Alla inlägg den 20 december 2009

Av Dressage - 20 december 2009 23:00

Eftersom jag idag fick den geniala idén att fotografera Aramis i ett antal frisyrer så ska ni nu få den äran att beskåda honom i sina nya frisyrer :) Håll till godo!

FÖRST UT - SEDVANLIG LUGG (en frisyr som var ytterst populär för en tid sedan)
  
MITTBENA Ā LA TIDIGT 1920-TAL (även kallad folkskolefrisyr)
  
VALFRI FRISYR I MOTVIND
  


DREADS (dock bara en ensam stackars dread)  


OCH SÅ HAR VI DEN SÅ VÄLKÄNDA BRATSFRISYREN

  


AVSLUTNINGSVIS MOHIKANFRISYR

  


Nåååå - vilken passade han bäst i :o)

Av Dressage - 20 december 2009 21:50

Hujeda mig vad det har snöat hela dagen idag! Jag fick börja med att gräva fram min bil som troligtvis gått i ide någonstans långt under snön. När jag äntligen kunde ana en bil under all snö och ta mig in genom en igenfrusen dörr startade den på ett kick! Den hade nog inte gått i ide trots allt... Kom fram till ett fruset och stilla stall. Mockade till båda hästar, tog av yttertäcken, fixade höpåsar och kraftfoder. Sedan gjorde jag i ordning Aramis inför dagens dressyrpass. Nu har han tagit det lugnt i tre dagar sedan Håkans behandling - idag tänkte jag därför känna lite på hur han känns. Vi tog oss ut i bitande kyla och halkade bort till ridhuset. Öppnade upp den gigantiska dörren och klev in i ett folktomt ridhus. Skrittade fram på lång tygel - tänkte hela tiden på det som Edvard Gal sade i sin clinic - kontroll!!! Om hästen rinner iväg i ett tempo som den själv valt (vilket Aramis allt som oftast gör) så gör halt och ta kontroll över tempot. Det är jag som ryttare som bestämmer i vilket tempo hästen ska gå. När vi skrittat fram på lång tygel tog skrittarbete i form vid. Aramis kändes som en DRÖM! Han sög på bettet så att skummet föll ner på ridhusbotten, han flexade kalasfint i både sidor (något sämre i högersidan). Jag gjorde halt ofta och klappade om honom ordentligt :) Sedan tog travarbetet vid. Vänstersidan kalasfin! Högersidan något jobbig fortfarande. Men det jobbiga är inte längre av samma kaliber och karaktär som tidigare, nu är det mer "pust och frust vad du är jobbig matte". Ställer och böjer honom i högersidan och begär att han ska sätta höger bakben in under kroppen, han släpper stöded lite i högertygeln, viker sig lite i halsen och petar ut högerbenet. Det är dock ljusår bättre än vad det var innan. Arbetade på med Aramis i båda varven, låg och rund form, skolor utmed långsidorna och ett mycket balanserat och väl avvägt tempo. Mot slutet släppte han igenom ordentligt i högersidan och kändes enastående jämn och fin över ryggen och i sin bjudning till bettet! Jag läste här i bloggen och kunde konstatera att precis samma sak (släppt högertygel och viker sig i halsen) var på tapeten en hel del i våras! Lade ner Aramis och skrittade av. När han var nattad och klar begav jag mig hem till värmen! Trevlig söndag :)

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards