Alla inlägg den 11 juli 2011

Av Dressage - 11 juli 2011 10:21

Jösses Amanda! Jag vet inte riktigt hur det gick till men helgen försvann i ett rasande tempo :o) Lördagen inleddes med en mysig tur till Ängelholm där ett stycken flugtäcke och Effols bromsblockerare. Efter att ha stått vid spisen och kokat ihop ett eget flugmedel som visade sig vara tämligen ineffektivt gav jag upp och fick därmed ge upp mina tankar om gifter och annat. Det visar sig att gift är det enda som effektivt hjälper mina stackars hästar att bli förskonade från de förfärligt vidriga bromsarna. Gift och flugtäcken. Så nu går båda två täckade från topp till tå och ser ut som två rymdhästar, haha.


På eftermiddagen anlände min käre tränare och efter att ha lotsat honom till anläggningen där träningarna skulle hållas körde jag dit Aramis och snart satt jag i ett sommarvarmt ridhus och kämpade uppe i sadeln. J hade ett klart och tydligt mål med helgen (me like!!!) - lördagen skulle ägnas åt skolarbete och söndagen åt galopparbete. Lördagens största aha-upplevelse får nog sägas vara att jag faktiskt mitt i allting insåg att den gamla lodräta sitsen kan slängas åt fanders - åt SKOGEN med allt som heter lodrät sits! Jag vet inte hur många gånger J har berättat för mig att den lodräta sitsen snart är ett minne blott och att stolsits tar över mer och mer. Jag vet att jag någonstans förkastat det han sagt och lite egensinnigt tänkt att "aldrig att jag kommer att ändra min sits - den är enligt skolboken och ska så förbli...". Men så studerade jag Ankys sits i fredags och så hörde jag min tränares ord om stolsitsen och det var alltså igår som jag plötsligt insåg att den där stolsitsen är inte så dum alls faktiskt :o)

Med lätt framskjuten underskänkel som reglerar framdelens position och hästens böjning blir man HUNDRA gånger med avslappnad i sadeln; man hamnar på mjukdelarna och sitter inte på skrevet - man öppnar upp i sitt bäcken och spänner inte i ljumsken. Ja allt blev ungefär 200 % bättre! Så jag säger till er - våga vägra lodrät sits!!!

Efter sista eleven var det dags att börja laga middag och förbereda hemma - snart skulle nämligen alla samlas hos mig för god middag och ett eller två glas vin. Det visade sig sedermera bli mer än ett eller två glas vin men ack så förbaskat trevligt vi hade! Där satt vi i det inglasade uterummet, tjöt av skratt, skålade i vin, diskuterade dagens alla träningar och allas pass, åt gott till levande ljus och jazz som flödade ur högtalarna medan blixt, åska och ösregn visade oss ett sällan skådat skådespel! Ett härligt avslut på en härlig dag!

Söndagen inleddes lagom tidigt och lite småtrött tågade jag ut i stallet och förberedde Aramis för dagens träning. Klockan tio i elva satt jag till häst och Aramis kändes LÖVELY! Härligt mör sedan gårdagens genomkörare :o) Dagen inleddes med arbeta med förbättring av traven - ett arbete som jag tycks ha väldigt svårt för. Jag har nämligen ibland problem med att jag blir fördröjd i mina hjälper - här måste jag vara kvick, kvick! Red in Aramis i en stor trav med härligt tryck, samlar på ytter, inte bli kvar i tygeln och inte bli för stark - ur detta släpp fram och ticka i takt med spöet på gumpen för att bibehålla den stora travens takt och schwung även in i den samlade traven. Uj, uj, uj så svårt... Men vi fick till ett par steg i alla fall :o) Det är nu vi snackar gummistövlar :o) Haha!

När travarbetet var klart gick vi över till galopparbete och nu var det dags att börja titta på seriebyten. Gå in på diagonalen och så fort Aramis var rak lade jag ett byte, ta tillbaka igen och förbered för nytt byte innan långsidan kommer. Det är första gången som jag börjar rida seriebyten och det är första gången som Aramis börjar med detta (kanske J gjort det en gång? med Aramis). Det var väldigt svårt att få till ett andra byte men ett par gånger lyckades vi faktiskt - även om de inte blev rena :o) Uj vilket nyttigt pass!

Så KUL vi hade och vilken otroligt härlig helg jag nu lägger bakom mig! Vi planerar redan för ny träningshelg och jag ser fram emot den med glädje!

   

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards