Alla inlägg den 14 september 2011

Av Dressage - 14 september 2011 22:20

Det är inte allt för ofta som jag hoppar av Aramis och faktiskt inte är nöjd med dagens pass - men en sådan dag var det idag. Och givetvis kan ju inte alla dagar bara vara superdunderfantastiska. Efter att ha fixat i ordning Aramis till dagens kvällspass satt jag snart glad i sadeln igen. Det har varit en lång längtan den här veckan då jag varit iväg och det kändes underbart att sitta på den grå igen. J har arbetat om Aramis en del den här veckan och nu ligger fokus på att få honom att ta i utan att han lägger sig i försvarsläge eller bara kör iväg i maxfart; han ska ta i med bakbenen helt enkelt. Jag är hela tiden ungefär 200 % noggrann med att han inte fastnar i nacken, inte lägger sig med nosen bakom lod, inte häver sig framåt och tar skänkeln korrekt. OCH!!! Han får INTE ha särskilt mycket stöd i handen. Och visst var han bitvis otroligt fin - men bitvis händer något; han TOTALkroknar! Jag menar verkligen bensinen tar slut. Sänker jag snabbt kraven och lägger ner honom i hans favoritrunda form - ja då är där tryck som heter duga under dojorna. Och så plockar jag upp honom och sätter honom - ja han orkar en stund och sedan är det bom stopp igen.

Det här är ett helt nytt sätt för Aramis att arbeta (men också för mig) och det är otroligt tydligt att Aramis är kopiöst svag i detta arbete. Tittar man på hans kropp är han tunn bak, jämfört med hans stora framdel (han är dessutom rejält överbyggd vilket försvårar för honom ytterligare) och det blir helt enkelt kalasjobbigt för honom. Jag har nu bestämt mig för att fodra upp honom ordentligt med både protein med även till viss del energirikt foder (lusen och sojamjöl, kanske även riskli eller olja). Jag vill ju att han ska kunna sätta muskler och han behöver därför tillskott. Därför får han under tre-fyra veckor äta upp sig så att han har "något" att bygga av och med och sedan när jag tycker att han är rund och fin i kroppen igen så kan jag fortsätta med det här krävande arbetet. 

Har ni några bra tips och tankar kring ovanstående så kom gärna med reflektioner!

Nattinatti!
   

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards