Direktlänk till inlägg 29 januari 2009

Hääärliga ridpass

Av Dressage - 29 januari 2009 21:59

Det var mig en lång längtan till dagens ridpass! Det såg lite mörkt ut ett tag då jag insåg att det var hoppträning (och därmed upptaget) i ridhuset. Eftersom temperaturen låg runt nollan var jag rädd att utebanan skulle vara hård. Men jag tog en chansning - var ju så in i vassens sugen på att prova sadeln och bettet. Gjorde i ordning Aramis och ledde ut honom till ridbanan. På utebanan var det tyst och stilla, vi skrittade fram i skenet av strålkastarna och kunde konstatera att 80 % av ridbanan var helt klart farbar (riktigt fint underlag faktiskt). Inne ifrån ridhuset hördes stoj och galopperande ponnysar, då och då tränarens röst blandad med ljudet av bommar som föll i marken. Det var en fantastisk känsla att sitta i Passiersadeln igen *love*! Som att hitta hem skulle man kunna säga. Och bettet verkade lysande för Aramis. Han var inte alls tung och hängig som jag uppfattat med bettet med fasta ringar. Jag hade spö idag, mest för att kunna peta honom lite på vänster bakben så han kunde engagera det lite mer och få det in under kroppen istället för att placera det utanför kroppen. Kortade tyglarna och flyttade honom sidvärts, kändes riktigt fin. Petade med spöet på vänster bakben - fick omedelbar reaktion, samtidigt som jag höll emot på ytter. Han svarade superfint och vi började trava. Jag satt ner (kan inte göra annat i denna sköna sadel). Ramade in honom ordentligt på yttersidan och plötsligt kom jag på att min sist genom alla år varit fel. Jag vet egentligen inte vad som hände men jag såg alla tyska beridare framför mig - hur kloss de sitter i sadeln, hur de har placerat sina händer och hur otroligt bra det ser ut. Mitt på kvällen där i strålkastarskenet blev jag plötsligt en tysk beridare och jösses vad mycket bättre allting gick. Jag blev mycket mer följsam i min ridning, sitsen kändes ljusår bättre, handställningen dansade inte runt 2 dm ovanför manken utan var placerad bara någon centimeter ovanför manken istället, skänkeln låg intill hästen, överlivet något bakåtlutat. Och plötsligt så gick Aramis som en klocka. Han började arbeta med ryggen på ett sätt som jag aldrig tidigare känt, hans steg blev annorlunda... ja allt kändes annorlunda där ute i strålkastarljuset denna januarikväll. Jag red cirka 20 minuter men kunde lätt suttit 20 till, men man ska ju sluta när det går som bäst :) Dessutom är han inte riktigt i trim för längre pass än. Men dagens ridpasskänsla kommer jag leva på länge, länge! Imorgon är det ir-terapidags!

 
 
Natalja & Latin

Natalja & Latin

30 januari 2009 14:29

Åh vilken härlig beskrivning!
Jag kan nästan se er dansa fram tillsammans!

http://latin.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

30 januari 2009 22:38

Åhhh :) Tack! Ja vi hade nog nästan kunnat kandidera till Lets Dance igår ;)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Dressage - 3 februari 2015 21:04


Hej alla vänner där ute! Lever ni? Även om jag nästan misstänker att de flesta av er är fullt levande, så vill jag tro att merparten av er kastat in handduken vad anbelangar min blogg. Jag gissar att era liv, precis som mitt, rullar på i ett rasande ...

Av Dressage - 4 september 2013 11:46

Hahaha ... jag skrattar innerligt när jag tänker tillbaka på vad jag döpte ett blogginlägg till för en tid sedan: nämligen just precis "ett nytt liv" (30 mars 2012). Första meningen i det inlägget börjar "nej jag är alltså inte gravid ...". Inte just...

Av Dressage - 8 januari 2013 16:37


Hej alla kära läsare som troligtvis längre inte existerar! Jag klandrar ingen, händer ju inte så där hemskt mycket här nu för tin ;o) Hur som helst så kommer här en uppdatering! Min gamla medryttare Ida slutade härförleden pga flytt söderut och jag f...

Av Dressage - 8 november 2012 16:27

Uuuuuuuuuuuuuusch på mig att skämta så elakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Först och främst: tack för alla era kommentarer. Det är ju förargligt att jag betett mig så innerligt vidrigt, men faktum är att en hel del av fakta i föregående inlägg faktiskt stämmer! ...

Av Dressage - 14 oktober 2012 21:11


Ja, gott folk, vad hände? Det hände så mycket som att jag träffade en man som inte tyckte om hästar! Och därmed tycker inte heller jag om hästar längre! För någonstans måste man ju välja ... Kärlek eller hästar? Efter ett par sömnlösa nätter kom jag ...

Presentation


Vetgirig dressyrryttarinna och stolt ägare till två fantastiska halvblod!

Du frågar och jag svarar!

17 besvarade frågor

Omröstning

Vad har du på hästens ben när du rider/arbetar den?
 Lindor på alla fyra
 Lindor fram eller lindor bak
 Skydd på alla fyra
 Skydd fram eller skydd bak
 Lindor fram och skydd bak
 Skydd fram och lindor bak
 Inget

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards