Direktlänk till inlägg 30 december 2011

Vad är viktigt för dig? Budget eller lyx? Kvalitet eller kvantitet?

Av Dressage - 30 december 2011 11:31

Jag som är en märkesbög (haha) - ja det är jag faktiskt :o) och nästan bara använder märkesprylar till både mig själv och hästarna vill nu veta hur du resonerar när det gäller artiklar till dig och hästen? Jag kan ärligt säga att där finns en produkt som jag faktiskt inte bryr mig om när det gäller märken och det är utetäcken (haha ja en sak till förresten; grimmor). Jag anser att täcken rasar sönder lika lätt vare sig det är Gekås (överdrift ja - men ni förstår hur jag menar) och RAMBO (överdrift ja - men ni förstår hur jag menar). Förtydligande: ett täcke som har 1600 DEN yttertyg och är av ett märke X har i alla fall jag inte upptäckt vara fyrahundra gånger sämre än ett annat täcke som har 1600 DEN yttertyg av märke Y. ÄVEN om prislappen på de tu kan skilja många hundralappar!


I övrigt är jag ganska tokig när det gäller märken och köper i princip bara märkesprylar till både mig och pållarna. Varför? Det finns flera anledningar, men den första är GIVETVIS hållbarheten! Det är mig självupplevt flera gånger om att produkter och kläder håller bättre när man betalat lite mer för dem. Jag är ett unikum, men när jag går in i en affär så går jag nästan alltid bort till det dyraste och köper det, haha. Detta gäller mat, det gäller kläder, det gäller smink mm. ALLT!


För det andra är passformen ungefär 2000 gånger bättre på en produkt som är lite dyrare. Ett par ridbyxor från Gekås har aldrig suttit bra på mig - men däremot sitter i princip alltid Pikeur och klassiska Cavallo som gjutet. Självklart ligger det mer arbete bakom att ta fram en ridbyxa på Pikeur än den på Gekås - och i alla fall för mig är det otroligt viktigt med passformen (i synnerhet jag som har en så smal midja och världens längsta ben) (får för det mesta, med "budgetridbyxor" fästa fästanordningen i en "skärphälla" bara för att de är för stora i midjan = ska jag ha mindre modell i midjan, ja då sitter ridbyxorna någonstans på halva vaden).


Den tredje och sista (men ack så viktiga) aspekten är ju självklart att dyra saker är sååå mycket snyggare än billiga! Hahaha, det låter för divigt, men i min värld är det sant! Jag har ALDRIG funnit ett riktigt snyggt klädesplagg på Gekås (ursäkta att jag tar Gekås som exempel hela tiden, men det råkar vara en av få butiker som både säljer häst- och människorkläder). De "billigare" butikerna lyckas aldrig fånga mitt smakintresse, men kliver jag däremot in i en butik med dyra kläder - ja då kan jag ge mig tusan på att jag hittar HUR många kläder som helst att ta med hem! Och samma gäller om jag är inne i en butik som säljer både lite billigare och lite dyrare plagg; det slår aldrig fel - jag går alltid fram till den dyraste tröjan!!! Och detta innan jag sett prislappen...


Sedan ska jag ju självklart understryka att det bästa av allt det är när man till exempel är på Gekås och där finner prylar som man vet är av god kvalitet - fast till vrakpriser! DET är ju BINGO!


Så - hur resonerar du? Vad är viktigt för dig när du köper prylar till dig och pållen? Kvalitet eller kvantitet? Har du andra erfarenheter? Vilka i så fall? TELL ME :o)


Bjuder på en titt in i mitt skåp :o)


   

 
 
Maria

Maria

30 december 2011 13:03

sv: Oh tusen tack!! Jag får önska dig ett stort lycka till med din fina pålle också :) Vi får fortsätta följa varandra! Kram / Maria

http://dressyrsnack.se

 
pernilla

pernilla

30 december 2011 13:44

Om valet var så lätt att man kunde välja utan en tanke på pris hade nog de flesta valt märken. Men för många, jag är en av dem, är det inte ett val mellan kvalité och kvantite utan vad jag har råd med.

Jag tycker det är milsvid skillnad i passform på utetäcken och där har min häst bara Rhino/HW. Dock köpta på rea och därmed inte dyrare än Hööks alternativ.

Att köpa dyra lindor eller schabrak kommer jag däremot aldrig förstå mig på, kan inte alls se nån bättre kvalité i eskadrons lindor än Mias och absolut inte på schabraken.

Ridjackor/tröjor tycker jag håller ruskigt dåligt kvalité oavsett märke jämfört med vanliga sportkläder så köper hellre vanliga sportkläder.

Ridbyxor investerar jag dock hellre i.

http://pontes.blogg.se

 
Ingen bild

Angelika och Arne

30 december 2011 14:29

Jag själv är lite både och.. Jag tycker att det viktigaste man ska lägga pengar på när det kommer till hästen är sadel och ett bra träns med ett bra bett.
Jag är mer märkesbög än vad min plånbok tillåter mig att vara men jag håller med dig att det är oftast kingsland, pikeur mfl. som har snygga kläder.
Är väldigt ofta inne på många hemsidor och letar efter fynd på deras rea och hittar oftast de saker jag vill ha till lite billigare peng :)
Kram på er!

 
Åsa - Hästeriet

Åsa - Hästeriet

30 december 2011 22:37

Tidigare var jag mer för kvantitet, mer/fler saker för pengarna. Men nu "på äldre dar" köper jag hellre lite dyrare kvalitetsgrejor. Framför allt tycker jag att utrustning som täcken och schabrak (och givetvis sadel) måste ha en bra passform. Men det finns även billigare varianter, t ex viss utrustning från Hööks som faktiskt är prisvärda. Kingsland har snygga kläder, men kvaliteten är långt under prissättningen, tycker jag. Har en väst som jag köpte på rea för halva priset, då kändes det okej.
Ridbyxor har jag både från Pikeur, Horze och Hööks och det är samma där, passformen viktigast, de måste vara bekväma :) Men det är ju ekonomin som sätter gränserna och eftersom jag (tyvärr) inte har ett pengaträd väljer jag hellre att lägga lite mer på en kompetent hovslagare och tränare än dyr utrustning som jag inte behöver, typ 15 par lindor, 40 schabrak, 20 utetäcken osv ;)

http://hasteriet.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

31 december 2011 15:02

TACK alla ni för era som alltid kloka och intressanta kommentarer! Alltid lika roligt och trevligt att ta del av era funderingar och tankar :o) GOTT NYTT!!!!!!!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

sofia

1 januari 2012 09:37

Lite kluvet måste jag säga. Jag har varit en märkesnörd. Hade då t.ex väldigt mycket Adidaskläder till mig själv, men ärligt talat så här när jag blivit lite äldre (35år;-P) så måste jag säga att Ad*das hade skitkvalité på många kläder, färgen och passformen far.

Köpte 3 par mjuklisbyxor i samma kvalité som Adidas på ÖB och döm om min förvåning då dom hållit formen, färgen och är HELA trots många tvättar (tvättar 90 grader) då jag har dom i stallet! Superkvalité!!

INte vet jag men att betala över 1000 kr för ett schabrak är det verkligen värt det?? Eller betala 3000 spänn för ett par ridbyxor....njae visst kanske dom har hygglig kvalité men nog ser jag det mest som gratisreklam då en stor logga ofta finns på hela benet.

Men onekligen ett intressant samtalsämne i att höra hur andra tänker.

Summan av kardemumman av vad jag tycker så visst i viss mån får man vad man betalar för. Men jag håller mig nog mest i mellanklass i pris. Köper inte det billigaste och inte heller det dyraste.

 
Linda

Linda

2 januari 2012 12:36

Jag väljer och vrakar och använder både märkesgrejer och 'no name'.

På utetäcken tummar jag dock inte på kvalitet utan köper enbart HW och bucas som både har kvalitet och passform. Billiga skittäcken som inte andas ger jag inget för :-D

http://www.cheran.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards