Alla inlägg den 13 februari 2009

Av Dressage - 13 februari 2009 17:56

Idag fyller min blogg ett år! Hurra, hurra, hurra :-)

Av Dressage - 13 februari 2009 17:29

för några år sedan så fick jag ett erbjudande om att vara med på miljöträning för Linus Andler med Rigoletto! Jag blev jätteglad och tackade genast ja till erbjudandet. Dagen kom och jag lastade Rigoletto och åkte iväg till ridhuset där träningen höll hus. Skrittade fram utomhus och sedan öppnades ridhuset och vi fick komma in. Inne i ridhuset var det preparerat för polishästträning :) Presenningar i taket, superpilatesboll, presenning på marken, rökmaskiner, "bastparasoller" et cetera et cetera. Rigoletto tittade inte märkbart på sakerna (konstigt nog) och gick nästan och ramlade över superpilatesbollen när jag styrde honom mot den.

Träningen startade med att skritta runt och påverka hästen med enbart vikten, ingen tygelfattning var tillåten. Jag minns att vi red serpentiner mellan koner och alla hästarna skötte sig super. Efter denna övning så fick vi en stor svart flagga i handen, övningen slutade med att man svepte flaggan över hela hästen, över huvudet, svingade den i åttor runt hästen och jag vet inte allt vi gjorde. Rigoletto var mer död än levande, jag funderade nästan på om han var sjuk så opåverkad han var :-S Medan alla andra hästar for och flög runt så stod Rigoletto med sin "cigg" i mungipan och undrade vad det var för barnstuga han hamnat på :)

En annan övning bestod i att lugnt och skritta vandra över en utvecklad presenning (skulle tippa på att den mätte 5 x 5 meter). När denna, synnerligen störtlöjliga övning var över, (alltså, tyckte Rigoletto) så fick de som var lite extra modiga rida över presenningen i rörelse. Piece of cake sade Rigoletto och skrittade över en fullkomligt stormande presenning (fyra personer, en i varje hörn, slet och drog för sitt liv så att presenningen såg ut som ett hav i orkan).

Den sista övningen - rökmaskinen - var riktigt häftig! Hela ridhuset fylldes med rök och vi skulle rida igenom denna dimma (och även precis förbi rökmaskinen). Nedan följer några bilder från denna otroligt trevliga och lärorika dag :)

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards