Alla inlägg under januari 2009

Av Dressage - 26 januari 2009 21:25

I sommar ska jag, tillsammans med andra konstnärer, ställa ut mina konstverk på Falsterbo Horse Show! Vi kanske ses i utställningsmontern?

Av Dressage - 26 januari 2009 18:19

Jag måste bara visa er läsare vilka fantastiska sommarhimlar som kan beskådas från mitt stall - det måste onekligen vara en av Sveriges vackraste vyer (från sovrumsfönstret) för en häst :) Här kan man stå både länge och väl och insupa vacker utsikt och ljuv sommarkvällsdoft från omkringliggande fält.

Av Dressage - 24 januari 2009 23:12

Det var en mysig grå (och stor) Aramis som mötte mig i stallet idag! Kunde nog ana ett leende där i ena mungipan på honom :o) Det blev en snabb första visit i stallet eftersom timman var sen. Utförde sedvanliga stallsysslor och pussade extra mycket på mulen. Kramade om stallkamrater (har ju faktiskt varit borta i 12 dagar) och pratade i mängder med folk. Aramis står i ett förhållandevis stort stall, vi är 11 inackoderingar i stallet (som huserar i ena änden av stallet) i andra änden av stallet bor ägarinnans hästar (6 boxar). Vi har en riktigt god stämning i stallet med mycket glädje och härlig kamratskap vilket gör att det är fantastiskt kul att komma till stallet! Och extra roligt är det naturligtvis när man varit borta några dagar! På återhörande imorgon - då hoppar jag upp i sadeln och påbörjar min resa mot Falsterbo :-D Mitt mål är att kvala dit i sommar! Håll tummarna!

Av Dressage - 12 januari 2009 20:58

Trots att jag proklamerat för att det är onödigt att rida Aramis innan skidsemestern så kunde jag minsann inte hålla tassarna borta från sadeln idag. Den hängde där på sin sadelhängare och såg så väldigt inbjudande ut (nåja, inte allt för inbjudande om jag ska ha handen på hjärtat - min Passiersadel är fortfarande inte hemma från omstoppning så en gammal utsliten trotjänare får agera sadel så länge...). Hur som helst så ställde jag Aramis i gången och påbörjade förberedelserna inför dagens (förbjudna) ridpass. Ljusgula lindor och ljusgult schabrak fick vara dagens färger. Till detta mitt New-Market-färgade ländtäcke. Fårskinnsfäll under sadeln och Passierträns på (fint ska det vara :)). Ledde Aramis ner till ridhuset bakom rumpan på ett sto (det som en gång var en väldigt ohingstig hingst har sedermera blivit en synnerligen ännu mera ohingstig valack). Hoppade upp inne i ridhuset och skrittade iväg med älgkliv. Kortade tyglarna efter en stund, lite "hägngig" i handen idag (väldigt olikt Aramis). Travade igång, samma här - lite hängig och nästan framtung. Fick engagera baken lite för att få upp framkärran (inte lätt när man är kusligt överbyggd bak matte). Men han fick kämpa på. Efter 10 minuter så var vi klara. Skrittade på lång tygel när dörren till ridhuset öppnas och Aramis får slag, kastar sig åt alla håll samtidigt och matte håller på att tappa balansen. Det var inte ett eller två lappkast som hann avfyras under dessa sekunder. När han samlat sig fick han veta att han inte skulle göra om detta en gång till. Som straff fick han jobba lite till. Tryckte till honom lite extra och himmel och pannkaka vad fin han blev. Han stånkade och stönade och frustade av koncentration - men i spegeln på kortsidan kunde jag se så fin han var! Han fick 5 minuter extrajobb på grund av olydnad, men dessa minuter behövdes sannerligen - han blev såå fin. Han hängde inte alls i handen och lättade fram väldigt fint. Jag red på bett med fasta ringar idag och jag tycker att han blir lite "tung" på detta bett. Ska köpa ett tredelat bett på 10.5 cm med rörliga ringar - han funkar bättre på ett sådant.

Imorgon bär det av mot nordligare breddgrader och Aramis får vila en vecka till (drygt). Sedan... är det slut på lekskolan!

Av Dressage - 11 januari 2009 23:05

Spolade ben och myste med Aramis, mockade och ställde höpåsar, bytte täcken och ställde matspann - det är min stalldag i ett nötskal idag. Tycker det känns onödigt och inte snällt mot Aramis att sätta igång honom nu eftersom han ändå ska vila när jag åker skidor. Får lätt dåligt samvete för att han stått mycket nu, men jag inbillar mig att han inte är jättearg på mig... Han har ju växt så det knakar under denna viloperiod (plus att han haft en månads konvalescens efter kastreringen) så helt värdelös har ju vilan inte varit. Men nu längtar jag verkligen efter att komma igång med ridningen på allvar!

Av Dressage - 11 januari 2009 00:23

Idag har jag suttit upp på Aramis för andra gången efter kastreringen - och det var en dröm :) Han var pigg i början, laddad och hoppade till för minsta lilla - men sedan när han varvat ner lite och börjat slappna av så kändes han suuuperfin! Han var stel i sidorna (inte så konstigt efter att ha vilat i fem veckor), men var fin i munnen och sitt "gamla vanliga" jag. Jag glömmer hur otroligt känslig han är. Man kan inte rida honom som man rider Rigoletto, ja man kan nästan säga att de är som natt och dag! Rigoletto kräver 110 % ridning och tar alla tillfällen i akt att hitta på bus och andra upptåg så fort man inte är vaken. Aramis däremot vill vara till lags till 110 % och söker hela tiden efter något som kanske var menat som en hjälp. Råkar man nudda vid sidan med hälen så kan man vara säker på att han reagerar fortare än kvickt med att flytta sig i sidled, helst hoppa till lite förskräckt - det är knappast någon häst du rider på "hårda" hjälper - vilket ju är fantastiskt! Jag hoppas innerligt att han kommer att behålla sin känslighet alltid. Den kommer att vara guld värd! Ni förstår att man måste ställa om när man rider dessa två hästar...

Jag har precis varit inne på ridsportförbundets hemsida och beställt hästlicens (tävlingslicens) till Aramis, ska också förnya min egen ryttarlicens. Sedan, gott folk, så är det dags för oss två att börja planera för tävlingsåret 2009. Jag hade egentligen ambitionen att sätta mig ner nu ikväll och börja titta på planeringen, men timman blev sen så vi tar det en annan dag. Jag kan dock berätta hur långt jag kom:

- Första anhalt är att börja öva på programmet för 5-åriga hästar till Scandinavian Open. En förhoppning är att försöka kvala till Falsterbo i sommar.
- När min tävlingslicens är löst och Aramis licens är uthämtad och han är igång igen så bör vi väl kunna ta oss ut på någon liten "bebitävling". Min förhoppning är att premiärstarta honom någon gång i början av mars.
- Sedan hann jag inte längre ;)

Sov gott!

Av Dressage - 10 januari 2009 11:39

Matte, häst och hund är nu installerade i Lund! Här är ett foto på den nyinstallerade gossen i öppningen till ridhuset!

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards