Alla inlägg under mars 2008

Av Dressage - 10 mars 2008 19:45

När jag kom till stallet idag så ändrade jag mina plnaer. Tanken var att jag skulle longerat idag, jag skjuter dock på detta till imorgon, således fick Aramis vila idag istället. Jag kände att det är bättre att han får röra på sig dagen innan träning (träning på onsdag). Idag har jag alltså bara pysslat, oljat hovar, smörjt in mugg, tvättat svans och pussat på mulen :)

Av Dressage - 9 mars 2008 13:32

Vad underbart det är att en lugn och skön söndagkväll göra i ordning sin häst i ett tämligen folktomt stall. Det enda ljud som bryter tystnaden är hästarnas stillsamma tuggande på hö. Själv sköljde jag ben, oljade hovar, lindade ben, ryktade, mockade, tvättade vattenkopp, skurade krubba och strödde in lyxbädd med gyllengul halm, portionerade ut morötter till kvällens måltid och putsade på mitt träns. Sedan ledde jag ut Aramis till ridhuset, där ett pass om 40 minuter markarbete tog vid. Jag har, under en tid, introducerat skänkelvikning i skritt (vilket går fint nu). Därför beslutade jag mig för att börja utföra skänkelvikning i trav nu. Det gick självklart lite vingligt; ömsom väldigt mycket tvärning ömsom väldigt lite tvärning - det är inte lätt att hålla rätt på en stor och gänglig kropp när man bara är 4 år. Men Aramis, positiv och framåt som han är, utförde denna övning med beröm. Han börjar helt klart förstå sidförande skänkels budskap. Imorgon blir det lite lätt longering över cavaletti. På tisdag vilar vi båda och på onsdag kommer J-O och tränar klockan 16.

Av Dressage - 8 mars 2008 20:46

Idag har jag och Aramis, i det otroligt vackra vårvädret, varit ute på vår första uteritt på egen hand - och det gick super! Vi var nere vid några fågeldammar, någon kilometers ridväg från stallet. Många märkliga saker att titta på när man är 4 år (märkliga gula slangar ihoppackade i en stor trälåda, människor som rör sig inne i ett glashus et cetera) men trots detta tågade Aramis på fint framåt och skyggade inte en enda gång. När vi kommit ner till dammarna tyckte jag att det fick räcka med dagens äventyr och styrde därmed Aramis hemåt igen. Vi travade gräsvägarna fram och han kändes väldigt fin (pigg och glad). Vi mötte en moped och ett transportekipage på vägen, men Aramis verkade inte bry sig om det (vilket är väldigt skönt). När vi anlände till stallet igen avslutade jag ridpasset med några varv på ridbanan. Tror att Aramis sover väldigt gott i natt, trött efter dagens alla nya intryck.

Av Dressage - 6 mars 2008 22:07

Dagens ridpass gick kanon. Möjligen hade jag lagt sadeln lite långt bak, men det rättar man lätt till. Red tillsammans med fyra andra i ridhuset och Aramis uppförde sig snällt och städat. Fick kommentar från en dam som höll träning i ridhuset: "VILKET psyke - helt ofattbart". Då växer man lite, som stolt ägarinna :)

Av Dressage - 5 mars 2008 20:05

Idag har Aramis haft besök av Herr Infraröd som masserat och behandlat sträckningar med infrarött ljus. Man hittade inga större fynd (till min glädje), bara några små sträckningar här och där. En mellan frambenen, en under magen och lite uppe i nacken. När han var färdig med Aramis sadlade jag, lindade och tränsade och gick till ridhuset för ett litet pass. Aramis kändes minst lika bra som förra passet, hans gång har verkligen förändrats sedan jag bytte till Passiersadeln. Massagen och det infraröda ljuset gjorde säkert också sitt. Red 25 mintuer, gick kanon. Har pratat med J-O idag, han kommer på onsdag och ska träna oss klockan 16. Ser jag fram emot! God afton!

Av Dressage - 3 mars 2008 23:47

Idag har jag testat att rida i min härliga, underbara, högt älskade Passier Optimum (www.passier.com) på Aramis. Jag måste säga att den ligger inte alls tokigt på honom och jag ska nu genast ringa till Olof så att han får komma ut och kontrollera saken. Sedan blir det till att sända sadeln ner till Tyskland för omstoppning och korrigering. Ridpasset idag gick super!! Aramis var pigg och busig idag, jag kände att sadeln gjorde att han verkligen kom till sin rätt. Red cirka 35 minuter, endast skritt och trav. Kändes lösgjord och fin. På återhörande, godnatt!

Av Dressage - 2 mars 2008 16:20

Idag var det improviserad städsöndag för min del. Sopade spindelväv och passade samtidigt på att vänja Aramis vid denna synnerligen märkliga sysselsättning. Det slutade med att han stod över mig medan jag med en diskborste i ena handen försökte eliminera spindelväv mellan gallerna, samtidigt som jag med andra handen försåg Aramis med örtgodis. Att sopa spindelväv blir numera en mycket populär aktivitet!

Av Dressage - 1 mars 2008 11:15

Red i ridhuset idag, gick kanon. Lät Aramis känna lite på sidförande skänkel genom att flytta sidvärts och även introducera början till bakdelsvändning. Han verkar fatta galoppen. Han är uppmärksam och samarbetsvillig. Blåste extremt idag, ensilagebalarnas plast fladdrade som stora spöken i den mörka januarikvällen när jag och Aramis trevade oss fram till ridhuset. Han höll sig tätt intill mig och det var skönt när vi äntligen kom in i ridhuset, även om det emellanåt kändes som om plåtarna skulle lyfta från taket!
Imorgon ska Aramis vila och på måndag tänkte jag ringa till fysioterapeuten, tänkte att han får klämma och känna igenom Aramis innan vi startar upp på allvar. Om ett par veckor är det dags att börja träna för J-O.

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards