tänkte främst på detta under framridningen igår och jädrans vilken skillnad det blir när man inte blir hängande i handen :-O

Mia: TACK tack snälla för din fina kommentar! Jag önskar er all lycka på FHS och hoppas att det blir en lönsam vecka för er alla.

Monica: Dessvärre är jag nog också försedd med någon form av koordinationsproblematik eftersom jag är starkare i vänsterhanden trots att jag är högerhänt?!?!?! Haha :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards