Alla inlägg den 2 maj 2011

Av Dressage - 2 maj 2011 13:49

Hmm... Senaste veckans träningar och därtill högst intressanta diskussionsstunder med flera av mina hästvänner har resulterat i ett nytt och lite smått revolutionerande tänk för mig. Ja det är ju inte så att jag har mött Gud eller så, men nya tankar har helt enkelt börjat gro. Och vad är det då som är så spännande tänker alla :o) Jo - håll i er - det är det kära ämnet bogar. När jag senast tränade för JO så visade det sig nämligen att jag i min iver att få en väl rundad och formad häst enbart fokuserat på att böja halsen. Bogarna har visat sig befinna sig någon helt annanstans. Så om jag red en åttametersvolt i samlad galopp så fanns huvudet på en sjumetersvolt och resterande del av hästen på en niometersvolt. Och det är inte så att det är fel att böja hästens hals - MEN! man får inte glömma att där finns två bogar som också måste hänga med. Om man tänker sig att man rider på ett voltspår så måste hela hästen befinna sig på samma spår. Det går alltså inte att bara böja hästens hals och sedan tro att saken är biff...


Hästen måste vara böjd i bålen också! Och bålen är det som går från hästens bogar, genom kroppen ända bak till kruppan (egentligen ända bak till svansen börjar). Med andra ord den del vi sitter på! Och detta var något jag faktiskt hade mycket i åtanke när jag red fram i söndags; att självklart ha hästen böjd - men inte förböjd utan istället fokusera på att bogarna är med och givetvis ställningen i nacken (bakom örat). Ja det gick ju bitvis så bra att jag faktiskt verkligen kände hur jag hade med allt i ett enda stort paket och Misen till och med fick in några steg passage innan vi red in på banan.

Hur är dina tankar och åsikter kring böjning? Halsböjning? Bålböjning? Bogarna? Hur gör du för att få ihop konceptet?

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards