Alla inlägg under juni 2010

Av Dressage - 4 juni 2010 15:46

Igår och idag har jag varit på ett äkta shoppinghumör - det är inte lätt att vara det när man har det mesta i 22 uppsättningar; men ibland tänds det ett liljeholmens och jag kommer på något trevligt att införskaffa som inte redan finns i cirka 20 varianter :o)


Eftersom jag tycker att Aramis inte varit helt tillfreds i munnen den senaste tiden så tågade jag in på Månsgård i Rydebäck och fick tala med en kvinna som tipsade mig att testa ett Sprengerbett (nickelfritt, med tanke på småsår - allergi?) Ett sådant fick det bli! Bettet finns till beskådan på följande länk: 
http://www.thesaddlery.co.uk/images/sprenger_kktrainingbit.jpg


Sedan hittade jag ett fantastiskt stiligt Döbertspö, vitt till färgen och inom måtten för vad man får ha med på dressyrframridningen :o) Ett sådant fick det också bli! Spöet finns till beskådan på följande länk:
http://www.butik.khepri.se/Shop/Index.php?sArtModelId=5001-1


Därefter åkte jag till en annan hästbutik där jag inhandlade ett tunt, tunt rött fantastiskt läckert sommartäcke! Täcket finns till beskådan på följande länk:
http://www.shiresequestrian.co.uk/shop/product.php?productid=16145&cat=689&page=1


Slutligen blev det ett Veredus Easy white torrschampo för skimlar! Efter att ha testat ett sådant hemma i stallet kan man bara inte leva utan ett sådant (om man är skimmelägare)!  Schampot finns till beskådan på följande länk
http://www.stablestore.se/produkt/Easy-White-Torrschampo---Veredus


Snipp snapp snut, så var mattes plånbok tom :o)

Av Dressage - 3 juni 2010 23:30

Arg som ett bi var jag när jag skulle upp till stallet idag - det skulle ridas EXAKT samma runda igen! Och detta i EXAKT samma utrustning! Kunde konstatera att Aramis sår ser mycket bättre ut, men som sagt - någon dag till på hacket skadar inte (förutom att jag avskyr att rida på hack). Ändrade om lite i tränsinställningarna och hackinställningarna, sadlade, lindade och gav mig iväg. Blåsigt som attan var det idag. Men Aramis skötte sig fiiint :o) Han var fyra tusen gånger mer harmonisk och medgörlig! Vi kunde avsluta rundan med lite tramp (på hack - inte illa) och jag klappade om den ståtliga grå gossen! Aramis berättade för mig, innan vi gav oss iväg; Matte - jag avskyr detta bettet, du avskyr detta bettet - men nu får vi helt enkelt göra det bästa av saken och skärpa oss - ja, vara som vuxna individer :o) Och det funkade :) So long, gott folk - imorgon är det MSV!!!
  

Av Dressage - 2 juni 2010 21:28

Dagens ridpass går inte till historien som ett utav de bästa, nej dagens ridpass ska skrynklas ihop, läggas längst bak, längst ner, längst bort i något arkiv och aldrig plockas fram igen   Började min stalldag med att behandla Aramis mugg (som förvisso är mycket bättre) med Hibiscrub, därefter Fyra Äss-hästsalva. Därefter var det dags att tvätta munsåret med vatten och bomull. Aramis har en liten torrspricka och denna ska tydligen tvättas med vatten och därefter smorde jag med mjukgörande. För att vila detta sår hade jag planerat in att rida på hackamore idag. Ett bett som jag för övrigt skyr som pesten... Usch - jag tycker verkligen inte om att rida på det här märkliga påfundet till bett. Men - det är ju bra att man kan "vila" munnen emellanåt. Det fick bli ett ridautpass idag, hackamoret är ju knappast något bett (som i alla fall jag) sitter och rider på banan med till någon reda (men säkert finns det en hel uppsjö med människor som bara älskar detta bett). 70 % av rundan liknade mest ett hastigt distanspass - jag lät Aramis med flit trava på i väldigt fri och öppen form, skönt att bara få vara häst tänkte jag. När vi så kom till den sista gräsvägen slog det slint i huvudet hos Aramis (jag vet inte vad han såg eller hörde eller inbillade sig) men rakt fram skulle han icke gå. Han ville ständigt vända sig om för att se - vad??? Han fick titta bak flera gånger sedan fick det vara stopp och belägg på det här! Någon måtta fick det vara, där var ju inget! En lång tyst och enslig gräsväg - that´s it! Försökte förmå Aramis att gå framåt men han var böjd som en banan och dansade runt ut i åkrar och gick på snedden och tvärsen och bredden och nästan höjden. Jag surnade till och han surnade till... När vi äntligen kom fram till stallet så tänkte jag - runda av lite på gräset. Samma trams fortsätter här, han dansar runt, gnäggar till hästar i fjärran och beter sig som en hingst! Bah! Gick in på banan och jobbade honom minutiöst i skritt. Gå fram för skänkel - regel nummer ett! Till slut lossnade han och blev väldigt mjuk och fin, men jag tror att varken jag eller Aramis trivs på detta gräsliga bett. Avslutade passet när han var så fin :o) Väl i stallet fick han sig en dusch i ljummet vatten och sedan smorde jag in munnen på nytt! Ha en strålande afton!
  

Av Dressage - 1 juni 2010 23:22

Och nej - det är inte färgmatchningen på mina lindor och ridbyxor jag talar om - jag talar naturligtvis om Aramis och Rigoletto som båda två fått njuta av att ha undertecknad på ryggen. Vilken fröjd det måste vara :o) Började min stalldag med att ta ut Rigoletto ur boxen, borstade och fixade honom fin - hade lite sjå när jag skulle fundera ut vilka lindor som bäst matchade min klädsel och hans schabrak, bestämde mig till slut för ett par limegröna :o) Ut i regnet hundra meter och sedan snabbt in i ridhuset där ridpasset tog vid. Arbetade mycket med att få Rigoletto lite kvickare för hjälper - att det ska vara trav idag och inte om tre månader :o) Han är en liten lat buse den där brune! När vi arbetat klart på detta tema hade jag ridit i 30 minuter och det var dags att gå in och byta häst! Rigoletto fick fleecetäcke på sig och ett par back on track-skydd på bakbenen under tiden som jag gjorde i ordning och tränade Aramis.


    


Så var det Aramis tur! Han lindades i ljus-ljusbeiga lindor, fick matchande schabrak på ryggen och när han var klar susade vi ut i ösregnet och tog snabbt skydd inne i ridhuset! I  ridhus :o) Skrittade fram och passade då även på att diskutera med min kära tränare hur han ställde sig till sin elevs hysteriska infall att starta en msv till helgen. Svaret var inte klockrent och rungande JAAAAA utan snarare ett lite strängt "vi får se hur det går idag". Hur som helst så gick dagens pass jättebra, jag ska inte bli långrandig - men vi arbetade på med rörelser från MSVC (som jag alltså debuterar på lördag) och kunde konstatera att jag med gott samvete kan åka och rida :o) Därmed inte sagt att det går lika bra på tävlingen som idag på träningen - (konstigt förresten - varför gör det aldrig det???). MSVC kanske låter högt för Aramis, men egentligen ska vi alla ha i åtanke att detta är det forna LA:5 (som dessutom har fått en något lägre svårighetsgrad sedan det bytte namn till MSVC). MSVC innehåller lite förvända galopper, ett par bakdelsvändningar, ökad trav och ökad galopp, slutor och öppnor. Skolorna idag gick bra samtliga förutom sluta för höger skänkel; är nog ett klassiskt ryttarfel. Jag blir för svag i mitt vänsterben och tränger med högerhanden för att jag inte orkar hålla emot med vänster skänkel. Och så måste jag vara supernoggrann med att föra FRAM innerskänkeln i öppnan!!! Generalfel att sitta och skava någonstans i mitten på magen! Aramis tyckte att jag var lite extra jobbig i högerslutan men svarade fint då jag fick honom inom ramen. Jobbade med samlad galopp - måste vara noga med att inte bli statisk i innerhanden (som jag lätt blir) och samla på yttertygeln! All samling sker på yttertygeln och innertygeln verkar ställande och böjande och bibehåller ett elastiskt stöd med munnen. Viktigt att inte bli statisk i innerhanden då jag hämmar inre frambenet att få luft under sig - blir annars platt och lite tråkigt. Aramis sätter gärna ut vänster bakben i fattningarna, för att motverka detta arbetade vi med att fatta galopp ur en rak skänkelvikning; supereffektivt!


  


Avslutar med en riktigt röd pålle!
  



Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards