Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av Dressage - 7 oktober 2011 13:37

Igår var det så dags för herr grå att komma till farbror doktorn för en total genomgång från topp till tå. Under alla fyra år som jag ägt Aramis har jag aldrig varit iväg hos veterinär (!). Efter att ha anmält vår ankomst och klätt av gossen blev vi så inropade till löpargången där vi startade med att skritta fram och tillbaka så att veterinären kunde studera honom noga. Samma sak i trav följde och efter palpation i över hela hästen - verkligen noggrann!!! - var det longering på liten volt på hårt respektive mjukt underlag. Sedan följde böjprov av samtliga ben, både högt och lågt. Usch - jag tycker alltid att det är lika obehagligt när de böjer hästarna; är alltid livrädd för vad som ska komma fram :-S... När hela Aramis var genomböjd och välmotionerad (löpargången upp och ner X antal gånger) var veterinär, Aramis och jag OTROLIGT NÖJDA :o) Aramis visade ingen hälta överhuvudtaget och vi kunde alltså konstatera att det jag känt under en tid i alla fall inte kom från någon led :o)

Däremot visade Aramis på en muskelömhet i den muskulatur som fäster i bäckenbandets bakre del och bärknölarna. Så det blev raka vägen in till Håkan K där Aramis fick genomgå en noggrann undersökning följt av kiropraktik och strömbehandling. Han satt helt fast i vänster bäcken (SI-leden) och hade noll rörlighet här. Inte undra på att han inte kunnat ta i bak som jag önskat... När han var ordentligt behandlad hos Håkan tog veterinären över igen och nu fick Aramis en helt mängd med sprutor i musklerna över ländrygg och kors för att släppa på de kramper som musklerna här gått in i. Det var otorligt hägtigt att se! Från en häst med noll rörlighet blev det rena rama "dallret" :o) Haha - hans muskler skakade och vibrerade som aldrig förr :o)

Nu ska jag undersöka möjligheterna att sätta Aramis på rehab där han ska få traska på vattenband; något veterinären rekommenderade varmt eftersom det är en väldigt skonsam träningsform där man inte belastar ryggen (kommer ej att få belastas på en vecka). 

Jag är så OTROLGT GLAD och LYCKLIG!!! Det är inte allt för ofta som man åker till veterinären med en häst och kommer hem med den obehandlad i leder! Wihuuuuu! Detta ska firas :o) Själv är jag dock fortfarande lite krasslig även om jag börjar se ljuset i tunneln! Härlig fredag på er!

   

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards