Alla inlägg den 8 november 2011

Av Dressage - 8 november 2011 22:32

Idag var det så dags att känna på den grå efter behandling. Efter lite funderingar kring dagens outfit (hahaha) så lyckades jag ändå få ihop en rätt trevlig kollekti0n bestående av ljusgrå ridbyxor från Gersemi, Brun oljerock från Bocaj, fyra vita lindor från Eskadron, grå-brun/rutigt ridtäcke i ull från Three Horses och så självaste Aramis av märket Meckelnburgare :o)

Han kändes helt okej från start, om än kanske lite matt bak, men det är verkligen inget jag "säger om" då han som sagt behandlades igår vilket nog innebär att han är lite... "matt" helt enkelt :o) Efter att ha skrittat fram länge och väl kortade jag tyglarna lite sådär lagom och lät honom runda igenom sig ordentligt i överlinjen. Han fick verkligen gå i en fri LDR-form (och fri skriver jag givetvis för att jag aldrig någonsin tvingar ner min häst i LDR). Aramis trivs här nere och jag tror också att det är väldigt skönt för honom att kunna strecha sin överlinje på detta mycket sympatiska sätt. Jag gymnastiserade halsen åt både höger och vänster och rörligheten var mycket god. Travarbetet som följde kändes mycket trevligt, jag begärde noll samling utan lät honom bara rulla på i mycket serpentiner och volter; allt i LDR. Efter tio minuters joggande plockade jag upp formen två varv - han kändes enastående!!! Avslutade med lite galopp i utmed fyrkanten i något högre tempo och något rundare form. Mmmm... han känns mycket trevlig! 


Sedan raka vägen in i boxen och mumsa i sig kvällsmaten!

Imorgon väntar återigen ett lugnare pass - sedan kör vi :o)

   

Av Dressage - 8 november 2011 11:27

Igår var det dags för återbesök hos H.K (eller det var faktiskt så att H.K kom ut till mig :o) sååå bra har jag det)! Det skulle bli mycket spännande att höra hur vad H hade att säga om Aramis och hans tidigare sneda bäcken. Aramis har verkligen blivit ordentligt rund och go nu över hela kroppen och hans överlinje blir bara finare för var dag som går. 

H började med att känna igenom hela Aramis och kunde fort konstatera att han kändes jättefin! Bara några spänningar i "hamstring" (de muskler som sträcker höften och böjer knäet, därifrån hästen får sitt påskjut). Höftleden kändes jättefin och sviktade så bra :o) Så efter att H "klubbat" Aramis på en hel del muskelgrupper (för att släppa på spänningarna krävs att man tillför energi), så fick Aramis bli strömbehandlad (H tjuvkopplar in sig på nervsystemet så att musklerna kommer igång att arbeta igen). Aramis skulle ta det lugnt igår och ska nu de två kommande dagarna ridas lugnt för att sedan köras igång för fullt igen. 


Det ska bli underbart att få komma igång med träningar och tävlingar igen, även om vi nu befinner oss i slutet av säsongen. Jag hoppas kunna åka till Viarp i alla fall :o) Och på något sätt så var det kanske inte dumt med en månads "vila" eftersom undertecknad har haft lunginflammation (och gått ner SJU KILO!!!). Jag måste verkligen äta upp mig nu annars känner inte Aramis av att där är någon på ryggen, haha! 


Nu fortsätter studiet här!

Angenäm tisdag önskar jag er alla!

   

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards