Direktlänk till inlägg 26 november 2011

Härliga toner till en härlig dag :o)

Av Dressage - 26 november 2011 19:55

Först vill jag börja dagens inlägg med att bjuda på helt underbart härliga salsatoner från Miami Vice - skruva upp volymen och låt musiken flöda! Jag drömmer mig bort till Kubas varma stränder, klubbar längs gatorna, salsa, dans och glädje! 



Nu lämnar vi Kuba och återgår till ett tämligen grått och regnigt Lund istället :o) Haha... Idag har jag haft ett par elever, arbetat med Zäta, gått långrunda med Zäta, utfört sedvanliga stallsysslor, ridit en härlig Aramis och haft det allmänt trevligt. Jag skulle vilja prata lite om Aramis och hans samlingsarbete som nu faktsikt går riktigt framåt. Anledningen till att det nu går så mycket bättre än tidigare är givtevis att Håkan har låtit behandla honom i bäckenet, vidare har han haft en mycket bra igångssättning med uppbyggnadsarbete i mest rigorösa anda. Jag har också, under denna period, passat på att förkovra mig i min egen ridning och vad jag själv kan förbättra för att nå om inte stjärnorna så i alla fall trädtopparna :o)

Främst har jag kommit fram till att mitt största bekymmer är att jag låter hästen ligga på för mycket i handen - när jag lämnade iväg min häst till min tränare under en vecka (för ett par månader sedan), fick jag veta att Aramis tog alldeles på tok för mycket stöd i handen. Han använde handen som ett femte ben. När jag sedan testade att träna ett minipass för en ny tränare var det första hon sade till mig att Aramis INTE får ligga på i handen så som han gjorde. För att dra en parallell så kunde det förr hända att mina ringfingrar var "döda" efter ett ridpass (alltså noll blodtillförsel...) - då kan ni ju tänka er hur fel allt var :o/

Så NU är det ANDRA BULLAR!!! För det första är jag EXTREMT noga med att Aramis INTE får ta handen som ett FEMTE ben. Ja, inte något tredje eller fjärde heller för den delen. Drivningen ska förvisso fångas upp mjukt i handen - men det får inte bli någon häveffekt av allt och drivningen jag ger ska generera aktvitet och bakbensengagemang - INTE något vansinnestempo raktframraktner... *hmpf*. Innan Aramis faktiskt förstod vad jag menade hade vi några diskussioner (se ett par veckor tillbaka) - men nu är han som förbytt!!! Jag har ett härligt stöd fram, alldeles lagom, mina ringfingrar lever efter varje ridpass, Aramis tar i mer och mer bak för varje pass och jag sitter numera på en häst som verkligen går i rak uppförsbacke!

Även om jag nu har börjat nosa på samlingen så är givetvis Aramis inte stark här - det märker man tydligt när man begär liiiite mer... Då orkar han inte utan faller isär. Så mina förhoppningar rörande morgondagens tävlingar är ju inte att vi går in och sopar banan precis :o) Men förhoppningsvis ska jag kunna visa upp en, i alla fall då och då, för klassen krävd form. Sedan är bytena lite hejkomochhjälpmig :o) Men!!! Viktigast av allt - vi är på gång :o)

Önskar nu oss lycka till och håll tummarna klockan 16.06 imorgon, för då rider vi in på MSVB:2-banan :o)

Ha en härlig lördagskväll!

         





 
 
Ingen bild

lene

30 november 2011 22:47

Häärlig musik! Här kommer en ny hälsning från världens hörn. Befinner mig på Fidjiöarna och njuter av värme och god mat. Bartel hälsar så mycket! Nästa etapp blir Nya Zeeland. Skriver mer då! Lambååå

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards