Alla inlägg den 27 januari 2009

Av Dressage - 27 januari 2009 22:40

Kom till stallet sent idag. Pojkvän och vovvis for iväg till skogen och gick långpromenad medan jag fixade i stallet. Med gårdagens fantastiska ridpass i åtanke stegade jag frimodigt in i ridhuset med Aramis i släptåg. Han hade sitt ljusgula schabrak, sin lammullsvojlock, goldenstripeländtäcke och ljusgula lindor. Synen som mötte mig i ridhuset var dock mindre spännande... Tre ponnysar, ett ekipage som tränade för tränare, ett ekipage som skrittade fram, ett ekipage som longerade och så slutligen jag och Aramis. Behöver jag nämna PRE:n, westernhästen och ytterligare ekipage som kom in i ridhuset tio minuter senare? Nåja, ponnysarna hade gått ut vid det laget så det blev ju plus minus noll :) Svingade mig upp i sadeln och skrittade fram. Kortade tyglarna efter en stund och fortsatte på samma skrittövning som igår - det vill säga att flytta framdelen och bakdelen i sidled. Små bakdelsvändningar och små diagonaler i skänkelvikning. Han hamnar lätt med bakdelen före så jag får vara observant på detta, leda framdelen bättre och hålla ett lite friskare tempo - han stannar gärna upp i förflyttningen vilket medför att tvärningen blir alldeles för skarp. Med lite styrfart är det lättare att hitta en "snällare" linje och därmed hålla rätt på bakdelen. Efter några sådana övningar började jag trava. Han var svår att ställa igenom i vänster sida idag och sadeln hamnade snett stup i kvarten. Fick jobba på med att få honom att ta i mer med vänster bak och inte skjuta ut högerbogen. Samtidigt som man skulle undvika kollision ex antal andra ekipage (en skenande ponny med matte som ramlade av, en hysteriskt levnadsglad dressyrhäst som levde ut vid longering et cetera). Slutligen fick jag igenom Aramis lite bättre i vänstersidan och jag kunde skritta av. Red cirka 15-20 minuter. Imorgon ska jag förresten hämta min älskade Passiersadel! På återhörande.

Av Dressage - 27 januari 2009 22:22

Idag har vi varit hos farbror veterinären med älskade vovvis för årlig vaccination. Efter avklarad procerdur (ja det är en smärre operation att få honom vaccinerad...) så var vi så nyfikna på vad han väger nu. Vågen (som måste ha varit både felinställd och manipulerad) visade fantastiska 44 kg... Behöver jag säga vem som ska börja banta?

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards