Alla inlägg den 18 september 2011

Av Dressage - 18 september 2011 13:05

Det slår mig att väldigt få hästfolk verkar ha koll på vad de stoppar i sina hästar. Man utgår från att man har idealvärden i sitt hö (vilket absolut inte behöver vara fallet) och så fodrar man lite med "ögat". Ser hästen tjock ut? Ser den smal ut? Ser den ut att må bra? Ser den ut att behöva tillskott? Ja men då köper jag lite sådant och sådant och så laborerar vi fram något som kanske inte ALLS stämmer. 

I vissa fall kan det ju faktiskt vara så att du har ett så bra hö att hästen inte alls behöver något kraftfoder; eller så kan det vara raka motsatsen - din hästs hö är uselt i värde och hur mycket du än tycker att du ger så blir den bara tjockare och tjockare... Men den sätter inga muskler? Kanske dags att ta sig en funderare då. Men - som sagt - allt för många verkar negligera vikten av en rätt balanserad foderstat. Hur gör du? Fodrar du "med ögat" - det har ju funkat i alla år! Eller är du den som räknar och kanske till och med beställer hö som innehåller ett visst värde för att det ska passa din hästs och dina krav? Berätta hur du resonerar och varför :o)

   

Av Dressage - 18 september 2011 11:59

Klockan tio var jag i stallet och klockan 18.45 var jag hemma... Det var med andra ord en väldigt lång stalldag igår. Dagen började med att mocka ur både Rigolettos och Aramis box. Efter noggrann ursopning hällde jag varmt vatten på golvet så att sådant som etsat sig fast i golvet kunde lösas upp och skrapas bort. Det var ett rätt så mastigt jobb vill jag tillstå. När båda boxar var "urstädade" väntade nedskruvning av två stycken fönstergaller, sopning av spindelväv och allmänt uppfräschande arbete innan nästa steg i processen skulle ta vid; nämligen skrubba väggar, galler och övriga ytor. Detta genom att först spruta ner hela boxen med fettlösande medel som fick verka tio minuter. Under tiden passade jag på att skura krubbor! Sedan tog skrubbningen vid. Oj så smutsigt där var!!! Smutsen bokstavligt talat rann ner för väggarna :o)

När båda boxar var sanerade var det dags för sista steget i rengöringsprocessen; nämligen högtryckstvätten! Ni som har högtryckstvättat stall förr vet att det är helt otroligt effektivt! Om man är riktigt noggrann och står på nära håll så blir väggen som NY! Så efter en tids högtryckstvättande av två boxar glänste de som aldrig förr. Jag överlämnade högtryckstvätten med varm hand till näste man och tog mig själv av de sista etapperna i processen; att skura fönster på in och utsida, skruva upp gallerna igen, "stålulla" gallren, torka av ytorna, placera tillbaka krubborna och slutligen skrubba bådas vattenho. När jag var klar med allt hade klockan blivit en del; hästarna fick komma in och få lunch och själv gick jag en lång runda med Majsan. 

Väl tillbaka i stallet igen gjorde jag i ordning Aramis för ridtur och först när klockan var kvart över sex var jag klar för dagen :o) Behöver jag säga att jag stupade i soffan senare på kvällen?

   

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards