Alla inlägg den 12 november 2009

Av Dressage - 12 november 2009 23:13

Idag var det meningen att vi skulle ha hopptränat men eftersom min ridplanering hela denna vecka gått i stöpet fortsatte naturligtvis dagen i samma anda! Fick ett sms av hopptränaren som meddelade att hon var sjuk och att hoppträningen därmed var inställd. Men hinder skulle finnas framme i ridhuset för den som ville hoppa :o) När jag anlände till stallet var klockan hyfsat lite vilket innebar att jag och Å klädde oss själva och hästarna för uteritt. Vi packade på oss själva och hästarna mängder av reflexer och gav oss ut i den halvskumma dagern som två (eller rättare sagt fyra) julgranar. Det blev snabbt mörkt! Och snart var det alldeles svart. Som väl var satt Å på en snäll och van äldre häst - perfekt skolhäst att ha med Aramis när han blir lite nervös och orolig. Det var en faslig trafik idag! En knäppgök i skåpbil vägrade sakta ner, tog kurvan alldeles för snävt så jag fick kasta mig och Aramis in i en trädgård, jordkokor och halva gräsmattan flög iväg när bilen passerade alldeles för fort och Aramis samtidigt visade prov på högre grad av samling :-S Därefter mötte vi hunar, cyklister med pannlampa, helljusblinkande bilar innan vi äntligen styrde in på säker mark igen. Även om det var en väldigt "orolig" runda skötte Aramis sig jättebra! Trots att han blir rädd och nervös är han ändå alltid fullt hanterbar vilket är värt oerhört mycket. När vi var hemma igen styrde vi in i ridhuset, plockade av reflexer och började hoppa! Några varv i trav på min fiiiina häst fick mig att bara le konstant! Härliga Aramis! Dansade fram med en härlig scwhung, framåtbjudning och aktivitet. Provade en längning och han kändes enastående! Detta fick jag bekräftat av en annan ryttare som såg oss susa fram :o) Så glad man blir! Jag satt i Wintecsadeln idag och jag måste beundra denna sadels förmåga att ligga bra på de flesta ryggar. Sist när jag hopptränade noterade jag, även då, att Aramis kändes ovanligt bogfri och elastisk - precis samma som idag! Jag ska faktiskt rida lite i denna sadel ett tag! Aramis verkar trivas otroligt bra i den! Hoppningen gick lysande, hoppade förvisso bara 6-8 skutt men de blev kanonbra! Härlig bjudning och busig häst :o) Aramis passade på att bocka lite i en hörnpassering medan jag rufsade om honom i pannluggen i galoppen efter två hinder. Avslutade med att lägga ner honom i trav. Nej gott folk! Nu väntar bingen här! Sov så gott och ha en härlig fredag!  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards