Direktlänk till inlägg 25 april 2011

Oj vad tiden går!!!

Av Dressage - 25 april 2011 11:09

Förlåt alla kära bloggläsare :o( Påsken bara försvann och jag tog helt sonika ett par dagar bloggfritt. Hoppas att ni, liksom jag, haft en underbart härlig påsk i det helt otroligt vackra vädret! Plötsligt var våren bara här! Har avverkat samtliga ridpass iklädd enbart piké (och ridbyxor förstås, haha) och trots detta blivit supervarm. Jag ska gå tillbaka i tiden och försöka komma ihåg vad som skett de senaste dagarna.


I torsdags red jag ett härligt pass ute på gräset och Aramis kändes riktigt fin! Bytena satt riktigt bra! Fredag var det Pixes tur att tävla med Ida för första gången. Rigoletto som tävlat oerhört mycket med undertecknad, men som dessvärre aldrig kunnat hävda sig i klasser där nacken skulle vara som högsta punkt (det vill säga lite samling) var nog glad att få lalla runt lite i Lätt C och slippa krångla in bakbenen in under kroppen allt för mycket :o) Det har aldrig riktigt varit hans melodi :o) Ida och Rigoletto gjorde en fin debut och slutade på 9:e plats av 17 ekipage.

Misen fick vila sig i form denna vackra fredag och själv susade jag hem till Gamlegården för att fira påsk. Påskafton inleddes med att åka på dressyrtävling - återigen som åskådarjon. På tävlingen mötte jag upp gamla stallvänner från Kullabygden och i härligt gassande sol lät vi timmarna flyga iväg. Dessvärre fanns det inte så många ekipage att titta på, på framridningen, eftersom i princip alla red fram inomhus. Emellanåt susade vi in i ridhuset och kikade på några ekipage. När klockan blivit halvfyra var det dags att bege sig söderöver till Misen. Vi gav oss ut på en riktigt härlig påskaftonrunda i kvällssolen och Aramis var så inivassens pigg och glad! Härligt sitta på en så makalöst positiv häst :o)

Söndag stod träning på schemat och det första J säger till mig, när jag värmt upp, är att idag ska vi jobba på byten och därefter på inledande piruettarbete. Vi började med galopparbetet direkt (det är nämligen så att travarbetet är riktigt bra nu och Aramis har utvecklats så otroligt mycket här så nu ägnar vi galoppen större uppmärksamhet). Bytena gick över förväntan och vi satte faktiskt nästan alla - klockrena, fina och luftiga på rätt ställe med bibehållen samling både före och efter. Därför avslutade vi arbetet med bytena ganska snabbt och nästa punkt tog vid.


Samlad galopp på volt. Nu ställer vi högre krav på Aramis samling och vill att han verkligen sätter ihop sina bakben och inte breddar sig bak. När han var bra samlad, med bibehållen takt och energi och med frambensgest (alltså inte fast i innertygeln som jag gärna blir) så var det dags att börja minska volten. Minska för ytterskänkel, gärna ytterskänkel verkandes långt fram eftersom ytterbogen gärna flyter ut. I förberedande piruettarbete är det dessutom av största vikt att man aldrig någonsin låter bakdelen falla in. Hästen ska vända framdelen - inte bakdelen som många tror. En bra hjälp är därför att tänka lite öpnna istället så att man får in framdelen. Då ligger man så att säga redan i rätt position. När man känner att hästen har placerat vikt bak och man med lätthet kan korrigera den på en liten volt ska man vända den för ledande inner och ytterskänkel - bara ett par steg och sedan rakt ut igen. För den otränade hästen är detta arbete mycket tungt och den blir ganska snabbt trött i sina bakben. Det är därför extremt viktigt att inte bli arg på hästen om den tappar bjudning i centreringen; för att korrigera detta gå istället rakt ut och rid på lite framåt. Glöm inte att det får bli fel i inlärningen och att bestraffning sällan är någon vettig lösning. Det allra viktigaste att tänka på när man går in för att påbörja piruettarbete är att hästen verkligen bibehåller en god energi och inte börjar stoppa upp i bjudningen och "hoppar" fram i någon jämfotaöversamlad galopp. Aramis var superfin och vid flera tillfällen fick vi faktiskt till riktigt bra ingångar.

Nu ska jag jobba på med samlingen i galopp och främst börja leka med övergångar mellan olika grad av samling i galoppen. Detta arbete kommer att främja urgången ur piruetten - men så klart är det här ett arbete som kommer att ta lång tid. Man gör inte piruettarbete på en månad... Nej det handlar ju givetvis om att stärka hästen och det är det jag håller på med nu!

Nu ska jag susa till stallet - idag ska nämligen Aramis och jag åka hem till Gamlegården för att stanna där i 12 dagar! Ska bli jättemysigt :o)

 

 
 
Ingen bild

Dagge

25 april 2011 13:06

Hua .. den där jäkla innertygeln :-/. I hate it!

Roligt att läsa om era träningar :).

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

26 april 2011 18:29

Dagge: Haha - ja den kan vi väl ta och klippa av eller något :o) Hihi! Tack för dina trevliga och glada ord :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards