Alla inlägg under februari 2009

Av Dressage - 20 februari 2009 17:03

Tänkte visa Lund i snöskrud - det här är för övrigt mina kvarter! Mysigt va?

Av Dressage - 19 februari 2009 20:21

På torsdagar är det hoppträning i ridhuset på kvällen och ute är underlaget lite si och så (ja man blir helt enkelt lite bortskämd med ridhus :). Jag hade tänkt tömköra idag så jag fick helt sonika ta på selen och leda ut Aramis till uteridbanan, som tråkigt nog inte var alltför kulig i underlaget :-S Det var 10 cm snö överst, men under var det knöligt och hårt. Det blev skritt i en kvart, sedan halkade vi in igen. De 15 minuter som han fick skritta runt på banan med mig i släptåg så gick han kanonfint. Helt enkelt så går han bäst utan sadel på ryggen. Suck, jag måste verkligen ta tag i den där sadelhistorien. Det hände en liten kuslig sak på banan idag. Jag (dum som jag var) smackade lite försiktigt varpå Aramis far iväg som en katapult med mig som en vante efter, vilket han upplevde vääääldigt läskigt. När jag äntligen fick stopp på honom så lyckades han vända sig så att tömmarna kom runt honom (framför bogen) och så for han iväg igen :-S Och knöligt var det på banan, jag höll på att ramla flera gånger innan han stannade och stod blickstilla och "blåste" ut luft ur näsborrarna. Jag talade lugnande till honom och kunde gå fram till honom utan att han for iväg igen. Jag klappade om honom, pratade lugnande med honom och bjöd honom på min sista morot. Vi skrittade iväg igen och inga fler hemska händelser inträffade. Bilderna nedan visar utsikten från ridhuset (tagen från Aramis rygg), utsikten från stallet mot ridhuset och slutligen Aramis ikväll (nominerad till årets bästa bild, speciellt med tanke på skärpan) ;)

Av Dressage - 18 februari 2009 16:46

Idag var jag i stallet en superkortis. Blandade mat, pussade grå mjuk mule, lät båda vintertäckena sitta på pga århundradets istid som är i antågande (om ni missat det...), kände igenom benen och kollade så att pålle var allmänt hel. Allt var i sin ordning. Nu hägrar skolarbete natten lång... Fotografi på Aramis, taget häromdagen

Av Dressage - 17 februari 2009 22:21

Idag hade jag egentligen tänkt vila, men så kom jag till stallet och det gick helt enkelt inte att hindra ridlusten :) Så det var på med lindor, sadel, träns och fleecetäcke - och så ut i kylan, för att sedan komma in i ridhuset. Superkallt har vi här nu, det var -8 grader när jag vaknade i morse - det händer ju aldrig här i skåne! Men det är härligt med riktiga vinterdagar. Nåja, det var en parantes. Skrittade igång Aramis 10 minuter på lång tygel. Samlade sedan upp, stretade emot lite men fann sig väldigt snabbt till rätta. Skrittade i form och lösgjorde med mycket sidvärts. Joggade sedan igång. Kändes fin idag, lite stel i sidorna, men annars kanonfin. Joggade mest runt honom i trav och galopp, han gick rätt hårt igår. Red cirka 30 min. Den 7 mars ska jag förresten träna för Kristian von Krusenstierna, han kommer till vårt stall med jämna mellanrum och håller träningar. Inte alls dumt :) Bilden tog jag igår i ridhuset.

Av Dressage - 17 februari 2009 10:59

och ni får den äran att gissa vilken som är ny respektive gammal :)

Av Dressage - 16 februari 2009 23:02

Aramis har väldigt, väldigt söta fläckar på sin lilla gråa rumpa! Dessa fläckar är vita ochmed dessa  liknar Lilla Gubben :)


Idag så fick Aramis jobba i ridhuset. Vi var helt ensamma så vi kunde jobba på ostört. Han satt fast lite i högervarvet så jag jobbade igenom honom ordentligt i galoppen. När han släppt så saktade jag av till trav och jisses Amalia vilken trav den där gossen visade prov på! Jag har aldrig tidigare känt Aramis röra sig på detta sätt. Jobbade med skänkelvikningar i trav och små bakdelsvändningar. Hade ett kanonfint stöd i handen. Red cirka 30 min.
Spanar ut... vad är det egentligen som händer där borta????


Och så en helkroppsbild. Han är lite smått överbyggd bak (!)


På återhörande!

Av Dressage - 15 februari 2009 11:31

Igår kände jag mig aningens mörbultad i min rygg efter mitt andra kiropraktorbesök. Jag ville inte påfresta ryggen med ett ridpass utan lät istället Aramis röra sig fritt i ridhuset (inspänd). Det gick kanonbra! Han travade och galopperade runt, visade oss lite mellantrav, lite ökad galopp (ehh, inte så lite ökning... :-S). Det var så roligt för när Aramis ansåg att passet var slut för dagen så saktade han ner och följde fyrkanten i skritt. Vi två åskådare stod bara i mitten och beskådade detta roliga scenario. Han skrittade ett par varv och när han tyckte att han var färdig så stannade han vid porten ut och tyckte att vi skulle gå hem igen :-) Snacka om att sköta sig själv! Nästa gång kanske jag kan gå och fika medan han sköter ridpasset själv, hi hi :)

Sedan så vill vi så klart å de varmaste gratulera DAMINO SD för veckans prestation på Bruksprovet! Han blev 2009 års vinnare - härligt! Både jag, Rigoletto och Aramis tycker att det är en superstilig gosse :)

Av Dressage - 14 februari 2009 10:19

Jag tror att jag, pojkvän, hund och häst ska ut och promenera! Strålande solsken, klarblå himmel, vindstilla, gnistrande snö och underbart vackert! Sååå härligt! Ha en skön dag alla där ute :)

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards