Alla inlägg den 29 december 2009

Av Dressage - 29 december 2009 19:43

Idag har jag kört transport mest hela dagen! Det började med ett besök hos PS som lovat mig att slå på ny sko på Aramis skolösa framfossing! Det var oerhört vänligt av honom att ställa upp med detta mitt i alla ledigheter :) Skon slogs på och ny snösula sattes dit, Aramis lastades och kördes vidare mot nya äventyr; nämligen Kullabygdens RF där vi klockan 14.00 skulle träna för J-O. Lastade ur Aramis, tog av transportskydd, sadlade och lade på ländtäcke - sedan hoppade jag upp och började skritta fram på min turbopigga springare. Han hastade fram i överilad skritt som jag ständigt fick dämpa. J-O dök snart upp och vi fortsatte in i andra ridhuset eftersom man skulle ha visning av en hopphäst i det första ridhuset. Skrittade på i form, fin kontakt med munnen och hittade takt och balans. Travade sedan igång honom, lite förutsättningslöst travarbete där fokus låg på att värma upp i båda varven, samma tänk som i skritt och så naturligtvis att sitta rakt över hästen. Lite galopparbete i friskare tempo blev det också innan ländtäcket åkte av och lektionen kunde börja på riktigt! Arbetade på med traven och fokus här låg på att forma igenom innersidan samtidigt som Aramis inte bara får vika sig i halsen och bli rak i bålen, något han gärna blir i högervarvet. Ytterskänkeln verkar mothållande, innerskänkeln flyttas fram något och ställande innetygel får inte blir statisk. Vänsteröppnor gick fint, högeröppnor var lurigare - här måste jag flytta fram innerskänkeln för att påverka framdelen - inte bakdelen! Yttertygel verkar ledande. Efter några långsidor lossnade det och Aramis började röra sig genom kroppen :) Höger galopparbete gick mycket bättre idag och här fick jag jobba med avsaktningar till trav. När lektionen var över travade jag ner Aramis och han rörde sig verkligen härligt genoom ryggen och hela kroppen. J-O sade några kloka saker idag:

- Kontrollerad rörlighet är A och O hos Aramis. Han får inte blåsa på i sitt tempo - då blir det överilat och han tappar både takt, balans och gång.
- Rörelserna kommer av lösgjordhet - inte tvärtom!
- Viktigt att det är jag som bestämmer formens och huvudets placering, likaså hur fort Aramis ska röra sig!

Lite att tänka på när jag nu ska gå ut i stallet och ge Aramis kvällsmat, utföra kvällsmockningen och ta av Back on Track-skydden från benen! Ha en strålande trevlig tisdagkväll!
  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards