Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Grått och brunt pass :o)

Av Dressage - 1 juni 2010 23:22

Och nej - det är inte färgmatchningen på mina lindor och ridbyxor jag talar om - jag talar naturligtvis om Aramis och Rigoletto som båda två fått njuta av att ha undertecknad på ryggen. Vilken fröjd det måste vara :o) Började min stalldag med att ta ut Rigoletto ur boxen, borstade och fixade honom fin - hade lite sjå när jag skulle fundera ut vilka lindor som bäst matchade min klädsel och hans schabrak, bestämde mig till slut för ett par limegröna :o) Ut i regnet hundra meter och sedan snabbt in i ridhuset där ridpasset tog vid. Arbetade mycket med att få Rigoletto lite kvickare för hjälper - att det ska vara trav idag och inte om tre månader :o) Han är en liten lat buse den där brune! När vi arbetat klart på detta tema hade jag ridit i 30 minuter och det var dags att gå in och byta häst! Rigoletto fick fleecetäcke på sig och ett par back on track-skydd på bakbenen under tiden som jag gjorde i ordning och tränade Aramis.


    


Så var det Aramis tur! Han lindades i ljus-ljusbeiga lindor, fick matchande schabrak på ryggen och när han var klar susade vi ut i ösregnet och tog snabbt skydd inne i ridhuset! I  ridhus :o) Skrittade fram och passade då även på att diskutera med min kära tränare hur han ställde sig till sin elevs hysteriska infall att starta en msv till helgen. Svaret var inte klockrent och rungande JAAAAA utan snarare ett lite strängt "vi får se hur det går idag". Hur som helst så gick dagens pass jättebra, jag ska inte bli långrandig - men vi arbetade på med rörelser från MSVC (som jag alltså debuterar på lördag) och kunde konstatera att jag med gott samvete kan åka och rida :o) Därmed inte sagt att det går lika bra på tävlingen som idag på träningen - (konstigt förresten - varför gör det aldrig det???). MSVC kanske låter högt för Aramis, men egentligen ska vi alla ha i åtanke att detta är det forna LA:5 (som dessutom har fått en något lägre svårighetsgrad sedan det bytte namn till MSVC). MSVC innehåller lite förvända galopper, ett par bakdelsvändningar, ökad trav och ökad galopp, slutor och öppnor. Skolorna idag gick bra samtliga förutom sluta för höger skänkel; är nog ett klassiskt ryttarfel. Jag blir för svag i mitt vänsterben och tränger med högerhanden för att jag inte orkar hålla emot med vänster skänkel. Och så måste jag vara supernoggrann med att föra FRAM innerskänkeln i öppnan!!! Generalfel att sitta och skava någonstans i mitten på magen! Aramis tyckte att jag var lite extra jobbig i högerslutan men svarade fint då jag fick honom inom ramen. Jobbade med samlad galopp - måste vara noga med att inte bli statisk i innerhanden (som jag lätt blir) och samla på yttertygeln! All samling sker på yttertygeln och innertygeln verkar ställande och böjande och bibehåller ett elastiskt stöd med munnen. Viktigt att inte bli statisk i innerhanden då jag hämmar inre frambenet att få luft under sig - blir annars platt och lite tråkigt. Aramis sätter gärna ut vänster bakben i fattningarna, för att motverka detta arbetade vi med att fatta galopp ur en rak skänkelvikning; supereffektivt!


  


Avslutar med en riktigt röd pålle!
  



 
 
Therese

Therese

2 juni 2010 08:45

Oj vad kul att du ska debutera MSV!!! Ska bli superroligt att läsa hur det gick! Och återigen tack för att du skriver så himla lättförståligt!! =)
Angående ridhus så har jag märkt att det kanske inte alltid är så bra att jämnt rida där när det regnar. Senaste tävlingen (en hopp-clear round) gick tyvärr i ösregn och kära Disa vägrade hoppa helt! På framhoppningen (då det bara duggade) hoppade hon helt perfekt....

http://www.dressyrambition.blogspot.com

 
rackemarie

rackemarie

2 juni 2010 10:00

Vad härligt att ha så många färger att mixa och blanda med. Själv gillar jag vitt+ljusblått och mörkbrunt+beige (hästarna). Mina färger brukar vara blekvit/eller solbränd+mörkblått. Bra beskrivningar av övningarna!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Frela

Frela

2 juni 2010 10:19

Alltså Rigoletto är ju min favorit, no offense till Aramis såklart, men den röda skulle jag kunna vara intresserad av - antar bara att prislappen är för stor.. vill du får du gärna maila pris till mig på just honom eller på en som rullar sig? Skall du ställa ut någonstans i närheten under sommaren?

http://www.trumsamumma.blogspot.com

 
Therre

Therre

2 juni 2010 14:51

Inte bara jag som älskar ridhus märker jag, hihi!
Spännande med MSVC, önskar dig all lycka!
Kram kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Caroline

Caroline

2 juni 2010 20:40

Åå så roligt att det går så bra! Måste vara jätteroligt att rida! Själv har jag brutit ett finger så jag får vänta nån vecka till innan jag kan sitta på min ponnys rygg =) Lycka till på den kommande tävlingen!! KRAM

http://superselma.bloggsida.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

2 juni 2010 23:13

Therese: Tack snälla för dina vänliga ord :o) Jag loooovar att berätta ingående från MSV-tävlingen :o) Usch så trist med din hopptävling - men det kan ju verkligen smattra på ridhustak och det låter fruktansvärt högt och är synnerligen öronbedövande! Det går bättre nästa gång :o)

Rackemarie: Tack snälla! Marinblått är alltid snyggt, kan bara hålla med! Jag rider egentligen alldeles för sällan i denna mycket praktiska och snygga färg! Får nog bli ändring på den nu, känner jag :o)

Frela: Hi hi :o) Tack snälla du för skulpturberöm (ska inte säga något till Rigoletto)! Jag mailar till dig! Vad är din mailadress? I sommar ställer jag ut på Falsterbo Horse Show tillsammans med andra konstnärer :o)

Therre: Ja ridhus är verkligen guds gåva till oss hästfolk :o) Ha ha! Tack för lyckönskning! Dags för dig också att gå upp på MSV nu, så bra som det går! Kram kram

Caroline: Ja just idag gick det mindre bra :o) Men i övrigt går det bra, hi hi :) Var blir du av egentligen? Länge sedan man "hörde" av dig här på nätet! Mycket i skolan? Usch - låter läskigt med fingret, krya på dig! Många kramar och så ses vi i höst!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Natalja

Natalja

2 juni 2010 23:44

Oj, du fick det att låta som om MSVC:2 är superlätt! Bara lite skolor, någon ökning och någon förvänd galopp... : )
Bra!!! Det är så man ska se på programmen, annars hade man aldrig kommit uppåt i klasserna, hi hi
kram kram

ps. det kommer att gå galant för dig och fina grå

http://latin.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

3 juni 2010 07:30

Här är en ridhusälskare till! Om JAG fick bestämma skulle jag rida där 8 dagar i veckan. Nu gör jag inte det men det är bara för hästens skull; liiite variation vill den nog ha :=)!

http://birgittashastsida.blogspot.com

 
jenny

jenny

8 juni 2010 23:25

fina pållar!

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards