Direktlänk till inlägg 23 juni 2011

Två hästar - en ryttare :o)

Av Dressage - 23 juni 2011 10:45

Jag är känd för att få galna infall lite då och då. Och när jag får för mig något... då är det ganska svårt att stoppa mig :o) Igår när jag var i stallet och precis hade gjort klar Misen för en ridtur slog det mig att Rigoletto också skulle behöva röra på benen. Dock var tiden knapp och att hinna med båda var tyvärr en omöjlighet. Jag funderade en kort sekund, rusade in i sadelkammaren, hämtade longerlinan, tog på Rigoletto grimman och baxade ut båda två genom stallet. Hoppade upp på Misen och gav mig iväg med båda där Rigoletto var handhäst. Första delen av rundan var asfalt och risken att möta en bil här är överhängande. Snart kom en bil och med båda hästarna i vägrenen (och Rigoletto som smakade på betorna) gick allt bra. Efter lite skritt blev det trav - det gick verkligen över förväntan. Det kruxiga var förstås när jag skulle fotografera hela skådespelet... Det blev lite för mycket även för mig att hålla en longerlina i handen, två tyglar, ett spö, en telefon och dessutom styra hela ekipaget. Hahahaha :o)

Vi vek av ner mot fårhagarna och här blev de lite ystra de tu - Pixe ville galoppera och Aramis var rädd för fåren... Ingen bra kombo :o) Men det gick super trots detta! Rigoletto anpassade sig finfint och snart galopperade de sida vid sida! Såååå söta :o) Vi fortsatte gräsvägarna ner och här trodde jag att Rigoletto mest skulle stanna och beta men se det gjorde han inte - han hängde på kanonfint och jag kunde verkligen njuta av utsikten (ett tag i alla fall)... När vi kom till Aramis traditionella idiotgaloppbacke lade han i högsta växel och det blev liiiite svårt att parera båda två när backen tog slut och vägen blev till smal stig. Men se det gick kalas det också! Eftersom rundan gick så fint utökade jag den med att fortsätta på ytterligare ett par grässlingor. Traven fortsatte i ett härligt tempo där båda anpassade sig till varandra som ett gammalt vagnspar. Sista gräsvägen hade en åker med något slags sädesslag i lagom Pixehöjd varför en och en annan tugga hanns med i förbifarten... Host-host.

Väl hemma på gräsbanan blev det trav ända till ridhuset och vägen förbi ridbanan. Var ju tvungen att "stajla" lite och visa upp mina duktiga hästar för alla som var på ridbanan :o) Jösses vad folk skrattade, ömsom tappade hakan! Det måste ju ha sett för roligt ut. Aramis i fin form och Rigoletto utan ryttare och så jag med trehundrameter lina och tyglar hahahah :o) Vilken tur!

   

 
 
Ingen bild

Ida

23 juni 2011 11:54

Din galning!!! Vilken syn detta måste varit! Kram

 
Ingen bild

Linda

23 juni 2011 13:07

Visst är det super med handhäst! Jag tar med min unghäst som handhäst när jag rider ut på Bodo. Fungerar kalasbra. Men visst är det många som tittar och undrar vad jag håller på med ;).

 
Åsa - Hästeriet

Åsa - Hästeriet

23 juni 2011 13:31

Hahah, vad härligt! :D Perfekt att kunna göra så ju!

Sv: Jaa, verkligen! :D Håll tummarna att han håller något år till iaf ;)

http://hasteriet.blogg.se

 
Therre

Therre

23 juni 2011 14:34

Haha! Detta låter ju helt galet!!
Min kompis brukar ta med en häst i släptåg men endast i skritt, du är ju helt knasig (eller modig och vågad?!) som till och med tar galopp, hihi :D
Kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Ida

Ida

23 juni 2011 16:47

haha du ar for rolig!! vilken harlig syn det maste ha varit!! kram

http://alladessa.blogg.se

 
rackemarie

rackemarie

23 juni 2011 20:06

Att du bara vågar! Full av beundran är jag!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
jenny

jenny

23 juni 2011 20:11

Haha det hade jag velat se! Jag gjorde samma grej fast med min förra arab och shettisen, det funkade det med även om shettisen fick trava mest hela tiden ;)

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

 
jenny

jenny

23 juni 2011 20:23

Haha det skulle jag vilja sett! Gjorde samma sak med min förra arab och shettisen, shettisen fick dock trava mest hela tiden för att hänga med ;) För några veckor sen tänkte jag ta fullblodet och shettisen och det gick jätte bra tills fullblodsdamen snodde runt fort som attan och jag tappade shettisen. Den lilla damen travade glatt in i skogen så jag fick hoppa av och traska efter. Hon sprang dock bara längre och längre in och det blev bara tätare och tätare skog vilket inte var så praktiskt med ett stort fullblod i släptåg ;) Men till sist kom vi ifatt den lilla busen!

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

 
Jenny Persson

Jenny Persson

23 juni 2011 20:38

Låter jättemysigt....om än lite vanskligt ;)

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
Monica

Monica

23 juni 2011 23:39

Haa,haaa, men jag blir något nervös av att läsa det:) och dessutom försöka fota ... jag som blir nervös av att bara försöka fota i skritt ensam med en häst ...
Trevlig midsommar by the way!

http://tudeluu.blogg.se

 
Maria

Maria

24 juni 2011 08:36

sv: Hej!
Jag måste bara säga att jag är väldigt lätt i yttertygeln när jag lossar och böjer igenom Arras när jag värmer upp. MEN när han är uppvärmd, då plockar jag upp honom på yttertygeln igen för då är han tillräckligt lösgjord i innersidan! =) /Maria

http://dressyrsnack.wordpress.com

 
Ingen bild

Emma

24 juni 2011 13:01

Kom in av en händelse för ett tag sen och har kikat med jämna mellanrum! Tycker det är ljuvligt att se att du trotsar alla 'normer' och gör som mej. Det är det perfekta sättet att motionera två hästar, framför allt unghästar. Får dom vänja sig tidigt är det sällan bekymmer. Mina två får vacker följa med ut, brukar ha halsförlängare och tömkörningsgjord på den som går vid sidan av så det blir någorlunda vettigt jobb även för den.. Fin blogg och fina kusar! /e

 
Camilla

Camilla

25 juni 2011 11:23

Haha synd att det blev nått stilstudiekort :D

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

27 juni 2011 10:08

TACK TACK TACK alla ljuvliga läsare för alla era fina kommentarer! Härligt att det är fler som trotsar och rider med två hästar :o) Härlig sommar på er! Kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

27 juni 2011 12:47

Jag instämmer i den övriga beundrarkören och säger "Modigt gjort, Liv!!!" -om ni aldrig gjort det förut! I trafik, och i galopp (ja inte hela vägen då förstås) Sån tur att det gick bra, ett utmärkt (om än ibland farligt) sätt att motionera båda!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards