Alla inlägg den 6 juni 2010

Av Dressage - 6 juni 2010 21:23

När jag kom upp till stallet idag möttes jag av ett tidningsurklipp, på vår whiteboard, som upplyste om oss alla om kommande konstutställning i Falsterbo Horse Show. Och väl hemma möts jag av ytterligare pressmeddelanden från FHS där man gör reklam för konstutställningen - jättekul! Hoppas att så många som möjligt har möjlighet att svänga förbi galleriet när ni ändå är på FHS. Galleriet är en härlig plats att andas ut på, att varva ner, från shopping och stress! Vi ses där!

http://www.equipage.se/artikel2732/konst__hastar__sant.html

http://mobil.hastmagazinet.com/mobileItem.aspx?id=37846

http://falsterbohorseshow.se/se/media-room/nyheter/arkiv/2010/06/05/hstar-och-konst-mts-i-falsterbo/

Hittade också denna trevliga notis - som jag för övrigt alltid blir lika glad av att se och tänka på :)
http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingarresultat/Tavlingar/FalsterboHorseShow/FalsterboNyheter/2009/TackBriarochHansYngveGoransson/

  

Av Dressage - 6 juni 2010 12:27

Jag har hittat en mycket intressant blogg och jag länkar här vidare till ett superinlägg om bett! Helt klart läsvärt.

http://reitsport.blogg.se/category/bett-och-bettlost.html

Av Dressage - 6 juni 2010 10:20

Puh - det blev sannerligen en lång (och trevlig) dag i hästarnas tecken igår! Klockan ringde 06 och något senare klev jag in i ett stall fullt med hästar som mumsade morgonhö. Mysigt! Tog ut Aramis och började göra honom tävlingsfin! Som vanligt gödslade han cirka 7 gånger :o( Stackaren! Måste försöka hitta något preparat/tillskott/örter/förslag som man kan ge så att den stackars otrygga pållen kan få lite ro i sin kropp. Naturligtvis är det inte så här varje dag, men så fort de vanliga rutinerna ruckas så blir det direkt nervöst utslag.


     Snälla och rara C hade lovat att följa med på tävlingen - jätteroligt med sällskap - så vid 9 stod Aramis i släpet och den långa färden mot tävlingsplatsen kunde börja. 11.18 satt jag till häst (i senaste laget), och red upp mot framridningen. Aramis kändes fin, kanske skulle jag önska ännu mer böjning och flexning. Tränade på lite förvända galopper på små volter, öppnor och ett par små längningar. Han kändes riktigt fin, även om jag hade önskat ännu flashigare gångarter :o) Men så klart ligger det styrka i det. Så ropade de upp mitt namn och jag var inom någon minut inne i det mörka ridhuset där tävlingen skulle gå av stapeln. Aramis, spänd som en fjäder, skyggade flera gånger för domarbordet. Ett par andra kusligheter fick honom också att spänna till, men jag fick rätt god tid på mig att rida runt för att försöka vänja honom. Visselpipan blåste och programmet var i full gång! Mina egna iakttagelser under programet: Uppridning vid sidan om medellinjen - skyggar för domarbord -, mellantrav önskade mer tryck även om han längde fint, öppnan fin, volterna fina, slutan sämre, bakdelsvändningarna fina i tramp med för stora, orkar inte ökad trav ännu, öppnan fin, fina volter, galoppanslag i slutan, fin mellanskritt, fin ökad skritt, bra galoppfattning, önskade mer längning i mellangaloppen (skyggade vid en dörr), serpentin till X kändes fin, enkelt byte - fattar fel galopp, bryter av, fattar ny och rider samtidigt fel (!), nästa serpentin resulterar i avbrott i mittenbågen - fattar inte ny galopp utan skrittar till X och fattar nästa galopp här, ökad galopp fin, härlig uppridning mellantrav, riktigt bra halt hälsning :o) Jag har fetmarkerat de generalmissar som så att säga är klockrena poängdödare (tyvärr är dessutom de flesta på koeff. vilket innebär att man flyger på dubbla poäng). Slutresultat: 60.22% Och självklart är jag jättenöjd med vår debutstart! (Jag kan bara klandra mig själv för misstagen; att rida igenom programmet på hemmaplan hade inte skadat...).


SJÄLVKLART kan alla säga att "om jag inte hade gjort den missen..." och det är precis vad jag nu också ska göra :o) Om vi låtsar att jag (läs jag och inte Aramis) inte gjort alla dessa ovan fetmarkerade generalmissar så hade vi kanske fått, säg, 15 - 25 poäng till ;o) Och då hade jag kanske legat på placering - det är en fantastiskt häftig och inte minst härlig känsla; att veta att man ligger så bra till ändå. Det hade faktiskt varit lite tråkigare om jag fått genomgående 5:or och 6:or - men som det ser ut nu ser mitt program ut så här: 7, 7, 3, 6, 7, 3, 6, 7, 4... Naturligtvis extra kul var det att få 7 på formen, samlingen är på god väg :o) Snälla ni läsare; ta nu mitt räkneexempel ovan med ett UNS av ironi och lite hypotetiskt inslag! Och det man kan se (förutom att vi behöver jobba lite mer på programmet rent tekniskt) är att han behöver stärka sig i de ökade gångarterna - och det får Aramis själv avgöra när han är redo för. Han är bara 6 år och har en lång väg kvar innan han är fullfjädrad dressyrhäst! Inte minst ska han växa i sin långa och stora kropp ytterligare! Men OJ så glad jag är för min gråa häst (och bruna för all del) :o)
  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards