Direktlänk till inlägg 27 juni 2009

Man kan inte vara bäst alltid...

Av Dressage - 27 juni 2009 22:06

har jag idag fått erfara (som om jag nu inte visste det redan innan :) ). Hur som helst, temperaturen stod på 25 grader idag och klockan 10.30 var Aramis lastad och fin för tävling! Var framme på tävlingsplatsen i god tid, hann och anmäla och titta på ekipage i lugnan ro innan jag tyckte det var dags för Aramis att komma ut. Inne i släpet var det (trots upprullad gardin och öppna fönster) jättevarmt! Aramis var svett redan innan jag hade börjat rida :-S Jag skrittade fram länge och väl och började samla ihop honom, kändes fin men kanske lite aningens matt. Fick igång hela maskineriet efter några härliga långsidor i galopp. Efter dessa kändes han riktigt fin! Nu travade han! Tillbaka till släpet och tog på kavaj, tog av skydd och red iväg för att göra sista finliret före start. Så kallades jag ner till collectringen för LB:3. Aramis kändes synnerligen fin! Kallades in av domaren och tävlingen var igång :) Vinglig uppridning och fin mellantrav, formmässigt lite ostadidg (skiftade lite mellan olika lägen), fin galopp, galoppanslag i mellantrav, glömde mig i programmet (rättades dock till men flög på många poäng). Summa summarum: 61 %. Låg i mitten när vi begav oss hem, 9;e placering av 10 placerade. Var inte helt och hållet nöjd med ritten, för det första (och jag måste få gnälla lite, ha ha) så var programmet något av det värsta jag ridit!! Hemska program. Man hann inte rida tre meter förrän det var dags att svänga av, göra volt, göra serpentin, liten diagonal m m m m. Jag förstår inte vad de har gjort med programmen? Man hinner ju inte komma till ridning, det går i ett med konstiga vägar och linjer och ologiska vägval, volter, avbrott etc. Aramis kändes obalanserad och helt enkelt för grön för det här programmet. Han har ännu inte sådan styr på sin kropp att han klarar ut alla dessa svårigheter. Det är en stor och lång häst med stora gångarter som behöver plats och yta! Det var faktiskt dumt av mig att anmäla till detta program! Nåväl, han skötte sig jättefint och var så fin och lydig! LA:3:an gick en och en halv timme senare, red inte fram särskilt länge - han kändes jättefin på framridningen. Kallades ner till collectringen och ropades in för start. Genomförde programmet, lite småmissar men i övrigt bra. Hade plockat upp honom i formen, men domaren tyckte att han inte gick med nacken som högsta punkt. Fick EXTREMT dåligt betalt!!! 55 %! Det är så att klockorna stannar - jag som tyckte att han gick bra! Denna bedömningssport. Hur som helst så var det ju helt klart ett alldeles för svårt program för Aramis. Han är ABSOLUT inte redo för någon LA än! På ett sätt var det dumt att anmäla till LA eftersom vi håller på med att lägga om Aramis så att han ska börja jobba mer med bak, han är inne i en fas där vi höjt kraven lite och kanske var det dumt att starta en LA då. Nej, jag tycker att han är för ung för att gå LA - jag ska bromsa och inte dras med i hysterin! Det är en ung häst och nu gäller LC och LB hädanefter! En 5-åring ska inte gå med nacken som högsta punkt! PUNKT SLUT :o) Är så nöjd med min fina grå pålle! Han sköter sig så fint och är en ängel att ha med på tävlingsplatser och kuska runt med land och rike runt! En helt genomsnäll och ärlig gosse som alltid gör sitt yttersta! När vi kom hem fick Aramis bada inne på gården och sedan släpptes han ut i hagen! Tog in honom för 45 minuter sedan! Ha en härlig lördagkväll! Nattinatti :)

 
 
Natalja

Natalja

27 juni 2009 22:58

Jag tycker i alla fall att ni är bäst ; )

men jag håller inte med om LB:3an. Det programmet passar mig och Latin perfekt! Det är bara bra att det händer något hela tiden, i LB:2 hinner vi ju somna innan det är dax att svänga!

Håller med dig, rid LC-LB ett tag till, annars kanske ni tappar glädjen med att tävla. Det ska vara kul och inte för svårt!

Kram och god natt!

http://latin.bloggagratis.se

 
Therre

Therre

27 juni 2009 23:10

Synd att du fick dåligt betalt. Men såndan är ju denna sport tyvärr :(
Mycket klokt val att känna av om han är mogen för LA eller ej. Jag tycker det är väldigt många med unghästar som stressar för mycket. De behöver få den tiden som behövs om de ska hålla i många år.

Nu är det ju bara att ladda om inför nästa tävling när den nu är :)

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Taina

28 juni 2009 00:18

Empiriska studier fyller sin funktion. Nu har du vägen lite klarare för dig. Och sen låter ju 55% väääldigt lågt när man har följt er en tid och i alla fall har lite koll på hur den grå jobbar... Visst är det underbart med kloka sociala hästar (mänskligt sätt:-))!

 
ylle

ylle

28 juni 2009 09:07

Jaha, en erfarenhet rikare och jag tycker att Du reagerar klokt på resultatet. Att alla dömer olika och ser olika saker är ju nåt som man får leva med. Men viktigare var att Du kom fram till vilken nivå ni bör ligga på, och att Du är nöjd med Din fina häst!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Aramis

28 juni 2009 13:06

Natalja: Åhhh vad du är snäll :o) Men det är väl kanon att det finns så många olika program så att det passar många olika individer :) När Aramis blivit en starkare och mer balanserad gosse så tror jag nog att B3 kan passa honom också :) Här blir det LC och LB ett tag till, han är ju faktiskt inte så gammal... :) Och så klart ska det vara kul att tävla! Men det är nog ingen risk med att jag tappar glädjen :) Det är ju alltid lika spännande! Och hoppet har man ju alltid :) Kraaam :)

Therre: Ja det är ju så med bedömningssporter... Men det är bara på det igen :) Nej han är inte mogen! Det visades tydligt igår! Hoppas många andra ryttare också resonerar så kring sina unga hästar! Jag håller helt med dig! Tack för dina peppande ord :) Kram

Taina: Ja men visst är det så! Om man inte försöker så vet man ju aldrig :) Jag kan lova dig att 55 % var YTTERST dåligt betalt!!! Jag höll på att sätta i halsen när jag såg protokollet! Men han är lite ung och omogen än för LA. Och kloka sociala hästar - det är ju det bästa som finns ;)

Ylle: Tack snälla för dina fina ord!! Värmer :)

 
sofi

sofi

28 juni 2009 17:43

Ja dressyr har jag aldrig förstått, pga bedömningen. =)

http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

 
Ida

Ida

28 juni 2009 21:18

Som du säger, var sak har sin tid. Ni blir bäst snart igen!

http://zinmyheart.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

28 juni 2009 22:27

Tråkigt att du fick så dåligt betalt i LA-klassen men du får väl försöka tänka på att du i alla fall hade en bra KÄNSLA. Men jag håller med, det är skittråkigt att få dåligt betalt för en ritt som man själv är nöjd med. Jag tycker ni kämpade på bra i värmen ändå och det är bara att ta nya tag. Håller med om att du gör rätt som inte skyndar upp i klasserna, det finns ingen som helst anledning till det.

http://www.lanciosmatte.blogg.se

 
Ingen bild

Aramis

29 juni 2009 10:38

Sofi: Hä hä :o) Det är ju lite det som är tjusningen med det hela :)

Ida: Tac snälla för dina fina ord :)

Anna: Ja det var lite synd, lite väl dåligt betalt måste jag medge. Men han är ju inte riktigt mogen än, så vi kuskar runt lite till i bebiklasserna :) Tack för dina fina peppande ord :)

 
Jessica

Jessica

29 juni 2009 11:27

Tråkigt att du fick dåligt betalt men kul att du var nöjd med Aramis! Det är ju det som räknas!! Sen även om du fick känslan av att det var för svårt för honom så var det ändå något bra inför framtiden, nu vet du hur du ska träna/tävla framöver! =) Kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Tessan

Tessan

30 juni 2009 21:08

Jag håller med dej, Lb:3 den stämmer ju för tusan inte alls... Den är bara knepig och fjollig!
Men Natalja tycker om den så hon fick mej att rida den för ett tag sen.. Mega kråglig!

http://roxette

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards