Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Det började så bra...

Av Dressage - 13 oktober 2011 13:19

Suck... Igår var det en härlig dag (till en början i alla fall). Vi var flera i stallet och alla var på gott humör. Hästarna fixades i ordning för ridpass och sedan var vi några stycken (inklusive jag själv med Aramis och så Ida medryttare med Rigoletto) som begav oss ut på gräsbanan för att trimma lite. Aramis, longerad, skulle kliva över bommar och de andra utnyttjade den stora gräsängen ytor till allahanda olika övningar. När Aramis var färdig med sitt klivande över bommar (var jättefin!!!) promenerade jag runt med honom på gräset medan jag instruerade Ida och Rigoletto. De har börjat arbeta på ett nytt sätt nu och det såg riktigt trevligt ut! Rigoletto har börjat komma upp i formen lite och använder sina bakben mer och mer. 


Men något jag önskade lite mer av var tempo - så därför bad jag Ida trycka på Rigoletto i lite friskare galopp ett par långsidor (gräsbanan är väl runt 200 meter lång). Den första långsidan gick helt okej, den andra likaså. Men Ida saktade ner och ville ha sina stigbyglar (hade lagt upp dem) - hon tyckte att Rigoletto började bli lite pigg. Med båda fötterna i stigbyglarna blev det så ny galopp. När långsidan nådddes hände dock det som inte får hända. Rigoletto galenhäst blev som förbytt. Han blev rodeoRigoletto... (ja, det har hänt väldigt många gånger förr... dock ett tag sedan nu). Och medan han drog som en BLÅDÅRE fram genom landskapet kunde vi alla andra bara stå maktlösa och se på detta skådespel. Bockserier avlöste varandra och fortare och fortare gick det. Efter 200 meter bockserier blev det en totalgir åt höger och stackars Ida som redan hade tappat balansen flera gånger om slungades likt en rekyl rakt fram för att störta ner i jorden medan Rigoletto drog vidare som en katapult mot nya äventyr. 

Aramis som vid detta laget nästan gjort i byxorna av nervositet av allt ståhej stod vid mattes sida och ville hålla handen. Jag däremot fick försöka fånga in min bruna nu mer vilda än tama häst som for runt över fälten, lycklig som aldrig förr med svansen i vädret. Detta uppdrag var dock störtomöjligt! Han skenade runt med sadel och tyglar slängandes och hängandes, tog en tur bort till skadeskjutna medryttaren, svepte runt henne ett varv med krökt nacke och for sedan vidare... Jäkla häst!!! Och i mitten stod jag med Aramis och försökte förgäves fånga in den bruna förvildade saken. Efter ett tag kom dock hjälp och Rigoletto kunde fångas in. Själv kunde jag nu springa bort till stackars Ida (som tack och lov redan hade fått sällskap vid sin sida). Hon låg i en hög på marken och stönade mest. Usch så hemskt allt var :o( Stackars, stackars Ida... Alldeles full av jord och helt omtöcknad! Till slut fick vi upp henne på fötter - hon mådde illa, var yr, hade ont i fot, knä och halva ansiktet. Väl inne i stallet kunde vi kontsatera att det inte såg ut att vara fara för liv - men att ett besök på akuten nog inte skulle skada med tanke på illamåendet och yrseln. 


Inne i boxen stod en glad och brun häst och mumsade på sin kvällsmat och tyckte nog att kvällens pass kvalade in till i alla fall topp tio under hans karriär (jag skulle kunna ägna vääääääldigt många inlägg åt alla gånger som jag blivit avkastad av Herr Rigoletto...). 

Stackars Ida mår "bra" idag (men är mörbultad och lite vimmelkantig)!

Tusan vad man ska behöva skämmas :o(

Bjuder på en bockserie (så att ni kan få se hur han ser ut in action)!

 


 
 
Ida

Ida

13 oktober 2011 14:38

Inte ditt fel Liiiiiv!! :)
haha Plättepixebus är bara unghäst juhe!!
Sötaste!! vi ses till helgen ;)

http://alladessa.blogg.se

 
Ingen bild

Emma

13 oktober 2011 17:05

Åh fyyy, stackars Ida! Åkte själv av så där i våras, landade ashårt på höften, blev kräkfärdig av smärtan och helt yr i huvudet. Blev raka vägen in till akuten för röntgen. Som tur var var inget brutet men det blev kryckor i en vecka då musklerna fått en ordentlig smäll. Ibland undrar man vad det är för en sport man valt... :P
Men skönt att det gick så bra ändå för Ida!

 
Sara

Sara

14 oktober 2011 07:07

Huu, det är värre att stå bredvid och se sin häst göra så än sitta på tycker jag (jag har ju själv en f.d rodeohäst som under sin ungdom gjorde så några gånger med medryttare när jag tittade på)... Och liksom min ser jag att Rigoletto behärskar tekniken till fulländning...

Man kan helt klart vara mer nöjd med dem än sådana dagar. ;-)

http://frogstomp.blogg.se

 
Ida

Ida

14 oktober 2011 08:49

Kan se honom framför mig, den studsande köttbullskatapulten Plättebus. Hoppas hon inte slog sig hårt, varken fysiskt eller "mentalt". Man kan ju bli lite skraj efter en sådan färd :/ Kram kram

http://rockandroll.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

14 oktober 2011 08:53

Vådligt vad det går till där nere på skåneslätten. Först du som smackar in i ridhusväggen och sedan stackars medryttaren som får bita i gräset. Tur att ingen blev allvarligt justerad. Var rädda om er!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ulla

14 oktober 2011 10:05

Usch och fy, vad hemskt! Tänk vad maktlös man är när hästarna får sådana bus-ryck! Skönt att det gick bra för Ida! Hoppas det inte sätter sig i huvudet, bara...

 
Stallbruttan

Stallbruttan

14 oktober 2011 12:26

Håller med Sara om att det oftast SER värre ut, men i det här fallet måste det ju ha gått ganska hett till(med tanke på akuten), och jag hoppas att hon snart känner sig bättre. När jag läser sån't här är jag GLAD att min sköt- och medryttarhäst Staro inte verkar KUNNA ordet bocka(han bara SPRINGER, som den f.d elitlöpare han är!)!

http://stallbruttans.blogg.se

 
Linda

Linda

14 oktober 2011 14:43

Kul när hästarna visar livsglädje, men inte fullt lika kul att sitta på ;-)
Skönt att allt verkar ha gått bra med Ida ändå!
//Linda

http://www.cheran.blogg.se

 
Åsa - Hästeriet

Åsa - Hästeriet

14 oktober 2011 15:35

Omg! Stackars Ida, men härligt med så levnadsglada hästar! Skönt i alla fall att hon inte skadade sig värre.

http://hasteriet.blogg.se

 
ylle

ylle

14 oktober 2011 17:59

Bus-Bronco, jag ser att det nog inte är så lätt att sitta kvar när det går ÄNNU fortare och med snekast... hoppas att Ida Medryttare snabbt mår bra igen och vågar sig upp direkt!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

14 oktober 2011 22:04

Usch, stackarn! Men hon satt tydligen rätt länge i alla fall;) Grodans bocksprång är något av de värsta jag sett, men som tur är (ta i trä)har hon bara gjort dom i frihet och på lina än så länge, inte med ryttare på. Zorbine däremot står mer still på stället och hoppar rätt upp och ner, inte heller någon rolig upplevelse, det var så jag flög och slog mig i mars och sen dess är jag livrädd att rida henne:(

http://tudeluu.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards