Direktlänk till inlägg 21 juli 2011

Black or White?

Av Dressage - 21 juli 2011 11:03

Kära läsare! Idag skulle jag vilja diskutera ett ämne som drabbar ALLA hästägare, vare sig man är skicklig tävlingsryttare eller lycklig hobbyryttare. Nämligen hovslagare och deras kvitton. Jag själv har stött på både hovslagare som lämnar kvitton och som inte lämnar kvitton - och moralen i detta tänker jag inte orda så mycket om. Däremot undrar jag om ni, som jag, stött på hovslagare som tar FULLPRIS men ÄNDÅ inte lämnar kvitto. Det vill säga; hovslagaren redovisar inte momsen - men du betalar momsen?! Numera omger jag mig bara med hovslagare som lämnar kvitton då jag anser att det står för den mest seriösa verksamheten (även om jag personligen inte kan dra nytta av ett kvitto då jag inte skor hästarna i företaget).


Och hur ofta händer det att du inte får kvitto av din hovslagare? Frågar din hovslagare om du vill ha kvitto? Får du ett "annat" pris om hovslagaren skor svart? Nu vill jag höra era erfarenheter?

  
(Givetvis har hovslagaren på bilden inget med texten att göra)

 
 
Ingen bild

Ida

21 juli 2011 11:49

Har aldrig fått ett hovslagarkvitto i hela mitt liv... Bra tanke..

 
Ingen bild

Dagge

21 juli 2011 12:34

Jag betalar 1000 kr/skoning. Får inget kvitto. Jag är så glad att denna kompetenta hovis har tid för mig så jag har inte frågat om det är svart eller vitt :-D.

 
Jannike

Jannike

21 juli 2011 12:52

Jag betalar ihop med stallägaren och en annan inhyrning och det gör vi via faktura så då måste hovslagaren redovisa momsen osv iom att gården är ett företag.

http://www.jannikejd.blogg.se

 
Therre

Therre

21 juli 2011 21:00

Min hovslagare är nog den bästa som finns, håller koll på när min häst ska skos. Jag får ett sms om när det ska ske några dagar i förväg. Sen får jag en faktura hem på posten, kostar 1260 kr med verkning, nya skor och resa. Sen att han skor något fruktansvärt bra är gör en ju bara ännu mer happy med den superbraiga servicen :)

När jag haft en annan hovslagare blev det ungefär samma pris och jag fick ett kvitto.
Vet nog ingen hovslagare runtomkring mitt område som inte lämnar kvitto.

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Carina i Småland

21 juli 2011 23:47

Här tycker jag de flesta lämnar räkning efter en skoning. Verkar "gammalmodigt" betala kontant på plats. Vad är det på golvet runt hoven? Gissar hovolja? Är det din hovslagare som penslar på något efter skoning? Trevlig helg! /Carina

 
Åsa - Hästeriet

Åsa - Hästeriet

22 juli 2011 08:58

Min förra hovslagare (som jag kommer ta tillbaka nu när jag flyttar hem) lämnade alltid kvitto och han jag har nu skickar alltid faktura. Så de är väldigt vita bägge två. Och även de bästa jag har haft, och utbildade tillsammans faktiskt :)


Sv: Tack snälla, det är tungt, men jag vet att han kommer få det bra.

http://hasteriet.blogg.se

 
Sara

Sara

22 juli 2011 13:01

Alla hovslagare jag haft sedan jag köpte storhäst för 10 år sedan har varit "vita". Alla har antingen lämnat kvitto, skickat eller lämnat faktura. Här är det nog inte så vanligt med svartjobbande hovisar tror jag, jag känner till två och de är ganska illa sedda av andra anledningar än svartskoendet. ;-)

Sv: TACK! Ja, Gud, jag är helt salig. Nu skall det bara hålla hela vägen också, men nu är vi i alla fall en bit på väg! :-))

http://frogstomp.blogg.se

 
Ingen bild

Petra

23 juli 2011 12:16

Hej,

Min nuvarande hovslagare som tar 1000 kr/helskoning har alltid lämnat mot faktura dvs kvitto. Den förra jag hade betalade jag alltid ca 950 kr (detta var för ca 5 år sedan) men fick aldrig kvitto av honom...Men vågade aldrig fråga, var bara glad att någon vill sko min häst då han är dragig i fram och gillar inte stå stilla :/

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

25 juli 2011 09:57

Tackar hjärtligast för alla era kommentarer och åsikter i ämnet! Fortsätt med det :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards