Alla inlägg den 22 november 2009

Av Dressage - 22 november 2009 22:32

Jag och pojkvännen anlände till stallet vid 17-tiden idag - det första vi gör när vi kliver in i stallet är att gå fram till Rigoletto och pussa på honom. Jag tyckte att han såg ovanligt snuvig ut i ena näsborren och anade för en sekund att snoret var blod! Mina farhågor visade sig stämma och paniken spred sig... Ledde bort Rigoletto till spolspiltan och började torka blod. Medan M torkade ur Rioglettos ena näsborre ringde jag upp mamma och berättade, hon sade att jag genast skulle ringa till Regiondjursjukhuset vilket jag gjorde. Fick tala med en jättetrevlig veterinär som ställde ett antal frågor (hur kraftigt blodflöde et cetera). Efter att ha konsulterat veterinären kom vi fram till att vi skulle vänta ett tag och se hur blodflödet utvecklade sig. Rigoletto verkade inte påverkad av blodflödet utan var snarare mest irriterad över att någon rotade runt i hans näsborre. M torkade upp blod och berättade för mig att han misstänkte (till vår enorma glädje) ett sår i slemhinnan. Vi gjorde ett test; M torkade upp allt blod (det rann ju hela tiden) och snabbt som ögat lös jag upp med min mobiltelefon i näsborren för att studera slemhinnan - mycket riktigt, där på slemhinnan fanns en rispa och det var denna som orsakade blödningen :-D Vi pustade ut och var överlyckliga!!! Rigoletto fick pussar och fick därefter gå in i sin box igen och äta vidare. Vi misstänker att han "stuckit" sig på ett halmstrå i boxen (han äter ju konstant den där gossen...).

Pixe och jag

Världens sötaste Rigoletto!


Efter att dramatiken lagt sig tog jag ut Aramis i gången och förberedde honom för dagens longeringspass. Dagen till ära fick han kornblått schabrak och kornblåa lindor! Trimmade sedan manen (som blev på tok för kort...) och ledde sedan över honom till ridhuset. Pigg och laddad till tusen :-) (precis som vid gårdagens uteritt). Longeringen gick kalasfint (om än i något överilat tempo...). Fick sedan komma in i nymockad box och fick rentvättad pyjamas på sig. Innan vi lämnade stallet tittade jag på Rigolettos näsborre som nu var helt torr och ren :) På onsdag har jag träning för EE inbokad - spännande! Hoppfilmen är på gång, det tar en halv (för att inte säga en hel) evighet att ladda upp den på youtube. Ha en fortsatt trevlig söndag gott folk :) På återhörande!
Mise 090105  

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards