Alla inlägg den 7 juni 2011

Av Dressage - 7 juni 2011 21:39

Idag var det åter dags att träffa min fantastiskt duktiga tränare! Misen preparerades med, hör och häpna, fyra vita skydd, vitt schabrak och huvudlag träns. J satt redan och väntade nere vid ridbanan när jag kom skrittande och under tiden som jag värmde upp stora grå babblade vi på och gapskrattade som vanligt :o) När jag började trava sade J direkt; WOW VILKEN TRAV! Jag hade ganska bra tryck i Aramis redan från början och som J sade - han klev ur gummistövlar och inte i foppatofflor; precis det vi strävat efter. Det är ju vad vi mer och mer fått se prov på den senaste tiden; men att den grå gossen bjuder på denna otroligt trevliga trav redan i början av passet var något alldeles i hästväg :o)

När jag värmt upp i ett ifräscht tempo, men ändå i samling, var det dags att börja fokusera på att börja "bocka och bända", det låter kanske som något negativt med vad jag i verkligheten gör är egentligen inget annat än att jag begär att Aramis ska ställa och böja sig korrekt i sidorna (en eftergivenhet i sidorna) så att jag kan få ett ärligt stöd i handen (lika mycket på båda tyglar). I varje avsaktning var jag oerhört noggrann med att Aramis inte blev rak utan verkligen böjde sig ordentligt i bålen och halsen. När jag hade ett ärligt stöd på båda tyglar svingade han helt otroligt genom ryggen, jag hade en elasticitet fram till munnen - tygeln var ett gummiband och under mig svävade Aramis fram i en trav som J aldrig hade sett honom visa förr! Så GLAD man blir av att höra sådant!

Formen var helt klart intressant idag eftersom vi nu kommit en bit i utbildningen och Aramis börjar hänga ihop och plötsligt bär sig på ett nytt sätt så märker man tydligt att han i detta "nya" inte är så stark. Det innebär att jag lite får "börja om" med formen igen - för att han ska stärka sig och därför red jag honom inte med nacken som högsta punkt idag. Naturligtvis fick han inte bli lång och låg, det korrigerades hela tiden med yttertygeln som reglerar längden på halsen (och i detta kom han faktiskt också upp i formen).

Ett helt magnifikt pass där jag fick en helt ofattbart härlig känsla! Förutom ett mycket trevligt travarbete bjöds det även på riktigt fin galopp där jag kunde reglera tempo och samling med bibehållen takt! Magnifikt ät ordet! Efter träning fick Mismusen bada och sedan få liniment på ryggen. Sedan väntade kvällsmaten i krubban. Förresten; bettet som jag lånade hem (Sprenger Dynamic RS) visade sig inte vara så bra som jag lovordat :o( Aramis blev på tok för stark (låg på för mycket) och jag hade under gårdagens pass inte en chans att hålla mig kvar i sadeln, haha :o) Jag får byta till Sprenger Dynamic RS med rörliga ringar!

NU - te! Nattinatti!

   Misen blott fyra år

Av Dressage - 7 juni 2011 21:39

Idag var det åter dags att träffa min fantastiskt duktiga tränare! Misen preparerades med, hör och häpna, fyra vita skydd, vitt schabrak och huvudlag träns. J satt redan och väntade nere vid ridbanan när jag kom skrittande och under tiden som jag värmde upp stora grå babblade vi på och gapskrattade som vanligt :o) När jag började trava sade J direkt; WOW VILKEN TRAV! Jag hade ganska bra tryck i Aramis redan från början och som J sade - han klev ur gummistövlar och inte i foppatofflor; precis det vi strävat efter. Det är ju vad vi mer och mer fått se prov på den senaste tiden; men att den grå gossen bjuder på denna otroligt trevliga trav redan i början av passet var något alldeles i hästväg :o)

När jag värmt upp i ett ifräscht tempo, men ändå i samling, var det dags att börja fokusera på att börja "bocka och bända", det låter kanske som något negativt med vad jag i verkligheten gör är egentligen inget annat än att jag begär att Aramis ska ställa och böja sig korrekt i sidorna (en eftergivenhet i sidorna) så att jag kan få ett ärligt stöd i handen (lika mycket på båda tyglar). I varje avsaktning var jag oerhört noggrann med att Aramis inte blev rak utan verkligen böjde sig ordentligt i bålen och halsen. När jag hade ett ärligt stöd på båda tyglar svingade han helt otroligt genom ryggen, jag hade en elasticitet fram till munnen - tygeln var ett gummiband och under mig svävade Aramis fram i en trav som J aldrig hade sett honom visa förr! Så GLAD man blir av att höra sådant!

Formen var helt klart intressant idag eftersom vi nu kommit en bit i utbildningen och Aramis börjar hänga ihop och plötsligt bär sig på ett nytt sätt så märker man tydligt att han i detta "nya" inte är så stark. Det innebär att jag lite får "börja om" med formen igen - för att han ska stärka sig och därför red jag honom inte med nacken som högsta punkt idag. Naturligtvis fick han inte bli lång och låg, det korrigerades hela tiden med yttertygeln som reglerar längden på halsen (och i detta kom han faktiskt också upp i formen).

Ett helt magnifikt pass där jag fick en helt ofattbart härlig känsla! Förutom ett mycket trevligt travarbete bjöds det även på riktigt fin galopp där jag kunde reglera tempo och samling med bibehållen takt! Magnifikt ät ordet! Efter träning fick Mismusen bada och sedan få liniment på ryggen. Sedan väntade kvällsmaten i krubban. Förresten; bettet som jag lånade hem (Sprenger Dynamic RS) visade sig inte vara så bra som jag lovordat :o( Aramis blev på tok för stark (låg på för mycket) och jag hade under gårdagens pass inte en chans att hålla mig kvar i sadeln, haha :o) Jag får byta till Sprenger Dynamic RS med rörliga ringar!

NU - te! Nattinatti!

   Misen blott fyra år

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards