Alla inlägg den 1 juli 2011

Av Dressage - 1 juli 2011 21:49

Idag har jag, Aramis och mina föräldrar besökt Falkenbergsortens RF:s meeting och där tillhörande tävlingar i dressyr. På dagens agenda stod en MSVB:2 och med gårdagens TOTALT katastrofala ridpass i minnet hade jag inte så värsts stora förhoppningar... Gårdagens kvällspass var oerhört jobbigt, kämpigt och bedrövligt på alla tänkbara sätt och vis MEN - mynnade ut i något fantastiskt när äntligen den grå långa lastbilen började ta i med båda bakbenen. Även om jag redan mot slutet av gårdagens pass kände att han började ta i med den svaga vänstersidan så kunde jag inte drömma om att han skulle vara så fin när jag hoppade upp i sadeln idag.


Hur som helst; klockan halvtolv stod Misen i släpet och tio över ett rullade vi in på Falkenbergsortens RF. Efter att ha promenerat X antal hundratals metrar (avståndet mellan sekretariat och parkering var HUTLÖST långt), ha rastat Majsan i intilliggande skog, konstaterat att kafeterian på andra våningen i en av byggnaderna var totalt öde, var det dags att smörja (gör alltid detta på plats), putsa och feja. Klockan tio över två plockade jag ut Aramis och fem i halvtre satt jag i sadeln.


Aramis kändes löjligt mjuk och fin och hela framridningen satt jag med ett STORT leende på mina läppar. Aramis svarade superbt på allt jag begärde och framförallt - han var JÄMN och arbetade lika mycket med båda ryggfiléer, han bjöd korrekt in i handen, han var härligt aktiv med båda bakben och jag hade en sådär underbart härlig connection mellan fram och bak. Mot slutet blev det mest skritt och hela tiden checkade jag av att han var "med" mig i sidled främst. Speakern ropade upp mitt namn och domaren ringde i sin klocka. Uppridning var för en gångs skull SPIKRAK, dock blev det något missförstånd i halten för Aramis började helt sonika rygga :o) Jag hann hälsa någonstans när han stod någorlunda still och sedan var vi iväg. Längningarna satte han riktigt bra men skolarbetet var främst åt ena hållet lite svagt (orkar inte bära sig här ännu helt korrekt), halt ryggning kanon, dock ett steg för mycket = avdrag. Ökad skritt bjöd tyvärr på teleskopmis eftersom han fick syn på något märkligt någonstans. Enkla bytet godnatt eftersom han laddade för vanligt byte... Vanliga bytena helt ok, dock lite väl luftig bak *host*. Ökad galopp fin. Uppridning halt hälsning åter ryggning = 4. Summa 0 60 %.


  


Som ni förstår går vi ju miste om ohyggligt många poänger :o( i synnerhet som vi prickar in alla missar på koeff (HUUUUR kan det komma sig, ha ha ha). Jag tror att jag idag räknade cirka 20 poäng bort (men jag vet att alla kan resonera så och bla bla bla) - men det är alltid roligt att se vad man skulle ha haft om man bara hade satt mediokra poäng på koeff. Hur som helst får vi genomgående sjuor på de punkter där han orkar - så man anar ju kapaciteten :o) Dock måste han givetvis bli lite starkare. Och det är också därför som vi nu går in i en ren träningsperiod där tävlingar får ligga på hyllan ett litet tag. Nya friska tag i augusti :o)

När vi kom hem fick Misen back on track på benen, liniment på ryggen, strecha sina framben och sedan fick han sträcka ut i hagen med bästa kompisen :o)

Nej - nu säger jag som jag brukar; en god kopp te, en liten kauga och en bra film! Nattinatti!

  
 

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards