Alla inlägg den 8 december 2009

Av Dressage - 8 december 2009 21:36

Och det med besked!   Aramis hade vilodag idag så därför passade det utmärkt att ta ut Herr Rigoletto på en mindre luftfärd (eller var det jag som skulle få mig en mindre luftfärd?). Gjorde Rigoletto fin inför ridpass medan Aramis stod och grimaserade, vansinnig, inne i sin box. När Plätte Bus var fin i vita lindor och redo för ett pass ledde jag över honom till ridhuset. Det märks att han börjar bli varm i kläderna igen, det är idel bus på gång nu tycker jag. Men att leda honom till ridhuset gick ovanligt lugnt och städat. Hoppade upp inne i ridhuset och sedan bar det av... Förvisso ska jag inte skriva så för själva framskrittningen på lång tygel gick faktiskt riktigt bra, avslappnat och trevligt. Sedan var det någonstans mellan att jag kortat tyglarna och de otaliga 10-mässiga piaffen (i plural) som jag miste kontrollen. Någonstans... kan inte på rak arm säga direkt när eller hur eller var det skedde. Om jag uttrycker mig milt; det gick mer upp än framåt idag. Och mitt enda mål det var att få honom att trava fram mot bettet. Hur som helst, vi tar det från början :) När jag kortat tyglarna och skulle få honom att skritta i form så slog det slint och Rigoletto började med sin turbobackning :-S J som tittade på förmanade mig att gå på honom, men så väl som jag känner denna häst så vet jag att det hjälper icke - går man på honom här (vääääldigt försiktigt rekommenderas, annars blir det katapult rakt upp i luften...) så kan han, om han råkar vara på det humöret, eventuellt ta sig framåt (i frivillig gångart), helst med x antal inslag av bockserier, galopp på stället, hysteriskt vevande med frambenet som med sanslös fart slås ner i ridhusbotten. Ett annat alternativ är ingång i en makalös piaff (som dagens ridpass bjöd på i oändlighet). Jag fick knappt honom varken fram eller bak, det enda han bjöd på var piaff efter piaff efter piaff! Och vi talar FIN piaff! Helt otroligt vad den hästen kan (om han vill...). En tränare och en kvinna som var i ridhuset, tyckte att han hade en härlig "här-kommer-jag-uppsyn" och de tyckte att han verkade njuta fullkomligt av att visa upp alla sina konster :o) Jag svarade med att han helst hade sett att det var en 20-30 till personer i ridhuset :) The more the merrier är Rigolettos paroll. Efter många om och men fick jag honom att trava, men icke fram till bettet. Men han fick trava på i sin "släppta-rygg-form". Puuuh!   Han har ju en förmåga att elda upp sig något helt otroligt den där gossen! MEN!!! Så fantastiskt härlig att rida, snacka om att bjuda på sig själv (sedan att han inte gör det på tävling och att det ska vara helt och hållet på hans premisser, ha ha - det är en helt annan femma). Ha en härlig tisdagafton - det ska jag ha :o)


Plätte Bus och jag:

Pixe   Pixe   Pixe   Pixe


Pixe och jag   farligt  


Pixe samlad framifrån   Pixe samlad   Pixe i sluta   Hälsning   Pixe hos Catrin   Pixe vacker   Pixe fin   Trött pixe   Pixe i hagen  


  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards