Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

"Nu är det tryck under dojorna"

Av Dressage - 17 maj 2011 21:49

Det var dagens kommentar från M och jag kan bara instämma :o) Senaste veckan har jag satt ett (för att lägga lite extra tyngd i det hela) jäkla tryck i gossen. Nu sprakar det verkligen om honom   Tanken är att förflytta honom ut ur den här väldigt trevliga, förvisso, men lite "tråkiga" ramen där han lätt går och ser prydlig och lydig ut - men som saknar rätt mycket gnista och tryck. Givetvis är vi bara i början på tryckkarriären (haha) och att ännu göra detta fullt ut på tävling är inte rättvist mot honom.

Dagens pass började efter 20 minuters uppvärmning. Och för att jobba med de tyngsta delarna när han är som starkast (i början av passet) gick vi ganska direkt på gymnastikarbetet. Samla upp och tryck på, samla upp och tryck på. Hela tiden dessa två moment varvat med varandra. Han svarade kalassuperbra och satte sig ordentligt på bakbenen. Nu kommer han lättare och lättare in i passageliknande trav (med bibehållen aktion i rygg och bak) och ur detta trycker jag på så att han visar några läckra travsteg. Hela han är som en tickande bomb och när jag ser honom i spegeln ser han jättehäftig ut. Min prydliga gosse har bytts ut mot en sprakhäst, haha.


Avslutade med att rida igenom B2:an - ett mycket trevligt program men som självklart för oss innebär en hel del svårigheter. Den största svårigheten i dagsläget är just rakheten vilken givetvis kommer att bli mer och mer "svår" ju högre upp i klasserna vi kommer. Med svår menar jag givetvis att den läggs på svårare och svårare linjer. Ett exempel är sluta på medellinjen mot domaren. I B2:an ingår ännu ej detta moment men dock ryggning utan vägg. Nåja, det har med styrka och göra och förhoppningsvis är det något han får mer av dag för dag :o) Vi satte samtliga galoppombyten idag men det enkla blev lite hackigt. Imorgon ska den grå få skritta ut en lång runda i enbart rund och låg form. Sedan hoppas jag på en träning i slutet av veckan.

Nähepp - nu vankas det te och ett eller två digestivekex :o) Nattinatt!

 

 
 
jenny

jenny

17 maj 2011 22:44

Fina pållen!

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

 
Ingen bild

Linda

18 maj 2011 09:38

Min gosse är också väldigt elektrisk och med rejält tryck under dojjorna. Men jag har "problem" med spänst kontra spänning. Skillnaden är hårfin och det räcker med att jag spänner ena skinkan så spänner sig min häst i ryggen. Han är extremt känslig för hur jag använder min kropp och mina hjälper. Min tränare brukar säga att jag ska ge en hjälp på "Bodo-vis" (min häst heter Bodo :)), dvs mer tänka en hjälp för annars blir reaktionen alltför stark. Givetvis ett angenämt problem för man vill ju ha en känslig och mycket alert häst, men det är också svårt att rida en sådan här häst. Så som du skriver om din häst så verkar de vara lite samma typ vad gäller temperament och nerv. Har du samma "problem" med Misen? Hur hanterar du detta isf?

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

18 maj 2011 22:26

Jenny: Tusen tack :o) :o)

Linda: Tack för ett intressant inlägg i debatten :o) Hmm... jag skulle faktiskt inte säga att Aramis har ett naturligt tryck under dojorna; det måste jag rida till och det kanske är av denna anledning som jag inte heller upplever att han går på spänning när han kommer till denna trav. Jag skulle snarare säga att han har blivit stark i sin kropp och orkar nu längre och längre sträckor trava med riktig kadens. När Aramis är spänd blir det helt annorlunda; då blir han väldigt "stickig" och kort i sin gång och travar inte alls genom kroppen. Men visst; det är en mycket känslig grå gosse jag har - men det är jag (precis som du antar jag) VÄLDIGT glad över :o) Vi ses där ute på tävingsbanan :o) Såg att det bara var du och jag som var anmälda till en klass, haha!

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards