Alla inlägg den 21 november 2011

Av Dressage - 21 november 2011 20:28

Åhhh jag är så otroligt lycklig och glad efter dagens ridpass!!!!!!! ÄNTELIGEN!!!! Äntligen har vi börjat få snurr på riktig samling! Aramis går i rena rama uppförsbacken och tar drivningen UTMÄRKT! Inte häva sig eller bara ligga på, utan faktiskt aktivera och engagera sina bakben. Han är lika glad och positiv som alltid vilket gör att det är en ren fröjd att rida och arbeta med honom. Hade bästa M med mig i ridhuset och hon hade aldrig någonsin sett Aramis gå i så fin form!!! Nu ligger han perfekt i lod och håller inte på och lägger sig i sitt försvarsläge - och jösses så mycket häst jag får framför mig :o)

Nu - studium :o) (neeee, jag gör inte mycket annat än rider och studerar, haha)

   

Av Dressage - 21 november 2011 10:43

Igår var det en effektiv söndag - först arbete hela dagen hemma med avhandlingsplanen och vid fyratiden bar det av till stallet där stallgöromål väntade. På helger mockar vi själva - och det är faktiskt väldigt trevligt att få mocka emellanåt även om man snabbt vänjer sig av med denna syssla   När Misen fått fint i boxen, mat var fixad och höpåsar satta fick Aramis gå in i boxen igen. Jag skulle nämligen rida en annan häst innan Aramis. Vi försöker hjälpa varandra så gott det går när man inte har möjlighet att rida och eftersom vi är så många i stallet brukar det aldrig vara några problem att hitta folk :o)


När pållen var redo för ridpass dök matte upp, hon blev dock kvar på marken och lät mig arbeta igenom hennes mycket trevliga och spänstiga sto. Efter en del duster med fröken så lossnade hon ordentligt i nacken och blev superfin! Gångarterna detta sto besitter är helt enkelt GALET BRA!!! När jag var färdig med tant fick hon gå in i stallet, få B o T-täcke på ryggen, bli borstad och sedan vandra in i boxen. Hon har nog sovit gott i natt :o)


Sedan var det dags att vandra över till stora stallet där Aramis otåligt väntade i boxen. Han började med att attackera gallret när jag passerade förbi boxen (han är otroligt argsint i boxen och man får alltid ha minst ett öga i nacken för att hålla koll så att man inte blir attackerad bakifrån). När han var redo för ridtur begav vi oss ut i riktning mot ridhuset och äntrade en mörk och ensam hall. Inte så märkligt kanske, haha, klockan var väl typ kvart i sju en söndagkväll. Folk har väl annat för sig än att sitta i ridhuset och harva :o)


Aramis teleskophäst fick skritta fram, gjorde några tafatta försök för att få honom att minska ner på tempot... Behöver jag säga att jag inte lyckades särskilt bra? När han var varm i kläderna fick han skritta i form några varv och sedan tog travarbete vid. Efter uppvärmning fick han trampa lite, han såg riktigt trevlig ut i spegeln - satte under sig mycket, mycket bra. Ur detta arbetade jag med traven för att bibehålla samma bärighet bak. In i tramp igen - och ut i trav. Varvat med lägre form för att inte trötta ut musklerna. När jag var riktigt nöjd med travarbetet tog galopparbetet vid. Eftersom jag snart ska tävla (MSVB) så tänkte jag att jag bara måste ju kolla igenom bytena annars får jag helt sonika byta klass till MSVC. Red in på ett mindre fyrkantspår och lät små diagonaler följa på varandra, varv på varv på varv. För att avdramatisera bytena lite. Komma in i ett flow där bytena inte blir så stor affär. Sagt och gjort. Vid passerandet av första medellinjen blev det lite jämfotabyte med spark extra allt. Andra bytet (som kom rätt tätt på) blev också lite abrupt. Men jag fortsate bara rulla på. Och tänka sig! Efter tre-fyra byten så var det precis som en POLETT ramlade ner. Aramis bytte som om han inte gjort annat i sitt liv!!!!!!! Rena, fina och lugna byten! Helt makalöst, haha. Jag kunde inte sluta och ändå tänkte jag varje gång, nej nu måste jag sluta för nu är jag livrädd att nästa byte blir pannkaka och då förstör jag hela känslan. Till slut avslutade jag dock och Aramis fick trava av! Han var sååååå duktig :o)


Nu - studium!


 

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards