Alla inlägg den 11 december 2009

Av Dressage - 11 december 2009 21:02

Kom upp till stallet, preparerade Aramis i turbobart, hoppade upp i sadeln och begav mig iväg på en uteritt! Skrittade fram en bra bit och när jag nått banvallen började travarbetet. Arbetade med högersidan, denna eviga högersida! När jag vill att Aramis ska ställa sig i högersidan åker liksom, istället för bara en ställning i nacken, hela kroppen med och han blir rak som en planka. Och dessutom släpper han stödet i högersidan, han viker halsen utan att ge mig ett ärligt stöd! Så det här jobbade vi på idag. Det är lite pust och frust för honom men när vi arbetat igenom sidorna hela banvallen upp och ner hade jag honom totalt ärlig på båda tyglarna - naturligtvis precis så som det ska vara! När han är så fin fram till bettet känner jag båda ryggfiléer under sadeln arbeta och hans trav är härligt taktmässig. Aramis kräver fortfarande oerhört mycket stöd från mig för att inte falla isär, men i hans fall är det bättre med för mycket stöd än för lite eftersom han, när han inte får något stöd, bara knäpper av och sänker ryggen. Jag känner att vi är på helt rätt spår nu med ryggarbetet - det är lite jobbigt för honom, men säg den som sade att ridning skulle vara lätt :)


  
När jag kom tillbaka till stallet fick Aramis gå in i boxen och stå med sitt Rambofleecetäcke på ryggen medan jag passade på att ta ut Rigoletto som skulle förberedas inför julshowen. Kandar på, lindor på, sadel på och så ut i ridhuset! Förberedelserna gick helt okej! Jag och K har hand om inledningsnumret - blir otroligt effektfullt! Därefter ska den äldre populationen i stallet rida en kadrilj (även kallad Antikrundan), sedan är det K och jag som har ett nummer till, därefter är det hoppnummer, sedan nalkas det  pas de deux och efter detta överraskning till barnen. Så har jag inte avslöjat allt om det nu skulle visa sig att någon som läser min blogg ska gå på julshowen :o) Jag ska be någon filma så kanske vissa delar kan läggas ut här på bloggen :) Ha nu en fantastiskt härlig fredagkväll!


Rigoletto  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards