Direktlänk till inlägg 20 maj 2011

Var går gränsen?

Av Dressage - 20 maj 2011 11:47

Jag vet inte om det är fler än jag som reflekterat över det faktum att där finns en del människor (så klart inom alla "brancher") men i synnerhet inom hästeriet som verkar frossa i - må bra av - att slänga iväg spydiga och rent ut sagt elaka kommentarer. Jag vet inte riktigt vad det är för märklig gen hos vissa människor - att nästan njuta av att göra en annan människa ledsen (även om detta många gånger inte ses utåt så vet personen i fråga att han eller hon har lyckats med en riktig "fem-etta"). Ni har säkert, många av er, råkat ut för nedslående kommentarer om både er hästhantering, ridning, sätt att vara et cetera. Och SJÄLVKLART ska man säga till någon om man tycker att något är "helt uppåt väggarna". Det kan röra sig om ett beteende som kan leda till att hästen kommer att skadas, det kan vara en nybörjare som håller på med något som ser ut att spåra ut fullkomligt. Naturligtvis är det inte denna form av kommentarer jag menar. Jag menar den typ av kommentarer som kanske lyder:

- Oj vad min häst gick bra idag!!!
- Bra? Ehh... du, om du tyckte det där var bra så vet du inte mycket!

- Jäklar vad nöjd jag är med dagens tävling!
- Öhh... Ja men den domaren måste ju ha varit blind för din häst gjorde ju både det och det och det felet...

- Åh jag vann idag!!!
- Jo, förvisso - men motståndet var ju knappast något att hänga i julgranen...

Ni fattar poängen va? Jag kan INTE för mitt LIV förstå vad det är för mening att slänga iväg dessa rent ut sagt oförskämda och elaka kommentarer? Av vilken anledning?

Nu vill jag att du berättar om du har varit med om sura kommentarer - hur gick det till och hur kände du dig? Sade du ifrån?

 

 
 
ylle

ylle

20 maj 2011 13:12

Jag tror att det beror på dålig självkänsla och i viss mån säkert också på avundsjuka hos de där människorna som måste sabla ner andra ryttare hela tiden....

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
maria

maria

20 maj 2011 13:49

sv:Tack så mycket =) Ja skolorna på medellinjen är nog något som är mycket svårare än vad det ser ut. Att rida en öppna helt korrekt spikrakt fram mot domaren, det blir lätt vingligt och lite för rakt, eller så blir öppnan för svag. Ja Intermediaire har länge varit en liten dröm att få rida eftersom det är svår klass. Men väl där så vill man ännu längre, så är det ju :P

Vad kul att debutera MsvB! Hoppas det går bra, lycka till =)
/Maria

http://dressyrsnack.wordpress.com

 
maria

maria

20 maj 2011 13:50

Oj vad elaka kommentarer... Folk kan verkligen konsten att trycka ned en och döda glädjen!

Ren svensk avundsjuka gissar jag på!

http://dressyrsnack.wordpress.com

 
Therre

Therre

20 maj 2011 14:59

Elaka kommentarer har jag fått höra många gånger både vad det gäller ridning och vad gäller mig och min kropp.
Inom ridningen har jag flera gånger fått elaka kommentarer om att jag "inte kan rida", "aldrig kommer lära mig rida" och "bara förstör alla hästar jag rider på". Självklart försöker man slå bort elaka kommentarer men ändå så fastnar de om etsar sig fast, man blir ju ledsen och mår dåligt fast man inte vill för då "vinner" ju personen som kastat skit på mig.
Saker utanför ridningen som jag fått höra är att jag är tjock, fet och ful. Något som självklart skar fruktansvärt när man var tonåring.

Idag känner jag att jag från alla dessa elaka kommentarer blivit starkare och kan ta att folk säger elaka saker, dom går in i ena örat och ut genom det andra. Jag skiter i vad andra säger och tycker för jag vet ju själv om mina problem, brister och vad som är sant och falskt om mig.

Allt elakt som folk säger är ju egentligen bara ren och skär avundsjuka. Tänk om man istället kunde vara glad för någon annans framgång istället för att misunna denna...
Kram :)

(ps. Tycker det är väldigt bra att du tar upp det här, för det förekommer oftare än vad man tror. ds.)

http://therre.bloggagratis.se

 
Jenny Persson

Jenny Persson

20 maj 2011 15:16

Jag tror det ligger väldigt mycket avundsjuka bakom det där. Och även okunskap. Tycker att många gärna slänger ur sig sådant när de själva inte riktigt är med i matchen. För att platta till den andra så att denne absolut inte ska komma och tro att den är något. Sååå töntigt! Och vad som också är trist är att det ofta är från dem man tycker är ens "vänner" som sådana kommentarer kommer ifrån.

http://www.fideliochenhorningen.onsugar.com

 
Ingen bild

angelica

20 maj 2011 15:27

Jag gissar som Maria, ren och skär avundsjuka, för ve och fasa -Ingen får ju vara bättre än vad man själv är ...
Vi brukar säga att "så länge folk pratar om en så finns man".
Och alltid retar det någon om det går bra för en!

Läser din blogg flitigt, tycker att du skriver sunt och att din kärlek till dina hästar lyser igenom din text!
/Angelica

 
Linda

Linda

20 maj 2011 17:59

Jag var ungefär 13 år, hade en riktig "läromästarponny" (som förvisso inte hade speciellt många dressyrkvalitéer, men vi tävlade ändå de högsta LA-klasserna på godkänd %) och efter en tävling som inte hade gått så bra kom en av mina bästa kompisars mamma och sa; "Gick det bra på tävlingen?" Jag; "Nej det gick inte sådär jättebra." Mamman; "Jaha, ja sådana hästar som din kan ju lika gärna skickas på slakt."

Hur kan man slänga ur sig något dylikt till ett barn? Okej, min ponny var inte en ultimat dressyrponny, men jag förstår ändå inte vad det gjorde henne?! Det finns alltför många som slänger ur sig saker, jag tycker att man borde tänka innan man pratar, speciellt till ett barn...

http://lindamart.bloggplatsen.se

 
Jenni

Jenni

20 maj 2011 17:59

Tyvärr har vi en sån person i närheten av oss. H'n är hatad av ALLA. Ingen gillar dom. Har tydligen valt mig som en av sina stora hackekycklingar. Hon kan säga de mest konstiga sakerna.... Så man bara undrar what? Ibland kan jag inte låta bli att bli sur och svara tillbaka, medan ibland ignorerar jag dom bara. De har så låg nivå så det finns inte, försöker bara låta det gå in genom ena och ut genom andra örat.... Någon gång löd det såhär;

vi hoppar i samma hoppgrupp och under denna träningen kom hennes barn med en ny häst.
mamma; en ny hässt? :)
h'n; nää, vi har massa på lager...(otrevligton)
mmen er ser inte så rolig ut...

Mamma blev så paff så hon han inte svara. Men detta kan ändå vara en mild grad av det h'n säger...... Jag har fått veta under tidigare gånger när min häst varit fullt frisk att han varit halt, kan inte hoppa, kan inte trampa under sig - han är helt enkelt väderlös ;) de e bra man får veta sånt av andra ;)

Finns SÅÅÅ mycket att skriva, men ja, jag känner väl att dom inte ens är värda att lägga energi på. Om vi säger så, dom är ökända här i trakterna och det finns inte många som gillar dom.....

http://jennikristensson.blogg.se

 
Ingen bild

Celma

20 maj 2011 20:33

Såg något som var så oförskämt så jag bara satt och gapade. Det försigår en Equipe sadel utlottning på facebook just nu, där folk lagt ut bilder. En tjej har kommenterat en bild med att ryttaren borde göra si och så med sina händer. Så dålig stil att kommentera en bild där ingen har bett om att bli kritiserad. Det var höjden av fräckhet tycker jag. Fick stor lust att kontra tillbaka till hon som kommenterat men då jag inte känner någon av dom så lät jag bli. Fy skäms i alla fall :/

Dressage

23 maj 2011 13:33

Hur beter sig folk? Man slutar aldrig att förvånas. Men det är som många har skrivit redan; den vanliga svenska avundsjukan!!! Tråkigt är det :o(

 
jenny

jenny

22 maj 2011 14:25

Usch förstår mig inte på det där heller!

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

23 maj 2011 00:21

TACK TACK TACK alla ni kloka, vettiga och trevliga läsare och bidragit med alla era synpunkter, era berättelser och er öppenhet! Ju fler som uppmärksammar problemet (ja, jag ser det som ett problem) - desto fler kanske börjar "tänka" till lite :o) Keep up the good work!!!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Taina

23 maj 2011 11:05

När man blir ställd inför den här typen av kommentarer, tycker jag att det är bra att kontra med kommentarer som, "hur menar du?", "hurdå?", "hur tänker du nu, då, etc?". Motfrågorna går att ställa flera gånger utan att själv svara på en enda fråga och brukar resultera att motparten faller på eget grepp och gör sig själv till åtlöje, eller i bästa fall, hör hur illa det låter. Det här kan man träna på för sig själv om man har en sån här tråkig person i sin närhet. Man gör sig själv en tjänst och slipper att känna sig så stukad, vilket i alla fall jag gjorde efter ett möte med en sån här taskig energitjuv. Och man slipper dessutom obehaget av att själv ha uppfört sig illa genom att gå i klinch med en person som inte är värd den energi det ändå tar.

Dressage

23 maj 2011 13:30

Du har helt rätt! Det är baske mig ett klokt förslag som jag hoppas att många anammar. Mycket bra sätt att bara bolla tillbaka frågan till sin ursprungsskapare! Tji fick de :o) Haha!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards