Alla inlägg den 17 november 2011

Av Dressage - 17 november 2011 20:22

Galna häst!!! Haha! Idag fick det faktiskt bli en riktigt härlig uteritt mitt på ljusan dag. Det är inte allt för ofta som man rider i dagsljus nu för tiden - så lite omväxling förnöjer vill jag lova :o) Efter att ha gjort Misen fin i ulltäcke och skydd gav vi oss iväg. Vi började med att skritta asfaltvägen bort, svängde sedan in på en grusväg och fortsatte mot banvallen. Aramis var pigg som aldrig förr och skrittade på i sin allra snabbaste och mest obekväma skritt där alla inre organ byter plats tämligen omgående. Han fick trava istället... Men det blev inte trav - det blev turbotrav! Väl framme vid banvallen fick det bli trav igen men det var störtomöjligt att försöka  hålla någon form av vettig trav - så efter halva banvallen gav jag upp och släppte honom... Det gick fort... Så när banvallen tog slut så bestämde jag mig plötsligt för att dra ut på längre äventyr :o)

Vi följde ån bort (i galenskapstrav). När gräsvägen tog slut så kom vi fram till en hemsk bro som jag till slut var tvungen att rygga Aramis över, ha ha ha! Någonstans på mitten av bron insåg Aramis vad jag lurat honom till och stackaren började darra och skaka i hela kroppen. Men vi kom över, helskinnade båda två! Om han bara kunde lita mer på matte :o)

På andra sidan bron öppnade sig ett fantastiskt landskap framför oss! Det blev galopp igen - varför ändra på ett vinnande koncept :o) Landskapet är egentligen lite engelskt, härliga gräsvägar som slingrar sig fram på öppna stora ängar och fält. Superhärligt! Galopp blev det... Och när vägen svängde 90 grader så fick jag ner Aramis i skritt. Han fortsatte ivrigt skritta på som om han inte fått röra på sig på flera ååååår! Efter en stund vände vi och när vi hade hela härliga gräsvägen framför oss tänkte jag; ja - varför inte en galopp till... Men det skulle jag inte ha tänkt för Aramis STACK!!! Han låg på så det var helt makalöst. Med nöd och näppe klarade jag av att få ner honom i trav och sedan blev det faktiskt inte mer galopp den dagen.

Väl borta på banvallen igen blev det trav (turbotrav) och sedan fick han skritta hela vägen hem. Förbi fåren gick kanon och jag tyckte nästan att han skrittade ett uns långsammare än vad han brukar :o) Han borde ha varit lite trött! Hemma i stallet fick han duscha benen och sedan serverades lunchen alldeles lagom till herr grå!

Nu sitter jag på tåget på väg till Stockholm! Imorgon väntar handledaremöte.

På återhörande go vänner!

 

Av Dressage - 17 november 2011 09:48

Åhhhh!!! Igår hade jag ett helt fantastiskt ridpass :o) Efter att ha stallfixat och pussat på alla mular och lagat mat så bar det av ut i natten. Jag valde att även idag skritta ut en längre runda på asfalt; det är så lätt att det BARA blir ridhus nu när mörkret kommer, men jag försöker att komma ut så mycket det bara går. Så länge vädret är fint och lugnt så är det otroligt mysigt bara att skritta fram på vägarna under natthimlen. Aramis är så snäll och foglig dessutom (även om han turboskrittar, haha)! Men turboskriten är mitt nya hangup (ja allt ruuuuusa överlag) så det jobbar vi på för full nu. Slut på att bara springa ifrån allt i hela världen!

När vi skrittat klart vår runda kom vi tillbaka till stallet och möttes av Rigoletto och Ida som var flitiga på utebanan. Det är så kul att se de tu för nu har Ida rejält tryck i Rigoletto. Dock har vi kommit in i den tiden av året då Rigoletto börjat hosta lite i passen varför jag idag ska åka till Bengts i Veberöd och köpa på mig lite örter och annat som kan hjälpa. Vid samma tid förra året köpte jag Dodson & Horrell örtmix, det får kanske bli den flytande varianten idag? Får se. 


Hur som helst, tågade in på banan med en stycken Mismus och han - lika glad i hågen som alltid - krökte sin vackra nacke och hals och började med ett paradnummer i tramp :o) Han är så rolig! Ur detta går jag sedan in i trav med fokus på att inte lägga sig på handen och inte skjuta bort bakbenen. Det blir en del upptag när han lägger sig på men om jag är otroligt fokuserad och noggrann hela tiden så går det UTMÄRKT! Fram med nosen så att han inte hamnar bakom lod (lägger sig i försvarsläge nummer ett), få honom att kliva under sig och ta drivningen uppåt istället för framåt - OJ!!! Så fin han blev!!! Jag såg i strålkastarljuset hur vacker hans form var! Nacken som högsta punkt men ändå härligt bärig, jag hade alldeles precis lagom i handen. Inte sju ton och inte "luft". Åhhh vilket härligt ridpass. Diagonalslutor och öppnor bara flöt fram. Mmm... Ett riktigt härligt pass att lägga till handlingarna!

Nu studium!

   

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards