Alla inlägg den 5 november 2009

Av Dressage - 5 november 2009 22:10

Hoj hoj (tack för ett härligt uttryck, Natalja :)! Idag har det varit en extra rolig stalldag - dubbelt så kul som vanligt skulle man kunna säga :) Jag har nämligen rastat både en grå och en brun pålle! Började med en grå! Lustigt, det där fina schabraket (svart med rött kantband) som jag köpte på Gekås, det saknade visst hällor för sadelgjorden så när jag var färdig med Rigolettos pass så låg det schabraket på hans rumpa, under ländtäcket, ha ha ha). Hur som haver - jag startade med Aramis, han fick det svarta schabraket på sig! Verkligen ursnyggt, men jag måste sy dit två hällor :) Vi var snart i ridhuset och skrittade fram - pigg och glad Aramis (som vanligt) :) När han var varm i kostymen och vi skrittarbetat lite tog travarbetet vid. Aramis trav, i början av varje pass, är väldigt trippig och kort. Det är mycket häst, mycket kropp och många leder, senor och muskler som ska värmas upp och mjukas upp innan man kan påbörja ett mera krävande arbete vilket innebär att alla mina ridpass startar väldigt mjukt och försiktigt, i synnerhet på Aramis. Han får lulla runt under lättridning i 10 minuter (efter 10 minuters skritt) innan jag börjar kräva något vettigt av honom. Så även idag! När han började kännas ledig i gången och avslappnad i sin överlinje arbetade jag med öppnor som övergick till förvänd sluta, några meter längning och volter. Han kändes enastående fin! Jag har kommit på att jag måste komma mer ner i sadeln när jag rider (=Inte studsa ovanpå sadeln/ryggen!) , svikta i ljumsken som min tränare säger och detta nådde jag verkligen fram till idag då jag lutade överlivet lätt bakåt (jag sitter i normala fall lite för upprätt, behöver komma bak med mitt överliv något) - vips blev det genast lättare att börja svikta i ljumsken. Aramis kändes väldigt mjuk, fin och balanserad. De sista 10 minuterna var riktigt fina! Hade honom väl inramad och ett jättefint stöd på båda tyglarna, flexade fint i sidorna och var bara sådär allmänt härlig som Aramis är! När vi skrittat av var det dags för Rigoletto att få sig ett pass!


Vi hade 25 minuter på oss innan ridhuset skulle bli upptaget, perfekt lagom ridtur för Rigoletto. Skrittade fram 10 minuter, oj vad liten han är :-o Känns som att sätta sig på en liten bekväm nordis eller något i den stilen! Jobbade mycket med galoppen idag, min skötare säger att Rigoletto är lite svag i vänstergaloppen, att han gärna byter till högergalopp. Så det har vi arbetat på idag! Och han blev sååå fin mot slutet! Han försökte kasta av mig några gånger, men tji fick han när han inte lyckades med den bedriften... Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Rigoletto kan bli riktigt gräslig!!! om han sätter den sidan till. Är det någon som är mästare på att bocka så är det han! Nu känner jag honom väldigt väl och vet precis när det är på gång, men en okänd ryttare kan lätt som en plätt flyga som en trasdocka för vinden när han sätter den sidan till. Nåja, när han fått utlopp för sina bockserier och skolor ovan mark passade vi faktiskt på att ta ett litet skutt (en liten oxer på kanske 40 cm). Efteråt var det "håll-i-hatten som gällde (kommer du ihåg J??? :o)). Efter hinder har Rigoletto som paradnummer att öka farten till max, dra ner huvudet mellan benen och svänga i en riktning som matte inte hade tänkt :-S Men det gick kalasfint det med :) Det blev en hel del galoppombyten idag och det är då för roligt att sitta på en så välskolad häst! Börjat arbeta lite med arbetspiruetterna, de sitter rätt långt inne och Rigoletto har inte styrkan riktigt än att orka centrera, men att bara minska ner volten och låta honom sätta sig ett par steg är en bra styrketräningsövning tycker jag. Mot slutet var han riktigt fin, bytte galopp på långsidan medan jag lade ner honom :o) I morgon kommer min hästskötare att ta hand om Ri och jag ska åka iväg och sko Aramis! På gensyn gott folk!


Nedan - en trött Rigoletto!

    

Av Dressage - 5 november 2009 14:48

Mitt hem har serdermera förvandlats till en skaparverkstad där hästar blir till :) Köksbordet är fyllt till bredden med lera, projekt, verktyg med mera! Häääärligt att få skapa! Och alltid lika roligt att se en häst växa fram ur en fyrkantig lerklump :o) Ska försöka uppdatera med lite foton!

Av Dressage - 5 november 2009 00:07

Hade egentligen tänkt rida i ridhuset idag men det kommer att bli tillräckligt med ridhusvistelse i helgen (träning både lördag och söndag nalkas) och nu när höstrusket kommer så blir det ju mer och mer vistelse inomhus. Men! Idag trotsade jag och en stallkamrat regn och rusk och gav oss ut i becksvart mörker totalt överklädda i reflexer! Skrittade Madderundan som tar cirka 20-30 minuter. Aramis fick jobba på i skritt, kändes okej - låg på lite. I morgon blir det kanske lite longering på utebanan eftersom det är hoppträning i ridhuset. Kort rapport idag gott folk... Nanna gott!

Stranden 080727  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards