Alla inlägg den 6 december 2009

Av Dressage - 6 december 2009 21:23

Idag klockan 13.00 skulle jag träna för J, Aramis förbereddes i benvita lindor, boots och ett goldenstripe-täcke på ryggen. När Aramis var uppvärmd startade träningen. Idag låg fokus på att få att ta ett ärligt stöd på båda tyglarna, detta med hjälp av att flexa honom både inåt och utåt på volterna. Han kändes enastående fin! Traven, när jag hade tryck i båda tyglarna, var sanslöst härlig; bärig med schwung och takt! Jag kommer åt Aramis på ett helt annat sätt med remontgrimman vilket märks emellanåt då det blir lite extra jobbigt för honom. Han är snabb med att försvara sig genom att vika sig på mitten (karaktäristiskt för hästar med lång rygg) - istället för att sätta under sig bakdelen försöker han undkomma arbete genom att kasta in eller ut bakdelen. Istället för att korrigera med att flytta tillbaka bakdelen så korrigerar jag genom att rätta in framdelen. Travarbetet var kanonfint - i synnerhet när jag hade ett jämnt tryck i båda tyglarna. Sedan tog galopparbetet vid, det var samma arbete här som gällde. Rätta framdelen efter bakdelen, vi red på i ett friskt tempo och på den öppna delen av volten skulle jag flytta in vänster bakben under kroppen med hjälp av en öppna! Himmel och pannkaka vad detta var jobbigt!!! Pust och frust vad vi fick jobba :-o Aramis stod emot och jag blev ibland fördröjd i mina hjälper (superkänsliga Aramis klarar inte av när man inte är ultrasnabb i sin hjälpgivning). Måste tänka på att vara ännu snabbare!! Den här övningen gick väl sådär, kände inte riktigt att jag fick honom helt inramad och dessutom började han bli trött och förstod inte vad denna övning skulle vara bra för :) Så här i efterhand kan jag tycka att träningen skulle sluta här, men det är lätt att vara efterklok... Skulle bara rida ett par diagonaler och testa ett par byten, men just i denna veva ramlar det in en hel drös med ekipage i ridhuset (som dessutom var kantat med hinder) vilket innebar att det blev synnerligen svårt och rörigt allting. Min timing blev för sen, hjälpgivningen för "mesig", ridvägarna åt skogen (pga alla hästar och hinder), Aramis var trööööött och jag var trött jag med. Fick till ett par byten men vi lade ner projektet och rundade av i trav istället. Nåja, jag ska säga att 80% av passet gick super, resten får vi jobba på. OCH!!! Det kan ju inte alltid gå som på räls... Man måste ju faktiskt ha lite att jobba för också :o) Imorgon tar jag och Aramis en härlig uteritt! Ha en trevlig söndag!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards