Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Oj, oj, oj...

Av Dressage - 25 oktober 2011 12:25

MMmmm... Ler fortfarande av tanken på gårdagens ridpass! SÅÅÅ otroligt härligt! Det är helt makalöst vilken skillnad det blivit på Aramis nu när han änteligen kan ta i med sina små (ehh... stora) bakben! Igår var första passet som jag verkligen, verkligen kände att jag satt på underbart härliga gamla goa Aramis! Så positiv och lyhörd, lättpåverkad och självbärig! Han bara travade på med sin krökta nacke och skötte hela jobbet själv, haha :o) 

Det blev lite samlingsintro även om jag är väldigt försiktig så måste ju han ju börja stärka sig. Det mest iögonfallande, eller hur jag ska uttrycka mig, med Aramis nu är att han, förutom att ligga på i handen och falla framåt, verkligen tar i med bakbenen. Man känner äntligen att han har några bakben igen :o) Och hela bakpartiet kändes som om det vore gjort av några lealösa ledade mojänger; rörligheten är så stor nu att han inte riktigt reder ut det :o)

Genom hela passet fick han vandra väldigt mycket i formen just för att checka av så att jag har honom helt lösgjord och att han kan stanna kvar där jag placerar honom. Om det så är med nacken som högsta punkt eller med huuvdet mellan benen :o) Och detta hade han inga problem med! Jag var så nöjd och glad att jag kastade upp M på honom - M är duktig och det var faktiskt hon som första gången påpekade för mig att Aramis inte kändes riktigt jämn. Men nu! Nu kände hon inte alls av den ojämnheten utan satt, precis som jag, bara och log där uppe i sadeln :o)

Idag får det bli ett pass ute i det vackra vädret!

Hasta la vista!

   

 
 
Ingen bild

Dagge

27 oktober 2011 11:01

Vad härligt att ni är igång igen!!! Har du kollat in det här med vattenbandsträningen något mer?? *nyfiken*

Sen funderar jag på om du har satt Aramis problem med rygg/bakkärra ihop med childericsadeln?? Jag har ju som sagt en del folk i min omgivning som bytt ut den sadeln efter knappt ett år pga rygg/bakkärreproblem trots att den är fantastisk för ryttaren att rida i. Vore intressant att höra om du tänkt något i dessa banor!! (Jag tycker t.ex att sadeln ligger lite långt fram på bilden ovan).

 
Stallbruttan

Stallbruttan

28 oktober 2011 12:32

Nä, men vad underbart roligt! Grattis! På nå't sätt får man lite tilltro till mirakler igen...

http://www.stallbruttans.blogg.se

 
Ingen bild

Lena

29 oktober 2011 19:24

Håller med Dagge.Sadeln ser ut att ligga för långt fram ..

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

30 oktober 2011 22:43

Dagge: JA visst är det :o) Nej, jag har inte kollat upp vattenträning faktiskt :o( Nu håller jag på med en hel del bomträning istället, vilket jag ser som ett gott alternativ till vattenträningen. Ska kolla upp Aramis igen i början av november då även rådgöra med HK.

Tack för dina synpunkter om sadeln, jag har hört både det ena och det andra om Childericsadlar, det stämmer. Men jag måste säga att sedan jag köpte den sadeln har Aramis verkligen förändrats i sin rygg. Den är inte alls lika spänd längre och veterinären på Löberöd tyckte att den var väldigt fin. Tidigare har den varit spänd med mycket hög muskeltonus. Och det där med låsningar i bäcken och si-leder har tyvärr Aramis dragits med långt före Childericen så jag tror inte att dessa problem går att skylla på sadeln. Aramis gick med Childeric som ung (precis under det året han var 3) hos hans gamla ägare och efter att ha pratat länge och väl med hans förra ägare kom vi fram till att det var den enda sadel som verkligen passat Aramis. Jag har faktiskt aldrig tyckt att den liggger långt fram, däremot tycker jag att alla sadlar har kasat bak på honom :o) Men jag ska kolla det där lite noggrannare! TACK för dina åsikter!

Stallbruttan: TACK snälla! Ja det får jag faktikst hålla med om :o)

Lena: Som jag skrev till Dagge, tack för dina synpunkter. Det är inget jag har upplevt, men ska givetvis kolla detta!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dagge

31 oktober 2011 12:15

Tack för svar :). Skönt att sadeln ligger som den skall och att den inte är med och påverkar!! Trist med gamla låsningar som poppar upp emellanåt :(. Hoppas att han håller sig fräsch nu så att man snart får läsa dina roliga träningsinlägg igen :).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards