Direktlänk till inlägg 12 juni 2010

Uppdatering :o)

Av Dressage - 12 juni 2010 22:26

Hoppla vad tiden springer iväg - och anledningen till att det uppdaterats dåligt är att Aramis nu gått ner i sommarvila. Aramis är fortfarande ung och vi har legat på rätt bra med både tävling och träning (frågar du mig behöver hästar viloperioder och främst den unga hästen). Utbildningen har gått framåt ordentligt med Aramis och det är nu tid för honom att varva ner och smälta allt nytt och bara få vara häst. Jag sjäv kommer att ägna mig åt keramik, förberedelser inför Falsterbo horse show samt åka ut i Sverige för att visa min konst för ett antal gallerier. Jag kommer naturligtvis att synas här på bloggen varje dag, ändå - men det blir inte så mycket uppdatering på ridfronten!

Nedan: Aramis från dagens promenad i total storm!

  
     

















 
 
Birgitta

Birgitta

12 juni 2010 23:58

Instämmer helt ang vila. Framför allt tror jag på flera kortare viloperioder (ca 2 veckor per gång) framför en lång på kanske 2 månader.
På så kort tid tappar hästen ingen kondis men hinner ändå vila upp både hjärna och kropp.
Med så små hagar som vi har blir en längre vila lite väl enformig och risken att hästen lagrar överskottsenergi ökar.

http://birgittashastsida.blogspot.com

 
Ingen bild

Ida

13 juni 2010 11:05

Då blir det gullig köttbullemage på Plättebus snart igen då?! Om den nu hunnit försvinna?? K!

 
rackemarie

rackemarie

13 juni 2010 12:57

Ha så skönt under vilan: Visst måste de unga få vila både kroppar och hjärnor.
Långa skritturer i skogen kan kompensera en del om man saknar beten att ströva på eller om man som Racke börjar bli lite gammal och stel och måste gymnastisera lite varje dag. Vår blivande treåring har vilat en månad nu och ska igång så smått igen: Ska bli inressant att se vad som hänt::)Liv, det är inte så att din konst kommer att finnas någonstans runt Mullsjö/Jönköping?

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
mia

mia

13 juni 2010 14:42

Jätteroligt att det går så bra Liv. Både med hästarna och skulpturerna. Men så är det ju också ovanligt läckra. Roligt att läsa om alla detaljer i dn ridning och oerhört inspirerande. Gillar din hästhantering och din omtanke om dina bägge hästar.
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Camilla

13 juni 2010 16:23

Håller fullständigt med vad gäller viloperioder. Mycket smart att vila när det går som bäst, i förebyggande syfte så att säga, innan hästen tröttnat. Är lite nyfiken på om du ställer av honom helt, släpper du på bete dygnet om, eller rider du lättare alternativt bara ut när du vilar honom? Han är jättefin, förresten :-)

 
Marit

Marit

13 juni 2010 21:45

Härligt för duktige Aramis att han får vila lite, håller helt med om att de behöver lite kortare vila då och då. Hoppas ni får en fin sommar och lycka till med skulpturerna! Kram

http://dressyrwelsh.zoomin.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

13 juni 2010 23:21

Birgitta: Jag tror också på viloperioder - men för den riktigt unga hästen är förstås en hel sommar alldeles utmärkt! Har "alltid" låtit den unga hästen vila! Det är sunt - är jag övertygad om! Både Aramis och Rigoletto ska få komma hem till mitt eget stall och få gå i stoooor hage :o)

Ida: Pust - den där köttbullemagen på Plätten den verkar svälla upp bara Rigoletto tittar på gräset i grannhagen :-/ Han kommer bara att få gå på mycket avbetat gräs! Är LIVRÄDD för fång! Kommer att ta bort allt kraftfoder!!! Kram :)

Rackemarie: Tack :) Jag kommer att ta hem båda hästarna ett par veckor så här blir det lite större hagar att strosa runt i - men promenader är absolut ett jättebra alternativ! Både för oss och hästar :) Åhh spännande att sätta igång er blivande urtrevliga 3-åring! Ser så himla läcker ut! I dagsläget har jag ingen utställning planerad just omkring Jönköping, men kanske, kanske någon utställning inte så lång därifrån! Jag lovar att hålla er underrättade om vad som är på G i utställningsväg så fort jag vet mer :o) Håll tummarna!

Mia: Tack snälla du för dina fina ord om både mig och hästar! Jag tycker inte om att upprepa vad andra precis sagt till mig, men DU har verkligen också en mycket fin relation till dina hästar! Me like!!!

Camilla: Tack för din trevliga kommentar! Den här gången kommer Aramis att ställas av helt och hållet och (kanske skrittas ut på sin höjd någon vacker sommarkväll - om vi får någon sådan, ha ha) gå på bättre bete; dock bara dagtid. Jag har aldrig tyckt om att ha mina hästar ute på natten (skadegörelserisken). Tror också på konceptet att vila när det går som bäst - perfekt tid för återhämtning :o) (både för matte och häst, hi hi).

Marit: Tack snälla! Ja lite vila är bara nyttigt och bra för hästar (och kanske för oss också? - även om jag personligen har svårt att tro det...). Ha en underbar sommar du med! Hur gör du med dina fina pållar nu i sommar? Kram kram


http://aramise.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

14 juni 2010 07:56

Ska kanske förtydliga att jag, när jag skrev om kortare viloperioder menade den VUXNA hästen, säg från 5-6 år och uppåt.

3 och 4 åringar kan gott få minst 1 månads sammanhänande sommarvila utan någon som helst ridning, kanske längre beroende på förutsättningar osv PLUS någon kortare vila ytterligare någon gång under året.

Hästar har ju tyvärr en benägenhet att "ordna" egna viloperioder lite då och då- tänker då på olika skador/ hältor som de kan ådra sig och då blir det ju vila vare sig man vill eller inte höll jag på att säga...

http://birgittashastsida.blogspot.com

 
Frela

Frela

14 juni 2010 11:28

Hiskeligt blåsväder.. förstår inte när sommaren skall komma?? Kommer och kollar din monter i Falsterbo!!

http://www.trumsamumma.blogspot.com

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

15 juni 2010 10:08

Birgitta: Ja men då resonerar vi ju på exakt samma sätt :o)

Frela: Så kul att du tittar förbi i Falsterbo! Du är så välkommen så :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards