Direktlänk till inlägg 25 november 2009

Träning och Rigolettos status

Av Dressage - 25 november 2009 22:55

Kom upp till stallet 40 minuter innan träningen skulle börja, tog in Aramis och gjorde honom fin med vita (!) lindor, wintecsadeln och goldenstripeylletäcke på ryggen. När Aramis var framskrittad och lite mjukstartad gjorde jag halt hos EE och berättade lite kort om hur vi jobbat på sedan hon såg oss sist. Det är över två månader sedan sist och en hel del har hänt sedan dess. Jag berättade att vi jobbat mycket med att få Aramis att börja arbeta mer över ryggen, att få honom att sänka nacken och inte bli spänd i sin överlinje. Så startade lektionen! Direkt när jag satte igång i trav utropade E att Aramis trav blivit mycket bättre sedan sist! Att han nu har funnit sin balans (och säkert jag med) och att allt inte bara blir ett stort hastverk så som det var förr. Ur denna trav ska jag sedan kunna spänna bågen och få honom att visa gest, men det gör vi bara enstaka steg nu när han är så ung och inte har styrkan ännu. E var verkligen superpositiv till Aramis och öste beröm över denna vackre gråa häst :) Galopparbete följde och vi fick träna på ett par riktigt intressanta övningar (ja såå revolutionerande är de inte, men de var väldigt nyttiga för herr grå och även för mig). Travade in i en sluta på långsidan, sluta hela långsidan och direkt när jag skulle lämna långsidan fattar jag ur slutan samlad galopp som jag bibehåller genom hela kortsidan, når nästa långsida och rider in i en sluta, avbryter galoppen precis när jag går in i slutan. Och så fortsatte vi fyrkanten runt i båda varven. Traven efteråt var som ljuv musik :) Sedan red jag ett par diagonalslutor i galopp, sanslöst fin var han! I högervarvet flöt han fram som jag vet inte var. Behövde i princip bara sitta och styra, se till så att han inte tvärade för mycket var det enda jag behövde hålla koll på. E sade flera gånger till mig att Aramis kommer att få väldigt spektakulära skolor eftersom han kommer att få så mycket "bredd" på dem. Alltid roligt att höra! Så avslutade vi träningen och jag lade ner Aramis. Var väldigt glad och nöjd efter denna träning och ser verkligen fram emot att få träna för E nästa gång. Det var roligt att E tycker att jag arbetar Aramis på helt rätt sätt nu! Alltid nyttigt att få veta - så att man inte är på väg helt åt "råttorna" :)


Nedan: Aramis efter dagens träning!

  




Gjorde i ordning Aramis efter passet, spolade ben och lät honom stå på med ylletäcket ett tag. Passade då på att ta hand om sjuklingen... Tempade honom och fick en mindre chock - 40 grader!!! Ringde i panik till min veterinär Lena som tyvärr var upptagen (men ringde tillbaka senare). Ringde djursjukhuset i Hbg (har ingen erfarenhet av hästar med så hög feber, men fick berättat för mig att så länge de äter och dricker är det inte fara och färde). Åkte till apoteket och hämtade ut Metacam, vände tillbaka till stallet och i den vevan ringde Lena tillbaka. Hon rekommenderade Metacam i några dagar, tempning två gånger om dagen, full koll på AT etc. Ska ringa henne i morgon igen. Usch, stackars Plätte
:o( Hoppas han blir bättre snart! Han äter och dricker i alla fall vilket känns som ett litet ljus i mörkret. På återhörande imorgon gott folk! Nattinatt!

 
 
Natalja

Natalja

25 november 2009 23:50

Oj!! 40 graders feber!! Det låter inge vidare du : (
Bra med Metacam, det borde bita på eventuell inflammation och förhoppningsvis även lindra eventuell infektion! Jag håller tummar och tår att han snart blir frisk och kry igen.

Tur i oturen att din andra Kuse gick så finfint!!!
Frän han är i sin nya frissa : )
Bra övning! Måste testas, hi hi
kram och god natt!

http://latin.bloggagratis.se

 
Therre

Therre

26 november 2009 22:37

Roligt att Aramis gick så bra och kul för dig att höra att ni utvecklas åt rätt håll :) Alltid roligt att få höra sådana ord.
Synd om herr R :( Men jag har med lärt mig att så länge de äter och dricker trots hög feber så är det ingen fara. Vi hade en häst i stallet som vara upp på 42 grader men betedde sig i princip vanligt, men vi tror att termometern var knas, för nästa dag hade han 38 :P
Hoppas herr R kryar på sig fort aldrig roligt med sjuka hästar.
Kram!

http://therre.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards